ד"ר אורי טישלר, מנהל מרפאת המטיילים בבילינסון, והמרפאה, צילום דוברות בילינסון
ד"ר אורי טישלר, מנהל מרפאת המטיילים בבילינסון, והמרפאה, צילום דוברות בילינסון

כולם שואלים איזה חיסונים צריך, במרפאת המטיילים של בילינסון תקבלו את כל התשובות

ד"ר אורי טישלר, שטייל לא מעט בעצמו, מנהל את מרפאת המטיילים של בית החולים בילינסון. בראיון מיוחד הוא מספר איך מתכוננים לטיול, מגלה שאפשר לקצר את התהליך באמצעות ייעוץ טלפוני ונותן טיפים שלא כדאי להחמיץ. אז איזה חיסונים צריך? כל התשובות בכתבה

פורסם בתאריך: 25.7.23 17:05

כאשר חושבים על מרפאת מטיילים, הדבר הראשון שעולה לראש הוא הטיול הגדול שאחרי השרות הצבאי, טיסה לדרום או מרכז אמריקה, או למזרח הרחוק, עם מוצ'ילה על הגב ושינה בגסטהאוס. אך מרפאת המטיילים, כבר מזמן לא מיועדת רק למוצ'ילרים ובמרפאה בבילינסון אפשר למצוא זה לצד זה בחור בן 21 שרק השתחרר מהצבא, נער בן 16, שיוצא לטיול משפחתי עם ההורים או זוג מבוגר יחסית שיוצא להפלגה מסביב לעולם או לטיול בהודו.

אז רגע לפני הטיול הגדול או הקטן, צוות מרפאת המטיילים בבית החולים בילינסון, עושה לכם סדר. מהם החיסונים שצריך לקבל על פי היעד, מתי צריך להתחיל את התהליך, מה עושים כאשר מחליטים לטוס ברגע האחרון וכמו כן מה הסטטוס של הקורונה.

ד"ר אורי טישלר, מנהל מרפאת מטיילים בבילינסון, צילום דוברות בילינסון

ד"ר אורי טישלר, מנהל מרפאת מטיילים בבילינסון, צילום דוברות בילינסון

"המטרה העיקרית במרפאת המטיילים שלנו זה לתת לא רק תרופות וחיסונים, אלא גם לתת הדרכה למטיילים של מה לעשות ולא לעשות כשמטיילים בחו"ל, מתי צריך לחפש עזרה רפואית בחו"ל, אלו דברים שגם המטיילים היותר מסורים וקפדנים לא תמיד יודעים", מסביר ד"ר אורי טישלר מנהל המרפאה. רוב המטיילים שמגיעים למרפאת המטיילים, אבל לא כולם, אלו אנשים שטסים לדרום אמריקה, מרכז אמריקה ואפריקה. כמישהו שאוהב לטייל בעולם ולאורך השנים גם אחרי הצבא טייל באסיה ודרום אמריקה, תמיד הלכתי למרפאת מטיילים. גדלתי בבית של רופאים ואני יודע שרפואה זה חשוב, אבל חשוב יותר לשמור על עצמך. כמנהל מרפאת מטיילים, אני חייב לציין שמעבר למדינות "העולם השלישי", שזה לכאורה מובן מאליו שצריך להגיע למרפאה לפני הטיול, יש גם לא מעט הנחיות שמותאמות למטיילים במדינות שונות באירופה, מזרח אירופה ומערב אירופה והרבה אנשים לא מודעים לכך".

כמו למשל?
"לדוגמא, כשמטיילים בגאורגיה, ביער השחור בגרמניה ובחלקים באוסטריה. אלו מקומות שיש בהם מחלות מאוד מדבקות שאנשים לא מודעים אליהן. יש אנשים ששמעו מפה לאוזן או שנחשפו לפרסומים של משרד הבריאות, אבל רובנו לא".

מרפאת המטיילים בבית החולים בילינסון, נותנת מענה רחב לציבור המטיילים. היא הוקמה במטרה לתת שירות לפני נסיעה למטיילים ברחבי העולם. במרפאה מקבלים הסברים על התנהגות בטוחה, מרשם לתרופות למניעת מלריה, או מחלת גבהים למשל וכמובן חיסונים בהתאם לארץ היעד, למשך הטיול, לעונה, למצבו הבריאותי של המטייל ולסטטוס החיסוני שלו.

מרפאת המטיילים בבילינסון היא בין המרפאות היחידות, אשר מעניקות ייעוץ טלפוני שחוסך זמן רב למטיילים. "אנחנו נותנים ייעוץ בפן האישי", מסביר ד"ר טישלר. "יצא לי להיות במרפאות מטיילים. בדרך כלל התהליך הוא שאתה נכנס לרופא, הוא אומר לך איזה חיסונים אתה צריך לעשות ושולח אותך לאחות. אצלנו זה לא כך ואנחנו נותנים אקסטרה. יושבים עם כל מטופל לחוד, שומעים מה תוואי המסלול, כמה זמן הטיול מתוכנן, סוגי החשיפות, כמו למשל האם אתה מטייל בחוץ או נמצא רק במלונות פאר ומתאימים לו את החיסונים. במרפאת המטיילים בפרט ובבית החולים בילינסון בכלל, אנחנו מאוד קפדניים לגבי מה צריך לתת ומתי, ומשתפים את הלקוחות שלנו בכל ההמלצות, בחיסונים, בתרופות שמותאמות לאזורים ספציפיים – כמו למשל אזורים שנגועים במלריה. אנחנו מספקים להם מידע עדכני על מסלול הטיול, מעדכנים אותם מהם האזורים המסוכנים, איך ומתי צריך ליטול את התרופות  ונותנים להם מרשם אותו ניתן לקבל רק במרפאות מטיילים".

מה פרופיל האנשים שמגיעים אליכם?

"הוא מאוד מפתיע ומגוון. יכולים להיות ילדים בני 16 ועד מבוגרים בני 75-80 שנוסעים להפלגות בחו"ל. זה מאוד מרשים ונעים לראות את זה, שאנשים ממשיכים לטייל בכל גיל ועד 120".

לייעוץ הטלפוני הייחודי שנותנים לציבור במרפאת המטיילים בבילינסון יתרונות עצומים. הייעוץ ניתן על ידי רופא מומחה ובכך חוסך למתחסן את זמן ההמתנה, את הצורך במילוי שאלון לנוסע והשיחה עם הרופא במרפאה ומאפשר לו לדלג ישירות לחיסונים. "זה שירות, שלדעתי הוא היחיד בארץ", אומר ד"ר טישלר. "הוא ניתן במגוון נושאים. לדוגמא אישה שמתכננת לטוס לחו"ל והיא בהיריון, או מתכננת להיכנס להיריון ומבקשת לדעת איך לנהוג, אנשים שסובלים ממחלות כאלה או אחרות, שעוברים תהליך רפואי ועוד מגוון מצבים. השיחה הטלפונית היא מפגש ההכנה. אני בונה להם תכנית של חיסונים ותרופות ואם הלקוח מחליט שהוא מעוניין הוא יכול לקבוע תור למרפאה ולא יצטרך לעבור את כל השלבים, המזכירות, הרופא והאחיות – לפני החיסונים. זה מאוד נוח גם לנו וגם למטופל שנמצא בבית עם המסמכים הרפואיים מול העיניים. זה חוסך לו הרבה שלבים והוא מגיע לקבל את החיסון בזמן שנוח לו".

במרפאת המטיילים בבלינסון, מבקרים מידי חודש מאות לקוחות, כאשר תקופת השיא היא בין החודשים יוני וספטמבר, רגע לפני הטיסה ליעדים הפופולאריים כמו דרום ומזרח אמריקה, תאילנד, הודו ועוד. "בחודשי הקיץ, אנחנו מתגברים את המרפאה בצוות רפואי גדול יותר", אומר ד"ר טישלר.

ההמלצה של צוות המרפאה היא להתחיל את תהליך הייעוץ והחיסונים כחודשיים לפני הנסיעה, מאחר ויש פרוטוקול חיסונים ולעיתים יש צורך בקבלת שניים ושלושה חיסונים. בנוסף, הם מציינים שבמידה ומתכננים טיול לארצות העולם השלישי, רצוי לגשת לבדיקת רופא שיניים ורופא/ת נשים. במידה וסובלים ממחלות רקע, יש להצטייד מראש במכתב בשפה האנגלית מהרופא המטפל עם פירוט מחלת הרקע והתרופות המומלצות.

ומה לגבי מי שסובלים מאלרגיות? גם במקרה הזה רצוי להצטייד במכתב מתאים או בצמיד מזהה. חשוב לדעת, שהתרופות במדינות עולם שלישי, לא תמיד יעילות גם אם נקנו בבית מרקחת מסודר ולכן, רצוי להצטייד במנה מספקת למשך הטיול ולקחת את התרופות בתיק היד ולא במזוודה.

לד"ר טישלר יש המלצה חשובה גם לאנשים שמרכיבים משקפיים או עדשות מגע – רצוי להצטייד במרשם של אופטומטריסט למקרה של אובדן או שבירה.

מרפאת מטיילים בבילינסון, צילום דוברות בילינסון

מרפאת מטיילים בבילינסון, צילום דוברות בילינסון

נושא נוסף שמודגש הוא ההתנהלות עם מזון ומים. מאחר וזיהומי מעיים הם השכיחים ביותר בטיולים במדינות עולם שלישי, יש להימנע ממים שאינם מטוהרים, כולל קרחונים, להקפיד על אכילת מזון מבושל ולהימנע מכניסה למקווי מים מתוקים. כמו כן, יש להתמגן מפני עקיצות יתושים שמעבירים מחלות כגון מלריה, מחלות הזיקה ודנגה ורצוי להימנע מהתעסקות או האכלה של בעלי חיים שיכולים להעביר מחלות. מומלץ גם להימנע מעשיית כתובת קעקע ומהכנסת עגילים, נזמים וקיום יחסי מין ללא שימוש בקונדום על מנת להימנע ממחלות כמו צהבת, HIV, עגבת, כלמידיה וזיבה, שנמצאות בשכיחות גבוהה במדינות עולם השלישי.

מה קורה אם החלטתי לטוס ברגע האחרון מבחינת החיסונים?
"עדין אפשר להגן על עצמנו מפני מחלות מניעה. לחיסונים יש פרוטוקולים הכוללים מספר זריקות ובדרך כלל זריקה אחת אינה מספקת, אבל אפשר להאיץ את הפרוטוקול או לחלופין לדאוג למנה נוספת בארץ היעד. מומלץ להתחיל בחיסונים כחודש לפני הטיסה וגם אם רואים שאין זמן, לא הייתי מוותר על ייעוץ במרפאת המטיילים".

וזו רשימת החיסונים שמומלץ לקבל על פי יעדים:

דרום אמריקה – ברזיל, ארגנטינה, קולומביה, פרו, צי'לה, אקוודור, ונצואלה, בוליביה וגוויאנה. קדחת צהובה, צהבת מסוג A (למי שנולד לפני שנת 1998) ו- B, כמו כן, מי שלא סיים את סדרת החיסונים בילדות: טטנוס, דיפתריה, שעלת ו MMR (חצבת, חזרת, אדמת). חיסון לטיפוס הבטן בזריקה או כדורים, חיסון לכלבת – סדרה של שתי מנות שיש צורך של שבוע הפרש בין המנה הראשונה והשנייה.

מרכז אמריקה – גואטמלה, בליז, הונדורס, אל סלוודור, ניקרגואה, קוסטה ריקה, פנמה. צהבת מסוג A (למי שנולד לפני שנת 1998) ו- B, כמו כן, מי שלא סיים את סדרת החיסונים בילדות: טטנוס, דיפתריה, שעלת ו MMR (חצבת, חזרת, אדמת). חיסון לטיפוס הבטן בזריקה או כדורים, חיסון לכלבת – סדרה של שתי מנות שיש צורך של שבוע הפרש בין המנה הראשונה והשנייה. וקדחת צהובה למי שמתכוון לטייל בנוסף גם באזור קולומביה, ברזיל ודרומה. מומלץ טיפול במחלות גובה למי שמתכוון לטפס בגובה של למעלה מ- 3000 מטר.

אפריקה. קדחת צהובה. צהבת מסוג A (למי שנולד לפני שנת 1998) ו- B, כמו כן, מי שלא סיים את סדרת החיסונים בילדות: טטנוס, דיפתריה, שעלת ו MMR (חצבת, חזרת, אדמת). חיסון לטיפוס הבטן בזריקה או כדורים, חיסון לכלבת – סדרה של שתי מנות שיש צורך של שבוע הפרש בין המנה הראשונה והשנייה. כמו כן, למי שמתכוון לטייל באזורים מדרום לסהרה, מומלץ להתחסן נגד דלקת מוח חיידקית ופוליו.

המזרח הרחוק – תאילנד, נאפל, סרי לנקה, בנגלדש, וויטנאם, קמבודיה ועוד. צהבת מסוג A (למי שנולד לפני שנת 1998) ו- B, כמו כן, מי שלא סיים את סדרת החיסונים בילדות: טטנוס, דיפתריה, שעלת ו MMR (חצבת, חזרת, אדמת). חיסון לטיפוס הבטן בזריקה או כדורים, חיסון לכלבת – סדרה של שתי מנות שיש צורך של הפרש של שבוע בין המנה הראשונה והשנייה. פוליו ליעדים מסוימים ודלקת המוח היפנית.

מערב אירופה חלקים במזרח אירופה, סקנדינביה, גרמניה – היער השחור, רוסיה הלבנה: דלקת המוח המועברת בקרציות TBE.

מתי ואיפה:

מרפאת המטיילים של בילינסון פתוחה בימי שני וחמישי בין השעות 16:00 – 18:30, בתיאום מראש. רצוי להצטייד בפנקסי חיסונים ישנים ומידע רפואי רלוונטי. קטינים מתחת לגיל 18 יתקבלו רק בליווי אפוטרופוס.

לקביעת תור במרפאה או לייעוץ טלפוני יש להתקשר למוקד זימון תורים בטל': 03-6613800.

ימי פעילות זימון תורים: א'-ה' 16:00-08:00

ניתן לתאם תור גם באמצעות הדוא"ל  בכתובת: [email protected]

לאתר המרפאה היכנסו כאן

 

 

 

 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר