ל"ג בעומר. צילום אילן אסייג
ל"ג בעומר. צילום אילן אסייג

ל"ג בעומר: "צריך להדליק מדורות קטנות מאוד"

שאלה אחת בשבוע לפרלמנט, והפעם: האם צריך לבטל את מדורות ל"ג בעומר בפתח תקוה?

פורסם בתאריך: 21.5.19 09:04

 

אייל אחיאל

אייל אחיאל

אייל אחיאל

לא, לא צריך לבטל מסורת של אלפי שנים לאחור בדיוק כמו שלא צריך לבטל את ראש השנה, לא פסח ולא סוכות. ל"ג בעומר מסמל את היום ה-33 לספירת העומר מתוך 49 ימי העומר מפסח ועד שבועות. החג בא לסמן את האחדות שצריכה לבוא לעם כאשר מסופר שרבי עקיבא איבד את 24,000 תלמידיו משום שלא ידעו לכבד אחד את השני וחלו במגיפה שהרגה את כולם מפסח ועד שבועות. מנהג המדורות קם עם מרד בר כוכבא, המורדים הדליקו משואות על ראשי ההרים בכדי להעביר את ההודעה על פרוץ המרד והמדורות שאנו מדליקים היום הן לזכר אותן משואות. אז כן, היום ישנה מודעות לאיכות הסביבה אך יחד עם זאת ל"ג בעומר הוא כמו כל החגים שצריך להעביר את המורשת ולספר על מרד בר כוכבא נגד האימפריה הרומית בכדי לקיים ולשמור על המסורת היהודית. כל נושא איכות הסביבה חשוב, אך יחד עם זאת כאשר אנחנו יודעים כמה זיהום אויר קיים ליד ביתנו היום ולאו דווקא ממדורות ל"ג בעומר שהם יומיים שלושה, החג הזה חייב להימשך בהווייתו ובייחודיות שלו. יש לשמור על מתחמים שיהיו מאובטחים לטובת ילדינו ולצמצם ככל הניתן את המדורות הבית ספריות לשכבות בכדי לסמל את החג מצד אחד ולשמור ככל הניתן על איכות האוויר והסביבה שלנו מצד שני". (אחיאל הוא יו"ר הנהגת בית הספר נעמי שמר ועוסק באבטחת מידע).

אופירה אבירם

אופירה אבירם

אופירה אבירם

למנהג של הדלקת מדורות בל"ג בעומר יש שני הסברים, הראשון מבוסס על הקשר בין מרד בר כוכבא ובין ל"ג בעומר כשהמורדים הדליקו משואות אש על ראשי ההרים כדי להעביר את ההודעה על פרוץ המרד. והמדורות שמדליקים היום בל"ג בעומר הן זכר לאותן משואות. והסבר הנוסף, קשור לדמותו של רבי שמעון בר יוחאי, לאש ולהילולה. ל"ג בעומר הוא חגם של הילדים והמדורות, חג ההילולות וחג החתונות, ימי ספירת העומר שהם ימי אבלות נפסקים ליום אחד. אז למה לוותר על החגיגה והמדורות? אני זוכרת שבתור ילדה חודש לפני החג אספנו קרשים, שמרנו עליהם מכל משמר שאף אחד לא יגנוב לנו והחוויה הייתה מדהימה. היינו נשארים סביב המדורה עד הבוקר ללא טלפונים ניידים ורק עם שירים וזמן ביחד. ולכן אני חושבת שלא צריך לוותר על המדורות, למרות זיהום האוויר הלא פשוט, אלא להדליק מדורות קטנות מאוד וכך נחסוך את זיהום האוויר ונכבד את המסורת". (אבירם היא נומרולוגית).

שי גרוסמן

שי גרוסמן

שי גרוסמן

"המסורת של הדלקת מדורות בל״ג בעומר נמצאת בסכנת הכחדה. האיסור להדליק מדורות כבר קיים בכמה יישובים והסיבות לאיסורים נראות מוצדקות: סכנת התפשטות האש, זיהום אוויר וכו׳. המסורת מזכירה לכולנו את מרד בר כוכבא: המורדים הדליקו מדורות בראשי ההרים להודיע על פרוץ המרד. אז למה לנו להמשיך במסורת הזאת בימינו ? אנחנו כבר מזמן מכירים שיטות יעילות יותר להעביר הודעות – בסלולרי. רוצים להודיע הודעה? רושמים ושולחים. אמנם ריבוי מדורות ללא השגחה עלול לגרום לסיכון של התפשטות האש אבל היציאה מהבית, הפעילות עם הילדים, המשך קיום המסורת – חשובים מאוד בעיני. היטיבו לעשות ראשי הרשויות שעודדו לאחד מדורות באזורים מיועדים לכך. כך הסיכון יורד, והמסורת היפה ונפלאה הזאת נמשכת. אני ממליץ לעיר פתח תקוה להמשיך את המנהג של הדלקת המדורות ולעודד איחוד של מדורות. כל גם יותר אנשים יושבים סביב אותה המדורה. הדור הצעיר פחות מכיר את זה וזאת ההזדמנות של כולנו ל-׳שבת אחים גם יחד׳". (גרוסמן הוא חבר ועד עובדי טבע בפתח תקווה).

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר