מרכז רפואי שניידר.צילום: זאב שטרן
מרכז רפואי שניידר.צילום: זאב שטרן

ילדים רבים סובלים מיתר לחץ דם, מרפאה מיוחדת לכך הוקמה בשניידר

שכיחות יתר לחץ דם בילדים עלתה בעשורים האחרונים, בין היתר על רקע העליה בשכיחות עודף המשקל

פורסם בתאריך: 30.7.20 19:10

מרפאה חדשה לטיפול ביתר לחץ דם בילדים הפועלת במסגרת המכון לנפרולוגיה במרכז שניידר לרפואת ילדים, מקבוצת כללית, הוקמה כמרכז לאבחון מסודר של בדיקת יתר לחץ דם בילדים ומתבגרים, זיהוי ומעקב של הגורמים ליתר לחץ הדם ומתן טיפול מיטבי בהתאם. המרפאה יחידה מסוגה בישראל המיועדת לילדים.

יתר לחץ דם (יל"ד) הוא גורם הסיכון העיקרי להתפתחות סיבוכים בלב ובכלי הדם, וסימנים להופעתו ניתן לראות כבר בגיל הילדות. שכיחות יתר לחץ דם בילדים עלתה בעשורים האחרונים, בין היתר על רקע העליה בשכיחות עודף המשקל. כ-3.5-5% מהילדים והמתבגרים סובלים מיתר לחץ דם. ילדים ובמיוחד מתבגרים עם יתר לחץ דם מצויים בסיכון מוגבר לסבול מהמחלה גם כמבוגרים. בנוסף, ניתן למצוא סימנים לפגיעה בלב ובכלי הדם כבר בגיל הילדות.

אבחון וטיפול בילדים עם יתר לחץ דם שונה מהטיפול במבוגרים בכמה היבטים: ראשית, קשה יותר לאבחן יתר לחץ דם בילדים בשל הקושי לבדוק בצורה מדויקת את לחץ הדם, והן כי הערכים לפיהם נקבע אם יש יתר לחץ דם, משתנים בהתאם לגיל, למין ולגובה. שנית, בשונה במבוגרים, בילדים יש שכיחות גבוהה יותר של לחץ דם שניוני, הנובע מבעיה גופנית ספציפית אחרת, המצריכה אבחון וטיפול ייחודיים לה.

מטרת השירות היא להגביר את המודעות לבעיה, למנוע סיבוכים עתידיים באמצעות הזיהוי המוקדם, להתאים את הטיפול האופטימלי לכל ילד לפי צרכיו במסגרת האפשרויות הטיפוליות הקיימות (תרופתיות ולא תרופתיות, כמו תזונה ושינוי באורח החיים). צוות המרפאה כולל אחות המנוסה במדידת לחץ דם בילדים, רופאים מומחים בנפרולוגיה ילדים, המנוסים באבחון וטיפול ביל"ד ודיאטנית. במקרה של ספק לגבי קיום יתר לחץ דם או חומרתו, יוכל הצוות להציע למטופל, כחלק מהביקור האבחנתי, גם מכשיר למדידה ביתית של לחץ הדם למשך 24 שעות.

ד"ר גלעד חמדני. צילום דוברות שניידר

ד"ר גלעד חמדני, רופא בכיר במכון לנפרולוגיה במרכז שניידר לרפואת ילדים: "ברור לנו שיתר לחץ דם, שהיא בעיה נפוצה במבוגרים, קיים במידה מסוימת כבר בגיל הילדות, וכבר כיום מופנים אלינו לא מעט ילדים להם נמדד לחץ דם גבוה. הבעיה היא שהמודעות לנושא נמוכה יחסית. למשל, בחלק גדול מהמקרים, מופנים אלינו נערות ונערים, שהפעם הראשונה שבה נמדד להם לחץ דם הייתה לקראת גיוס. לאור זאת, זיהינו צורך בהקמת מרפאה ייעודית ללחץ דם בילדים במטרה להשיג שני יעדים עיקריים – קידום והטמעה של חשיבות הצורך במדידה מסודרת של לחץ דם כחלק מהמעקב השגרתי אחר ילדים ומתבגרים מצד אחד, ומתן מענה מקיף מסודר לילדים ומתבגרים עם לחץ דם גבוה מצד שני".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר