ניצולת שואה. צילום אריאל שליט- AP
ניצולת שואה. צילום אריאל שליט- AP

"הבעיה היא לא בהסדרים כספיים אלא בשימור העדויות"

שאלה אחת בשבוע, והפעם: מה לדעתכם הכי חסר בטיפול של המדינה בשורדי השואה?

פורסם בתאריך: 2.5.19 12:53

ד"ר שלמה צדוק

ד"ר שלמה צדוק. צילום:פרטי.

"בטיפול המדינה בניצולי השואה לא חסר כמעט דבר. זאת האמת, ואני לא רוצה להיות פוליטיקלי קורקט, ולא פופוליסט בגרוש וגם לא רוצה להשתתף בהלקאת המדינה בכל שבוע שלפני יום הזיכרון לשואה ולגבורה. אני יותר רוצה שיתנו לי לכאוב ולהתאבל בשקט. אני בטוח כי פקידי המדינה ומנהיגיה אינם אטומים לאף יהודי על קו העוני ואני מניח שסל ההסדרים המיוחדים שהמדינה מעניקה לניצולים, בצדק גמור כמובן, עומד בסטנדרטים אנושיים ומכובדים. לטעון שעוד אלף שקלים לניצול שואה יפתרו את כל ייסורי הניצולים זאת חנוונות קטנה, כיוון שלדעתי הבעיה שלנו עם זיכרון הניצולים היא כרגע לא בהסדרים כספיים אלא בשימור העדויות. הלוואי והמדינה יכלה להמציא זריקות פלא, או כדורי חיים, שיכלו להאריך את חיי השורדים לנצח, כדי שתמיד יהיו ניצולים שיעמדו זקוף בפני מכחישי השואה הנבזיים, המקצועיים והסדרתיים ויאמרו להם: 'אל תגידו לא היו כבשנים כי אנחנו היינו שם ועברנו את הזוועות על בשרינו'. אני רועד מהיום שבו לא ייוותר אף שורד שיוכל לעמוד כעדות חיה כדי לספר את סיפור התופת הבלתי אנושי שעברו היהודים. יען כי ביום שלא יהיו עוד לפידים יהודיים חיים, תתפתח בקרב אומות העולם תעשיית הכחשה היסטורית ומדעית עד כי בעוד כמה עשרות שנים יקום דור של אנטישמים גויים ויטען: 'הושמדו 6 מיליון?! זהו שקר יהודי והמצאה ציונית'. זה מדיר שינה מעיני". (ד"ר צדוק הוא סוציולוג וראש אגף בתאגיד מיתב)

איציק אדורם

איציק אדורם

"אותי באופן אישי מצער מאד שהעיסוק בכל מה שנוגע בשורדי השואה עולה רק בסמוך למועד קיום האירועים לציון יום השואה והגבורה. משנה לשנה כמות השורדים מתמעטת והולכת. חובה מקודשת עלינו כעם יהודי חופשי בעל מדינה עצמאית וחזקה לעשות הרבה יותר למען הניצולים שעדיין חיים בקרבנו. אני מציע לסרוק במסרק דק את רשימות הניצולים ולתת קצבאות מיוחדות שיאפשרו להם רמת חיים סבירה ויעניקו איכות חיים עד יום מותם. כל מה שנוגע בטיפול רפואי צריך להינתן בעלויות מופחתות או בחינם. תרופות הייתי מתקצב ומסבסד על חשבון המדינה ובהחלט הייתי מנסה לתת להם עדנה ככל שרק ניתן בערוב ימיהם במדינתנו והחזקה. לא פחות חשובה מההטבות החומריות היא התמיכה הנפשית והליווי היום יומי. יש לא מעט מבין השורדים שחיים בגפם, עריריים. אמנם אני ער לעובדה שיש מתנדבים רבים שעוזרים ותומכים אך הפעולה צריכה להיות ממוסדת ומוסדרת על ידי המדינה ומוסדות הרווחה וגופים נוספים. הייתי ממליץ להקים מנהלת ייחודית לעסוק בנושא ברמה היום יומית שתרכז במקום אחד קידום הטיפול בנושאים השונים עבור ניצולי השואה היקרים. נחשפתי מדי פעם לניצולי שואה ובהחלט אני יודע שאינם מקבלים מספיק עבור מחייה בכבוד ולרמת חיים סבירה בערוב ימיהם. את זה אנו כמדינה חייבים לתקן מידית. שעון החול עבור כל אותם שורדי שואה הולך ואוזל ומוטב לטפל ולתקן הדרוש עבורם שעה אחת קודם". (אדורם הוא איש עסקים ופעיל חברתי)

צביקה שטרן

צביקה שטרן

"כנכד לניצולת שואה וכיו״ר ארגון יוצאי זדונסקה וולה בישראל, אני חושב שמה שחסר בטיפול בניצולי השואה המעטים שעודם חיים הוא התקציבים. חלק גדול מאד מניצולי השואה שעודם בחיים, נמצאים במצב כלכלי גרוע מאד וחלקם חיים מתחת לקו העוני. חלקם לעיתים נאלצים לוותר על קירור בקיץ ועל חימום בחורף כדי לקנות אוכל. המדינה לא עושה מספיק למען ניצולי השואה ובעצם גם אנחנו קצת אשמים שאנו לא מקימים קול זעקה. בעיה נוספת היא הבדידות שרוב ניצולי השואה נמצאים בה. את חלקם הגדול איש לא מבקר. צריך לפעול מיד לתקן את העוול ויפה שעה אחת קודם". (שטרן הוא פעיל חברתי בכפר גנים ג')

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר