הרצאתה של פרופסור איריס מנור

שבוע הבריאות של ערי ישראל: "רטלין זו תרופה שלא עוזרת כלל למי שאין לו הפרעת קשב"

שבוע הבריאות של ערי ישראל נפתח אתמול בערב בפתח תקווה עם ההרצאה על הפרעות קשב בעידן הדיגיטלי. בין השאלות שנשאלו, היה כמובן השימוש ברטלין, אך גם ההשפעה על הפרופיל הצבאי. היום תתקיים הרצאה על המניפולציות של האפליקציות ועל ההתמכרות אליהן

פורסם בתאריך: 18.11.19 13:00

שבוע הבריאות של ערי ישראל, ביוזמת רשת שוקן ובשיתוף שרותי בריאות כללית, נפתח אתמול, יום ראשון. בפתח תקוה התקיימה אתמול הרצאתה של פרופסור איריס מנור, פסיכיאטרית מומחית של הילד והמתבגר, מנהלת מרפאת קשב – בפתח תקווה ובבי"ח גהה מקבוצת כללית, בנושא הפרעות הקשב בעידן הדיגיטלי. ההרצאה התקיימה בפאב תרל"ח בעיר שהיה מלא בתושבים, הורים צעירים וסבים וסבתות שבאו לשמוע כיצד העידן הדיגיטלי משפיע על הפרעות הקשב בכל הגילאים.

"הפרעת קשב זה משהו שקוף, לא רואים אותו, יודעים רק את התוצאות שלו וחלק גדול מהאנשים שיש להם הפרעת קשב הם גם לא היפראקטיביים ואז בכלל לא רואים", כך פתחה פרופסור מנור את ההרצאה שלה. עוד היא ציינה שהפרעת קשב זה סוג של קושי, של ליקוי תפקודי שמתבטא בהרבה תחומים: רגשי, חברתי, בחיים הזוגיים ובחיי העבודה, אבל ברגע שזה שקוף, קבוע ומלווה אותך כל החיים ולא יודעים איך זה נראה אצל אנשים אחרים ולא מודעים לזה, אנשים מתחילים לתת לעצמם הסברים. בהמשך דיברה פרופסור מנור על כך שלא תמיד המדיה מעבירה דברים מדויקים ולכן יש לשים לב ולבדוק האם המפרסמים הם אנשי המקצוע ולבדוק את המידע היטב. זאת מאחר ולדבריה יש במדיה הצפה ולא תמיד המידע מדויק.

לפרטים והרשמה חינם ליחצו כאן
בהמשך המליצה פרופסור מנור על הספר 'הנסיך הקטן' משום שהוא משקף לדבריה את הדרך בה רואים הילדים את העולם. עוד ציינה שהעולם של הפרעות הקשב הוא עולם שלם ומאוד משמעותי, וכי הרופאים יודעים עליו הרבה אך באותה מידה הוא עדיין נלמד בכל יום. עוד אמרה: "לא מעט אנשים שיש להם הפרעות קשב, סובלים גם מאסטמה, אסטמה של העור, נזלת אלרגית, אפילפסיה ועדיין לא ידוע מה הסיבה לכך".
לבסוף ענתה על מספר שאלות של הקהל.

על האלה האם היא בעד או נגד רטלין, ענתה: "זה כמו לשאול אם אני בעד או נגד חיסון. רטלין זו תרופה שצריך לעשות אבחון מסודר ולמי שאין הפרעת קשב, היא כלל לא עוזרת".
על האלה מדוע יש ילדים ומבוגרים ששקועים במסכים וכשפונים אליהם הם לא עונים, השיבה פרופסור מנור: "מדובר בריכוז יתר. לעיתים מי שיש לו הפרעת קשב ננעל וקשה לו לצאת ולהגיב. הם שומעים שדיברו איתם, אבל קשה להם להעביר את המסר".
עוד היא נשאלה האם הפרעת קשב יכולה להופיע באמצע החיים. לשאלה זו השיבה: "הפרעת קשב היא משהו תורשתי ולכן לא יכולה להגיע באמצע החיים, אבל לפעמים מגלים זאת באמצע החיים".

שבוע הבריאות של ערי ישראל, הרצאתה של פרופסור איריס מנור

שאלה נוספת הייתה האם הפרעת קשב מורידה פרופיל. פרופסור מנור אמרה: "הפרעת קשב לא מורידה פרופיל בגיוס לצבא. מומלץ לדווח על זה מראש ואת המבחנים לעשות עם תרופות. אני מכירה חיילים שהגיעו ליחידות הטובות ביותר".
שאלה שהטרידה לא מעט מהנוכחים הייתה האם חייבים לקחת את הכדורים כל החיים. פרופסור מנור השיבה: "אין לכך תשובה ברורה, אבל ממחקרים שנעשו ניתן לראות שיש רמסיה (הפוגה במחלה) שהסימפטומים דועכים ודווקא ילדים שקיבלו טיפול תרופתי מגיל צעיר, זה עוצר את השינויים לרעה בחומר הלבן של המוח".
השאלה האחרונה הייתה האם כדאי להפסיק את הטיפול בסוף שבוע וחגים. "זה מאוד תלוי בילד עצמו", אמרה פרופסור מנור, "אם ההפסקה יוצרת אצלו פגיעה תפקודית, בעיות בבית ומול חברים אז מומלץ לקחת את זה ואם אין פגיעה בתפקוד, אז ניתן לעשות את ההפסקה".

# # # 

היום, יום שני, 18.11, תתקיים ההרצאה השנייה בשבוע הבריאות. ד"ר ירדן לוינסקי, פסיכיאטר מומחה, יועץ פסיכיאטריה בחטיבת הקהילה של כללית, ידבר על הדרך בה אתרים ואפליקציות משתמשים מולנו במניפולציות פסיכולוגיות. "הגירויים הטכנולוגיים והמסכים שמקיפים אותנו מכל עבר גורמים לכך שהמסוגלות של אנשים לעשות תיעדוף בריא הולכת ויורדת", מסביר ד"ר לוינסקי, "חברות שעוסקות בטכנולוגיה הן בעלות אינטרס לגרום לנו להתמכר לתוכן שלהן ורבים נופלים תחת המניפולציה הטכנולוגית הזו ומאבדים מיקוד וריכוז. כאן לא מדובר בבעיה ביולוגית ולכן גם הפתרון לא יהיה ביולוגי. אבל תמיד במקרה של ספק, אני ממליץ ללכת לגורם מקצועי ולבדוק – בדיוק כמו שעושים כאשר יש חשש לשפעת".

ההרצאה "כמה אוהבים אותי? כיצד האתרים והאפליקציות משתמשים במניפולציות פסיכולוגיות", תתקיים הערב, שני, 18.11.19, 20:00, בפאב תרל"ח.

בהמשך השבוע תתקיים ההרצאה בין פייק ניוז לפייק דיאטה של מריאנה אורבך שתדבר על האמת והמיתוסים על תזונה ואיך יודעים שהמידע ברשתות אמין.  שלישי בדרינק פוינט.
ברביעי תתקיים ההרצאה של דוקטור דרור דולפין על "איך את/ה מרגיש/ה – ניהול מצבי לחץ בעידן הדיגיטלי", בפאב תרל"ח.
וההרצאה שתחתום את השבוע תהיה של הפסיכולוגית מיכל שוורץ –ליפה "כשהמסכים כבים מסתכלים בעיניים' כיצד מטפחים זוגיות בעידן הדיגיטלי". ההרצאה תתקיים בפאב הדרינק פוינט.

לפרטים והרשמה חינם ליחצו כאן

תגובות

תגובה אחת
תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    רטלין זה סם ממכר, שבקלות אפשר להחליף אותו באופיום, שהיה עושה אותה עבודה בדיוק.

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר