שי הלל פרץ הקטנה לצד ד"ר מיכאל גורביץ וד"ר סיגל אייזנר

שמונה שעות דרמטיות: תינוקת במשקל 4 ק"ג עברה ניתוח השתלת כבד

שי הלל פרץ נזקקה לניתוח דחוף ואת אונת הכבד לתינוקת בת החמישה חודשים תרמה דודתה. מורן, אמה של שי הילל: "אין מספיק מילים בפינו בכדי להודות לצוותים הנדירים"

פורסם בתאריך: 11.1.22 11:55

שי הלל פרץ השוקלת 4 ק"ג בלבד, היא מושתלת הכבד במשקל הנמוך ביותר בישראל. שי בת ה-5 חודשים, עברה השתלת כבד מצילת חיים במרכז שניידר לרפואת ילדים, והפכה לתינוקת בעלת המשקל הנמוך ביותר בישראל שעברה ניתוח מסוג זה.

שי הלל הקטנה נולדה בבית חולים רמב"ם בניתוח קיסרי בשבוע ה־37, כשלאחר הלידה איבחן רופא הילדים שחלתה בצהבת, שמקורה בבעיה בכבד. שי נשארה באשפוז, במהלכו בוצעה לה ביופסיה מהכבד שהעלתה כי היא סובלת מבילי אטרזיה – תסמונת שסובל ממנה אחד ל־15,000 תינוקות ומתבטאת בחסימת דרכי המרה. חסימה זו גורמת להפעלת לחץ תמידי על הכבד, דבר שמוביל בסופו של דבר לשחמת הכבד ולאי ספיקה שלו. בעקבות כך, הוחלט על ביצוע 'ניתוח קסאי' בתינוקת, שבמהלכו יוצרים מעקף, מחברים את דרכי המרה ישירות למעי, ובכך מאפשרים ניקוז תקין של נוזל המרה למערכת העיכול.

לאחר הניתוח שוחררה שי הלל לביתה, אלא שימים ספורים אחר כך התחילה לדמם וחזרה לבית החולים. בבית החולים גילו ההורים שהכבד של שי באי ספיקה וקרוב לקריסה, והיא חייבת לעבור השתלת כבד להצלת חייה. שי הועברה למרכז שניידר, שם בוצע הניתוח שהעניק לה את חייה במתנה. את אונת הכבד קיבלה שי מדודתה מצד אביה שנמצאה מתאימה. ההשתלה שארכה כ-8 שעות, בוצעה בהובלתו של ד"ר מיכאל גורביץ, מנהל יחידת השתלות כבד, בשיתוף ד"ר סיגל אייזנר, מנהלת יחידת השתלות כליה יחד עם צוות מערך ההרדמה, בניהולה של ד"ר ילנה צייטלין.

מורן פרץ, אמה של שי הלל, אמרה: "הבשורה על מצבה המורכב של בתנו תפסה אותנו לא מוכנים. עוד לא הספקנו להתרגל לתינוקת החדשה שנוספה למשפחה וכבר היא בסכנת חיים. למזלנו, זכינו להגיע לבית חולים שניידר שביצע את הניתוח המורכב וליווה אותנו גם בהליך ההתאוששות, ההחלמה וקליטת הכבד החדש. כעת הבת שלנו בדרכה לחיות חיים מלאים ובריאים ואין מספיק מילים בפינו בכדי להודות לצוותים הנדירים על הטיפול המסור שהם מעניקים לילדים ועל התמיכה שהם מספקים להורים בתוך התהליך הקשה הזה. הלוואי שיהיו לכם הכוחות להמשיך ולהציל את חייהם של ילדים נוספים".

 

 

ד"ר גורביץ ציין: "עם הגעתה של התינוקת לשניידר, השאיפה המרכזית שלנו הייתה להעלות את משקל גופה, פקטור קריטי בהצלחת השתלת כבד. לצערנו, היא הידרדרה מיום ליום ובמצב הקשה שבו הייתה נאלצנו להכניסה להשתלה באופן מיידי. בגלל גודלה, מדובר היה בניתוח מאתגר וכמעט בלתי אפשרי, בשל אי ההתאמה בין גודל הכבד שהושתל בה לחלל הבטן הקטנטן שלה. בשל כך, היא הועברה לאחר הניתוח למחלקת טיפול נמרץ עם בטן פתוחה מכוסה בתחבושת ואקום למניעת זיהומים, ורק לאחר מספר ימים סגרנו את הבטן וגמלנו אותה ממכונת ההנשמה. שי התחילה בהליך ההחלמה וההתאוששות ואנו מאחלים לה ולמשפחתה רפואה שלמה ובריאות טובה".

ניתוח השתלת אונת כבד מתורם חי לילד הינו ניתוח מורכב במיוחד, אשר דורש היערכות מיוחדת של צוותי בית החולים, בתוכם כירורגים מומחים בהשתלות איברים בילדים, צוות יחידת האולטראסאונד, רופאי גסטרואנטרולוגיה, מרדימים ואחיות חדר ניתוח, רופאי טיפול נמרץ ועוד. במסגרת הניתוח, מוכנסים בו זמנית לחדרי ניתוח סמוכים, הן התורם המבוגר והן הילד הנזקק לתרומה. בתחילה, נלקחת אונת כבד מן התורם המבוגר, ולאחר מכן היא מועברת לחדר הניתוח של הילד. הילד הנזקק לתרומה עובר הליך של השתלת כבד, ומקבל את אונת הכבד שנתרמה עבורו.

מרכז שניידר לרפואת ילדים הינו בית החולים המבצע את מרביתם המוחלט של ניתוחי השתלות האיברים בילדים בישראל. מאז הקמתו בוצעו למעלה מ-700 השתלות לב, ריאה, כבד וכליות בתינוקות, ילדים ובני נוער באחוזי הצלחה הדומים למרכזים הרפואיים הטובים בעולם.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר