רק שאלה כלים צילום אי.אס.אי.פי

המסקנה של הפרלמנט: "אין ספק, אנחנו מכורים לכלים חד פעמיים"

שאלה אחת בשבוע לפרלמנט, והפעם: איפה צריך לאסור את השימוש בכלים חד פעמיים?

פורסם בתאריך: 19.12.19 10:40

 

חגית ויחנסקי

חגית ויחנסקי

חגית ויחנסקי

"עניין מחזור הפלסטיק הוא נושא מאוד חשוב אבל לדעתי ייקח זמן רב כדי לשנות את ההתייחסות לנושא. אגב, הנושא כבר תופס תאוצה די רצינית במסעדות בתל אביב וכבר יצא לי לצפות בסיטואציה בבית קפה מסוים שבה המלצר כחלק ממדיניות המסעדה סירב להגיש לשני אנשים קש יחד עם המשקה והם פשוט ביטלו הזמנות. אז כמובן שצריך להתחיל זאת בהדרגה ובמקביל לעשות הסברה בנושא, להחדיר לאנשים דרך המדיה כמה הנושא חשוב לכדור הארץ שכולנו חיים בו. באופן כללי אנחנו יכולים לחיות ללא כלים חד פעמיים. אז בני אדם יתרגלו לשתות ישירות מהקולר, לקחת קפה בכוס מזכוכית ולשתות שוקו בלי קש. ברור שלהתרגל לזה יהיה קשה ובטח גם יורגש יותר בכיס אבל אם זה חלק מתהליך הבראה שישקם את העולם שלנו זה בהחלט שווה את זה". (ויחנסקי היא בעלת סטודיו למחול).

עופרי יצחק. צילום זאב שטרן

עופרי יצחק. צילום זאב שטרן

יצחק עופרי

"צריכת הכלים החד פעמיים בישראל גבוהה, מוגזמת, ומזהמת. הנזק הסביבתי למערכת האקולוגית
עצום, ומסכן את שלומם של החיים בים ובטבע לשנים רבות, בגלל האופי ההרסני שבפלסטיק. על אף הצלחות המחזור במוצרי הפלסטיק ודומיו, עדיין נחשבת הפסולת המצטברת בעולם כאיום ממשי על חיי האדם, ועתיד החי בים ובטבע. על כן, אותם מקומות שבהם השימוש רב בכלים חד פעמיים, חייבים להיות הראשונים באיסור השימוש בהם. בעיקר, באותם המקומות בהם ניתן גם לפקח. מדובר בעיקר במוסדות ציבור: כמו משרדי הממשלה, העירייה, גני הילדים, בתי הספר, ובתי עסק כמו בתי מלון, אולמות אירועים, מזנונים, ומסעדות. בנוסף, חובה לאסור את השימוש באתרי נופש פתוחים, חורשות, וחוף הים. כולנו רואים את ערמות הכלים הנזרקים, ואת הפסולת העצומה. כולנו מבינים את גודל המפגע, וכדאי שנעשה משהו בשבילנו, ונפסיק את הסכנה. ואפילו אם זה יעלה בנוחיות שלנו. צריך לקוות רק, שיתאפשר לנו צריכה של כלים חד פעמיים המבוססים על מקור טבעי צמחי". (עופרי הוא יו"ר האגודה למען החייל בפתח תקווה ויקיר העיר).

שי גרוסמן

שי גרוסמן

שי גרוסמן

"מאות מיליוני שקלים מוציאים הישראלים על כלים חד פעמיים. אין ספק, אנחנו מכורים. הנוחות והזמינות מאפשרים לנו לחסוך זמן ומאמץ ואורח החיים העמוס מפתה למצוא פתרונות לחסוך ולייעל את הזמן שלנו. בשנים האחרונות, עלתה המודעות לשמירה על איכות הסביבה ולנזקים שנגרמים מאותם כלים חד פעמיים. כל מי שגולש ברשת נתקל בתמונות של בעלי חיים שנהרגו משקיות ניילון או משאריות של כלים חד פעמיים. אבל בישראל לא היינו צריכים לחכות לפרסומים האלו, מי מאיתנו לא עשה פיקניק ונתקל בערימות של לכלוך שהשאירו המטיילים לפנינו? מי מאיתנו לא ישב בחוף הים ונתקל בלכלוך וערימות של כלים חד פעמיים? בחכמה רבה אסרה לאחרונה עיריית אילת את השימוש בכלים חד פעמיים בשטחי חופי אילת עד כדי מתן קנס. החברה להגנת הטבע פנתה ל־50 גופים גדולים במשק על מנת שיפסיקו את השימוש בחד פעמי. מתוכם רק בית הנשיא וחברת אינטל התחייבו לעשות כן. כמו כל שינוי צריך זמן הסתגלות. כולנו מודעים לנזקים וכולנו בסופו של דבר נצמצם או נפסיק לחלוטין את השימוש. טוב יעשו משרדי הממשלה והגופים הציבוריים שיחדלו ויפסיקו את השימוש בחד פעמי ובכך ישמשו דוגמא לכלל האזרחים, אבל על מנת לבצע שינוי מהותי האיסור צריך לחול על כלל האזרחים במקומות ציבוריים. חופי ארצנו הם מהמזוהמים שיש בפלסטיק וכדי לבצע שינוי של ממש, צריך להתחיל מהחופים ולהמשיך למקומות ציבוריים נוספים. אם השימוש יהיה לא חוקי אחוזי השימוש יירדו משמעותית. בכל זאת, אנחנו פה כדי להישאר ועדיף לנו לשמור על מקום בריא יותר". (גרוסמן הוא חבר ועד עובדי טבע בפתח תקווה).

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר