מימין: ד"ר מריוס בראון, מנהל היחידה למחלות כבד בבילינסון, ד"ר ולדימיר טנק, סגן מנהל מחלקת השתלות, מושתל הכבד, ד"ר רוית טויטו גרין, מומחית בכירורגיה כללית וד"ר אביתר נשר, מנהל מחלקת השתלות בבילינסון
מימין: ד"ר מריוס בראון, מנהל היחידה למחלות כבד בבילינסון, ד"ר ולדימיר טנק, סגן מנהל מחלקת השתלות, מושתל הכבד, ד"ר רוית טויטו גרין, מומחית בכירורגיה כללית וד"ר אביתר נשר, מנהל מחלקת השתלות בבילינסון

נדיר | ליאב טיב בן ה-22 עבר השתלת כבד רביעית: "לא אתן לזה לקרות שוב"

בבילינסון מלווים מזה שנים את טיב הצעיר, שאת ההשתלה הראשונה שלו עבר כשהיה בן 14. בשיחה מרגשת עם מלאבס הוא אומר: "סוף סוף אני מרשה לעצמי לתכנן תכניות לעתיד. אני אפילו מרשה לעצמי לחשוב שיום אחד תהיה לי משפחה"

פורסם בתאריך: 27.1.23 09:00

השתלת כבד נדירה ומורכבת במרוץ נגד הזמן, שכמותה בוצעו בודדות בעולם, בוצעה לאחרונה בבית החולים בילינסון מקבוצת הכללית. מדובר בהשתלת כבד רביעית למטופל צעיר. ההשתלה נערכה על ידי ד"ר אביתר נשר, מנהל מחלקת ההשתלות בבית החולים. באופן יוצא דופן ובשל היסטוריית ההשתלות של המנותח, תרומת הכבד שהובאה מקפריסין כללה גם הבאה של כלי דם של התורם על מנת להגביר את סיכויי הקליטה של הכבד.

המושתל הוא ליאב טיב, בחור בן 22, תושב היישוב אבשלום בעוטף עזה, שאובחן בגיל 14 כסובל ממחלת אי ספיקת כבד חריפה. הוא עבר את השתלת הכבד הראשונה בגיל 14. את תרומת הכבד הראשונה קיבל טיב מאביו שהעניק לבנו אונת כבד, אך לאחר שנה התגלה שהכבד אינו מתפקד ברמה גבוהה וטיב חזר לרשימת ההמתנה להשתלה.

לפני שנה וחצי עבר טיב את ההשתלה השנייה שעברה בהצלחה אבל לאחר כשנה הגוף דחה את הכבד. מרגע זה החל מרוץ נגד הזמן כשחייו של טיב תלויים על כף המאזניים. לרופאיו היה ברור שאם הוא לא יקבל במהירות כבד חדש סיכוייו לחיות אפסו. לרוע מזלו של טיב, גם במהלך ההשתלה השלישית שנערכה לפני שלושה חודשים, חדל הכבד לתפקד לאחר שעורק הכבד נחסם בשל דלקת שהתפתחה באזור. במשך כל התקופה הזאת הוא אושפז בבית החולים ונע בין חיים למוות, ממתין להשתלה נוספת שתציל את חייו. לפני עשרה ימים בוצעה השתלת הכבד הרביעית במבצע הטסה מיוחד של המרכז הארצי להשתלות שאיתר כבד מתאים עבורו בקפריסין. ניתוח ההשתלה עבר בהצלחה והוא כעת מתאושש במחלקת השתלות.

ד"ר נשר, מנהל מחלקת השתלות בבית החולים, אמר לאחר ניתוח ההשתלה: "אחרי אלפי השתלות כבד שבוצעו אצלנו אני בהחלט יכול להעיד שזוהי השתלה יוצאת דופן מבחינה רפואית ובהיערכות הצוותים במבצע מורכב שכזה. גם אנחנו, כמו ליאב, לא מוותרים ופועלים כנגד כל הסיכויים להגיע לתוצאה הטובה ביותר. הודות לשיתוף פעולה מדהים עם תמר אשכנזי, מנהלת מרכז ההשתלות, הצלחנו בימים האחרונים לחייו של ליאב להצילו. רק כ-60% מהממתינים ישרדו עד להשתלת כבד. הסיפור של ליאב ממחיש את חשיבות החתימה על כרטיס אדי".

ד"ר אסף יששכר, מנהל שירות השתלות כבד מתורם חי במכון הכבד: "המקרה של ליאב הוא מקרה קלאסי של מרוץ נגד הזמן, אחרי שהכבד השלישי לא תפקד בגלל חסימת העורק היינו חייבים למצוא כבד חדש לליאב במהירות שיא בשביל להציל את חייו. אני מלווה את ליאב ומשפחתו כבר מספר שנים, זה באמת מקרה מיוחד של ילד שסבל מאי ספיקת כבד חריפה והושתל בילדות מתורם חי ועם השנים הכבד נפגע והיה צורך בביצוע השתלה חוזרת. לצערנו הכבד הזה לא תפקד כיאות מסיבה לא ברורה ובדיון רב מקצועי הוחלט על השתלה שלישית. לאחר ההשתלה השלישית היה אירוע נדיר של חסימת עורק הכבד והוחלט על ההשתלה הרביעית שבוצעה בהצלחה".

ביום חמישי שעבר השתחרר טיב לביתו לאחר שמצבו השתפר. טיב אמר: "השתלות חוזרות לצערי הן חלק בלתי נפרד מסיפור חיי, אני רוצה להיות כמו בני גילי ולצאת לבלות, ללמוד ולהשתחרר מהניתוחים. המצב הזה מקשה לשמור על קשר עם חברים. הגיימינג מציל אותי אבל בגלל מצבי גם במשחקים וירטואליים אני נמנע מחשיפה בווידאו".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


איך אפשר לחיות כל כך הרבה שנים בין השתלות חוזרות לטיפולים?
"זה לא קל. למזלי, ההורים שלי תמיד החדירו בי מוטיבציה ואופטימיות לראות את הצד הטוב של הסיפור כדי שיהיה לי 'קל' יותר לעבור את התקופה הזאת. רוב השנים האחרונות הייתי בבית חולים, וגם כשהגעתי הביתה, לרוב לתקופה של לא יותר משבוע, קראו לי לחזור. בהשתלה השנייה והשלישית היו הרבה בעיות והייתי בדיכאון. בהשתלה השנייה ממש הרגשתי כאילו הכבד נזרק לפח במקום להיות אצלי בגוף ובשלישית היה הווירוס שהרס לי את הכבד. היום, ברוך השם, אני יודע שיהיה בסדר. לא אתן לזה לקרות עוד פעם. אעשה כל מה שאני יכול כדי שזה לא יקרה. זה אומר לקחת את הכדורים בזמן, להקפיד ולא לזלזל, אני דואג לטפל בעצמי, לאכול כמו שצריך דברים שלא פוגעים בכבד".

איך התגובות של החברים שלך?
"מקבלים אותי בצורה מדהימה, למרות שהם לא מצליחים בדיוק להבין מה עברתי לאורך כל השנים. אבל הם מודעים למצב, יודעים שצריך לשים מסכה כדי לבקר אותי ואי אפשר להיות איתי זמן רב בשלב זה. אבל עכשיו סוף סוף אני גם מרשה לעצמי לתכנן תכניות לעתיד. אני רוצה ללמוד פיתוח תוכנה, כל השנים המחשב היה חלק חשוב מהחיים שלי. אני אפילו מרשה לעצמי לחשוב שיום אחד תהיה לי משפחה".

יש לך מסר להעביר למושתלים אחרים?
"להישאר תמיד אופטימיים גם אם ההשתלה לא הייתה מוצלחת ולא לוותר. בנוסף, אני קורא למי שיכול לתרום איברים של יקיריו כי זה מציל חיים".

ד"ר נשר הוסיף: "פעם ראשונה בארץ שנעשית השתלה רביעית באותו מטופל. צריך להבין שככל שיש יותר ניתוחים חוזרים זה מסבך את המצב וגם ככה השתלת כבד היא הניתוח הכי מסובך. את הניתוח הראשון הוא עבר בעקבות אי ספיקת כבד חריף חריפה שלא ברור לנו מהי האטיולוגיה שלה כי הוא היה ילד. בתור מתבגר כנראה שהייתה לו ירידה בהיענות לטיפול והכבד נדחה. הכבד השני נדחה מסיבה לא ברורה כי הוא לקח את הטיפול התרופתי ובכל זאת הייתה דחיה כרונית. בכבד השלישי הייתה חסימה של עורק הכבד שגרם לבעיה בדרכי מרה והביא אותנו לכבד הרביעי".

עוד הוא אומר: "התעקשות שלנו להשתיל פעם רביעית באה כי הוא באמת בחור צעיר וזה עולם ומלואו ואחרת היה נפטר. 70% מההשתלות במדינה נעשות אצלנו, כולל המקרים הכי מורכבים, והמקרה של ליאב היה באמת מאוד מאתגר, אבל ידענו שנוכל להציל את חייו. אם הוא ימשיך לקחת את התרופות ויקפיד, הוא יגיע לפחות לגיל 80. חשוב לי מאוד שאנשים יבינו את חשיבות תרומת האיברים. אנחנו מפגרים ביחס לעולם המערבי בנושא התרומות. אנשים חייבים להבין את חשיבות התרומה וגם שמוות מוחי זה מוות לכל דבר. מדי שנה 20% מרשימת ההמתנה מתים בהמתנה לכבד. אפשר לתרום ולהציל חיים".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר