זירת תאונת המנוף ביבנה צילום אילן אסייג
זירת תאונת המנוף ביבנה צילום אילן אסייג

"ההפקרות באתרי הבנייה בולטת כמעט בכל מקום"

שאלה אחת בשבוע, והפעם: מה צריך לעשות כדי למנוע את המוות הבא באתר בנייה?

פורסם בתאריך: 23.5.19 12:13

 

ד"ר שלמה צדוק

צדוק

צדוק

"כדי למנוע את המוות הבא צריך קודם כל להפסיק את העליהום נגד הקבלנים, לעצור את ההתלהמות התקשורתית ולהפסיק את השימוש בטרמינולגייה אסונית ( נכון, 19 פועלים מתים מתחילת השנה הם הרבה אבל לדבר על "הרג המוני" של אנשים? "מרחץ דמים"? הלו, אולי תעצרו שניה כדי לחשוב בהגיון?). וגם חובה להפסיק לברבר שטויות למוות ולפרסם קריקטורות של מלאך המוות בשחור מעל מנוף בניה, וצריך גם לעצור את הפוליטיקאים מלעשות מסחרה מטרגדיה ומבלוקים פוליטיקה. יממה לאחר האסון ביבנה אני שומע פוליטיקאים שכבר בטוחים שהשרים אשמים (הלא השרים הם מומחי על לענייני מנופים, לא?!) וכי אוזלת היד הממשלתית היא מכוונת וכיוון ש"כל הפועלים הם פלסטינאים ועובדים זרים". אמירה שכולה כסילות מרושעת. ועוד מעט גם עלולים להאשים את ביבי נתניהו בפיגועי הבניה הקשים ולתפור לו את תיק 6,000. ולצערי ישנם גם כמה תופסי כותרות מקצועיים שמציעים להפסיק את הבניה לאלתר "כי דם הפועלים נהיה זול יותר מהנכס שהם בונים". נו באמת – כשספינה טובעת אז ממליצים לייבש אוקיינוסים? כמובן שלא. ואחרי כל אלו מה בכל זאת צריך לעשות כדי למנוע עוד מוות כואב באתרי בניה?, אני לא מהנדס קונסטרוקציות, לא מומחה מנופים ולא ידען גדול בענייני מלט ובלוקים. אני בכנות לא יודע. הרי נוהלים יש. חוקים יש. תקנות יש. אכיפה יש. קנסות יש. אז אולי כדאי להשקיע יותר ברובוטיקה של בנייה?". (ד"ר צדוק הוא סוציולוג וראש אגף בתאגיד מיתב).

 

דוד חג'ג'

דוד חג'ג'

דוד חג'ג'

"במקום שאין נהלים מחמירים, במקום שאין פיקוח, במקום שלא נותנים קנסות כבדים וסגירת אתרים לקבלנים שלא עומדים בנהלי הבטיחות, מקרים מסוג זה יחזרו פעם אחר פעם, וחוץ מכותרת בעיתון כלום לא ישתנה. ההפקרות באתרי הבניה בולטת כמעט בכל מקום שבונים בו. מנופים לא מקובעים כמו שצריך, פיגומים שלא מחוזקים, מרפסות ללא מעקה בטיחות, אתרים לא מגודרים ופתוחים לכל. הנחיות בטיחות של נראות בשטח. כמו כל דבר בישראל, החפיף, יהיה בסדר, סמוך עלי, הם הרעה החולה של הרבה תחומים ובעיקר רואים זאת בענף הבניה. לזה נוסיף אלפי אתרי בניה בישראל המפוקחים רק על ידי עשרות מפקחים בלבד, דבר שיוצר מצב מסוכן ואת התוצאה אנחנו רואים באסונות האחרונים. זו לא גזרה שלא ניתן לשנות. 20 הרוגים מתחילת השנה באתרי הבניה בארץ זהו נתון שחייב לעורר את כולנו. אי אפשר לצמצם את הנפגעים, אפשר לדאוג שלא יחזרו המראות הקשים מאתרי הבניה על ידי שינוי נהלי הבטיחות והקפדה עליהם, אחריות אישית של כל קבלן והתחייבות בהפקדת ערבות על שמירה על הכללים שנקבעו, הגדלת כמות המפקחים, פיקוח יום יומי וסגירת אתרי בניה שלא עומדים בנהלים לתקופות ארוכות. ברגע שהקבלן יפגע בכיסו בצורה קשה יקפיד וישמור על חיי אדם". (חג'ג' הוא פעיל חברתי).

 

איציק אדורם

איציק אדורם

איציק אדורם

"אנו מתבשרים מדי פעם על תאונות עבודה באתרי בנייה שמסתיימות במוות של עובדים. בעיני זהו מוות מיותר לחלוטין שעיקרו רשלנות של החברה הבונה. לדעתי ניתן לעצור תופעה זו והפחתת המקרים הללו על ידי אכיפה בלתי מתפשרת באתרי הבנייה על הקבלנים הבונים של הגוף האחראי ישירות על הנושא שהוא משרד העבודה והרווחה, וזאת באמצעות מפקחי בנייה. מאחר ובאתרי הבנייה רבים מהעובדים הינם עובדים זרים יש להדריכם בכללי הבטיחות לעבודה באתר הבנייה ולא להתפשר ביישום הוראות הבטיחות. מתברר שכרגע על כל אתרי הבנייה בארץ יש פיקוח של 28 פקחים בלבד. הייתי מציע שגם הרשויות המקומיות תגברנה את האכיפה. יש להגדיל באופן משמעותי את כמות פקחי הבנייה. במידה ובמהלך הביקורת באתר הבנייה מתגלות חריגות בטיחותיות יש לעצור העבודות באתר ולהטיל קנסות כבדים. יש לפעול בצעדים משמעותיים שיכאיבו לקבלן, במיוחד באתרי בנייה או חברות שאצלם תאונות העבודה מתרחשות בכמות בלתי סבירה. אני מציע להעלות הנושא לדיון בכנסת, להעלות אותו בתקשורת, ולא להפסיק לעסוק ב. לדעתי ביצוע פעולות משולבות יביא להפחתה משמעותית. צריך לעשות גם חיוב אישי של בעלי חברות הבנייה, עצירת הבנייה לפרקי זמן ארוכים ועוד. עם קבלן העוסק בבנייה ולא מוודא כי נשמרים כללי הבטיחות יש לנהוג ללא פשרות". (אדורם הוא איש עסקים ופעיל חברתי).

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר