הכותל. צילום אוליבייה פיטוסי
הכותל. צילום אוליבייה פיטוסי

מי צודק, המתנגדים להעברת השגרירות האמריקאית לירושלים או התומכים? הפרלמנט מציב גבולות

שאלה אחת בשבוע, והפעם: האם העברת השגרירות האמריקאית לירושלים היא צעד צודק או שמא חרחור מלחמה?

פורסם בתאריך: 14.12.17 17:53

אלון וולקוביצקי

עו"ד אלון וולקוביצקי

עו"ד אלון וולקוביצקי

"לעולם לא אשכח, ולא אסלח לכך שמנהיג העולם החופשי, היושב בחדר הסגלגל שבבית הלבן סרב בתוקף באפריל 44 להפצרות ותחינות הקונגרס היהודי העולמי, להפציץ את מסילות הברזל שהובילו לאושוויץ, דבר שהוביל באופן ישיר לרצח עשרות מבני משפחתי באותה שנה. כעת יושב נשיא שונה מקודמיו בחדר הסגלגל שהפך אותו מואר יותר ליהודים, הנשיא דונלד טראמפ, שמבין את החובה הגדולה המוטלת על כתפיו להישרדותו של העם היהודי, ועל כך יש לברך בכל לשון ואופן. הוא קורא את מפת האינטרסים של ארה"ב במזרח התיכון בהבנה רבה. הוא זיהה כי בשנים האחרונות חל טשטוש ערכי במבט האמריקני על המזרח התיכון. הממשל לא תמיד ידע להבחין בין טובים לבין רעים, בין מי שראוי להגנה ובין מי שיש לגנות את פעולותיו, בין מי שיש לחזק את ריבונותו לבין מי שיש להילחם בו. הציבור האמריקני רואה בירושלים את בירתה הנצחית של ישראל, עמדה שהוא מבטא בעקביות באמצעות בית הנבחרים והסנאט. העם האמריקני אוהב את התנ"ך, והוא יודע כי ירושלים מוזכרת בו 766 פעמים. לכל אורך ארה"ב פזורות ערים, יישובים וקהילות בעלות שמות תנ"כיים ובהם עשרות רבות שנקראות ירושלים. אין ספק כי העברת שגרירות ארה"ב לירושלים תהווה מהפך מבחינת העיר. סביר להניח ששגרירויות רבות אחרות תעבורנה בהמשך, ותיבנה שכונה לבתי השגרירים. התהליך ישדרג את ירושלים כבירה דיפלומטית, אך יקדם אותה גם מבחינה כלכלית וחברתית". (וולקוביצקי הוא עורך דין פלילי ותעבורתי)

מוניקה כהן

מוניקה כהן צילום זאב שטרן

מוניקה כהן. צילום זאב שטרן

"השאלה היא מה מעמדה של ירושלים. ירושלים המערבית היא בירת ישראל בעיני תושבי ישראל כבר 70 שנה. אבל כל השגרירויות לא נמצאות בירושלים מסיבות מדיניות של המדינות השונות. המצב בעצם הסתבך אחרי 1967, כאשר "ירושלים אוחדה לה יחדיו", וזו השאלה העיקרית לדעתי: האם ירושלים אכן מאוחדת?. לדעתי זו עיר מחולקת בין מערב ירושלים למזרח ירושלים, בין יהודים לערבים. זו עיר מחולקת מבחינת סוג האוכלוסייה, זכויות האוכלוסייה. הנשיא טראמפ הכריז על הכרתו בירושלים כבירת ישראל וחגיגות ואופוריה התפשטו בארץ. אבל השאלה על איזו ירושלים הוא דיבר? בנשימה אחת עם הכרתו בירושלים כבירת ישראל הוא הזכיר את הצורך בקביעת הגבולות של העיר בהסכם בין יהודים לערבים. כלומר הוא בעצם דיבר על ירושלים המערבית כשהמזרחית נתונה להחלטות בעקבות משא ומתן. לדעתי השגרירות האמריקאית יכולה לעבור לירושלים המערבית כי זו בירת ישראל. אבל אין בצעד זה הכרה באיחוד ירושלים כי ירושלים מחולקת ומפורדת. איחוד ירושלים יבוא רק בעקבות משא ומתן רציני אשר יקבע בין השאר את מעמד המקומות הקדושים. הנה כעת בעקבות הצהרת טראמפ יש מהומות בירושלים . מי יעיז להיכנס כעת לירושלים המזרחית? כאשר ברלין אוחדה לה יחדיו, היא הפכה לעיר אחת עם אוכלוסיה מאותו מוצא. ירושלים שונה בתכלית השינוי". (כהן היא יו"ר עמותת פתח תקווה זה אני)

מאיה (סורמלו) בן ישראל

מאיה בן ישראל

מאיה בן ישראל

"בספרים שמואל ודברי הימים מסופר על כיבוש ירושלים בידי דוד. היה זה הרבה לפני הגעתם של רבים שבאים ו"טוענים לכתר", או מי שעושים עימנו חסד ומכירים בה כבירתנו. ירושלים היא עיר עתיקה עם היסטוריה מפוארת, עיר למודת קרבות שמוצאת עצמה נחשקת ומחוזרת על ידי העולם כולו. האם מתקיימים בעולם דיונים באשר לשאלות על בירת צרפת/ רוסיה/ ארה"ב? כנראה שלא. לכל השאלות האלה תשובות ברורות וחד משמעיות. איך קורה אם כך, שכשמגיעים לישראל מגיעים כל הפטרונים ומרגישים צורך עז להכיר בירושלים כבירתו הנצחית של עם ישראל. קצת מקוממת אותי המחשבה על כך שאנו איננו בטוחים באשר לריבונות על העיר. עד כדי כך לא בטוחים שאנו צריכים הכרה ולגיטימציה ממדינות בעולם?". (בן ישראל היא פעילה חברתית)

איציק אדורם

איציק אדורם

איציק אדורם

" דעתי מאוד ברורה בנושא, נכון יהיה להעביר את שגרירות ארצות הברית לירושלים בירת ישראל, למרות שצפויה התנגדות בקרב מדינות ומנהיגים מסוימים. בעת כתיבת שורות אלו עדיין לא התקבלה ההחלטה המעשית לביצוע ההעברה וטרם נקבע העיתוי. המתנגדים יבואו ויאמרו שזה לא הזמן, למה לנו להביא לחימום האווירה. אני מבין היטב את האווירה הכללית בקרב הפלסטינים ובקרב המדינות המוסלמיות, מבין למה עלול מהלך כזה לגרום, יחד עם זאת אני אישית מצדד בהעברת השגרירות לירושלים. הממשל הנוכחי בארצות הברית הוא הממשל הנכון לבצע מהלך זה אל מול יתר אומות העולם. הממשל הנוכחי לדעתי יבצע מהלך זה כצעד המשך להכרזה על ירושלים כבירת ישראל. לדעתי מדינות נוספות ילכו בעקבות ארצות הברית ויעבירו השגרירות שלהן לירושלים". (אדורם הוא איש עסקים ופעיל חברתי)

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר