צילום אילוסטרציה א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE
צילום אילוסטרציה א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE

"סביר להניח שיש חולי חצבת כמעט בכל שכונה ושכונה"

התפרצות החצבת והעובדה שמחוז פתח תקוה היה המחוז השני הכי נגוע בארץ בין ינואר לאוגוסט, מלחיצים לא מעט תושבים. פרופסור אפי בילבסקי ממרכז שניידר עושה סדר. כל מה שרציתם לדעת

פורסם בתאריך: 5.11.18 15:18

נכון לתחילת חודש נובמבר, ישנם בישראל על פי נתוני משרד הבריאות 1,334 חולי חצבת. השבוע הוציא המשרד הודעה בה הוא מעדכן שבהמשך להתפרצות החצבת בירושלים, קיים מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, שיחות היוועצות רבות עם מומחים שונים בנושא התפרצות החצבת בירושלים, זאת במטרה לגבש צעדים אינטנסיביים לבלימת ההתפרצות המקומית בירושלים ולהגדיל את החיסון לאוכלוסייה. עוד נכתב שסגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, תומך בקידום חקיקה שתאפשר כלים נוספים למשרד על מנת להבטיח כיסוי חיסוני מיטבי והם בודקים הקדמת חיסון למניעת חבצת כבר מגיל תשעה חודשים. עוד ציינו בהודעה שהם בוחנים את נושא הגבלת כניסות למוסדות חינוך למי שאינו מחוסן ועלול לסכן את האוכלוסייה, וכן הגבלות כניסת מבקרים לא מחוסנים למחלקות רגישות בבתי החולים, כגון פגיות, טיפול נמרץ, אונקולוגיה והמטו-אונקולוגיה.
"זו אכן "התפרצות" מרשימה, בכל קנה מידה", מסביר לנו פרופסור אפי בילבסקי, רופא בכיר במחלקת ילדים ג' ומומחה למחלות זיהומיות במרכז שניידר לרפואת ילדים. "אם יש למעלה מ-1,300 חולים מאומתים אזי יש הרבה הרבה יותר שלא נבדקו ויש חולים כבר בכל מקום בארץ, כמעט בכל שכונה ושכונה", הוא אומר. פרופסור בילבסקי מסביר שהמחלה כשלעצמה אינה מחלה נעימה גם לילדים ולמבוגרים שהינם בריאים ובטח ובטח לחולים כרוניים. "המחלה, היא בעלת פוטנציאל לתחלואה ואף תמותה כפי שראינו השבוע בילדים ובמבוגרים שהינם חולים כרוניים ועל מנת לעצור את ההתפרצות הנוכחית יש צורך בחיסון האוכלוסיה".

פרופ' אפי בילבסקי צילום: דוברות מרכז שניידר

פרופ' אפי בילבסקי צילום: דוברות מרכז שניידרהאם צריך לעשות סנקציות להורים שלא מחסנים?
"לטעמי זה לא יעבוד, ולא תהיה סנקציה במדינת ישראל על הורים שלא מחסנים. אני מעדיף דרך של הסבר והידברות. והכי חשוב, אני דואג לחסן את ילדי וקרובי וחברי בכל חיסוני השגרה על מנת שלא יחלו באם יפגשו עם חולה בחצבת, או בכל מחלה מדבקת אחרת. בהקשר הזה אני חושב שנכון להקדים לילדים את מנת החיסון השנייה, שניתנת ברוטינה בארץ בכיתה א', מכיוון שהמנה השנייה יכולה להינתן חודש אחרי המנה הראשונה וזה מה שעשיתי עם ילדי עוד לפני ההתפרצות הנוכחית".
במשרד הבריאות רוצים להגביל כניסת מבקרים לא מחוסנים למקומות שונים, כמו בתי חולים ומוסדות חינוך, מה דעתך?
"זה לא יעבוד וזה לא ישים. אני לא רואה איך במדינת ישראל (הנאורה והמתקדמת) מונעים כניסת ילדים למוסדות חינוך בגלל שלא חוסנו".
אתם מרגישים שיש חששות גדולים יותר?
"מגיעים למיון שניידר מקרים של חצבת ומקרים רבים יותר של חשיפה לחצבת. בהחלט מגיעים גם הורים וילדים עם שלל תלונות שחוששים מחצבת. יש התרגשות ויש התרחשות בבית החולים בנושא זה וכמובן שחודדו הנהלים אצלנו לזיהוי, בידוד וטיפול בילדים הללו".
כזכור, בתחילת חודש אוקטובר, הגיע לשניידר פעוט בן שנה וחודש, שם אובחן כחולה בחצבת. מיד עם האבחנה הודיע בית החולים למשרד הבריאות על כך והעביר את רשימת השמות של כל הילדים ששהו באותו זמן במיון. במרכז ציינו שילדים בודדים שנמצאו בסיכון, קיבלו טיפול מונע. עוד ציינו כי הם רואים באחרונה מגמה של עליה בהידבקות במחלה הנובעת מירידה בשיעור ההתחסנות.
על פי נתוני משרד הבריאות, המתייחסים לחודשים ינואר עד אוגוסט, נצפו השנה במחוז פתח תקווה 68 מקרים. זה מציב את המחוז במקום השני ברשימת המחוזות הכי נגועים במחלה בשנה האחרונה.
מחלת החצבת היא מחלה זיהומית מדבקת מאוד ובאחוז קטן מהמקרים, סיבוכי המחלה עלולים להיות קשים ואף לסכן חיים. הנגיף למחלה, הוא נגיף מורביליווירוס. החצבת מועברת מאדם לאדם על ידי פיזור הנגיף לסביבה בעת שיעול, עיטוש או מגע עם הפרשות מהאף וליחה. ניתן להידבק גם בעת שהייה בחדר החולה, גם מספר שעות לאחר שהחולה עזב את החדר. הדרך הטובה והבטוחה ביותר למנוע תחלואה היא על ידי קבלת חיסון נגד המחלה. יעילות החיסון במניעת חצבת הינה גבוהה מאוד (כ-97% לאחר קבלת 2 מנות חיסון). במעט האנשים שחוסנו ויחלו בכל זאת במחלה, המחלה צפויה להיות קלה ביחס למחלה באנשים שאינם מחוסנים. החיסון מקנה הגנה החל משבועיים ממועד קבלת החיסון וממשיך להגן עשרות שנים לאחר קבלתו. על המקרה שאירע בתחילת אוקטובר בשניידר אמר גורם בבית החולים: "צריך להבין שזה מקרה שהתרחש בבית החולים וניתן היה לשלוט בו ולאתר את הילדים כי היו רשומים ואם זה היה במקום אחר, משרד הבריאות לא היה יכול לשלוט בו וככה יש הידבקות ותחלואה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. iscon

    לא מבינה על מה ההיסטריה סביב החצבת, בסה"כ מחלת ילדים נפוצה כמו אדמת, חזרת ואבעבועות רוח.
    כשהיינו קטנים לא היה חיסון מלאכותי – כשילד בגן היה חולה ההורים של ילדים אחרים היו מביאים אותם לשחק איתו כדי שיידבקו, המחלה נמשכה כמה ימים והחיסון הזה הוא לכל החיים, לעומת זה של חברות התרופות שהוא יעיל ל3-5 שנים וכל פעם צריך להתחסן מחדש.
    ממש לא ביג דיל

  2. אלכסנדרה

    כל הזמן מדברים על חיסון לחצבת.לא ברור מה מצב של אנשים שחלו במחלה בילדות. האם הם מחוסנים או שלא.

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר