המלצות קריאה ליום כיפור, מאירה

אז מה קוראים בכיפור? ההמלצות של מאירה ברנע גולדברג

כמו בכל שנה, גם השנה אני כאן בשביל לעשות לכם סדר בספרים החדשים שראו אור ולהמליץ לכם על הספרים המעניינים שיעזרו לכם להעביר את יום הכיפורים

פורסם בתאריך: 13.9.21 10:43

עד מפתח / ליעד שהם, הוצאת כנרת

בכל פעם שיוצא ספר חדש לליעד שהם אושר מציף אותי, ולמה? כי אני יודעת שמחכה לי ספר מעולה ואני ויודעת שאהנה ממנו. זה קרה לי עם ״עיר מקלט״ המופתי ועם סדרת ״תיק נוער״, נהניתי כל כך מ״הערעור האחרון״ שכתב ליעד עם יובל אלבשן.
ולמה אני חושבת שמדובר על ספרו הטוב ביותר עד כה של ליעד? כי זה מה שאני אומרת בכל פעם שיוצא ספר חדש שכתב. בכל פעם הוא מתעלה על עצמו.
יונתן ברנע (אין קשר משפחתי) שופט מכובד, עשה טעות שעליה הוא עומד לשלם מחיר יקר מאד. באמצע הלילה התדפק על דלתו רועי דרומי, צעיר מבוהל שאין לו למי לפנות ומבקש עזרה. ליונתן יש חולשה לרועי, הוא מזכיר לו את הבן שלו שנפטר, הוא מכניס אותו הביתה ואז הסיוט מתחיל. רועי נעלם ויונתן מואשם שניצל אותו מינית.

המלצות קריאה ליום כיפור, מאירה

מי שקרא את הספרים הקודמים של ליעד מכיר כבר את החוקרת ענת נחמיאס, היא זו שחוקרת את הפרשה, גם אצלה העניינים המשפחתיים לא פשוטים, היא נקרעת בין העבודה לבין הילדה שלה ובין הציפייה ממנה להתפטר לאור העובדה שבעלה עשה אקזיט והיא לא חייבת לעבוד, אבל מסתבר שבחיים יש דברים חשובים מכסף.

מותחן פסיכולוגי בלי שום גופה אבל עם הרבה דרמה ומתח מסחרר, ככה זה כשאי אפשר לסמוך על אף אחד. קלאסי ליום הכיפורים.

 

חתול שחור / דריה מעוז, הוצאת כתר

מיכל היא מזכירה של עורך דין. היא אף פעם לא מדברת על העבודה שלה ואף אחד גם לא שואל עליה. כולם חושבים שהיא רק מקלידה ועונה לטלפונים. מה היא מקלידה ואיזה טלפונים, איש לא יודע. גם לא בעלה נמרוד, איתו מתנהלים חייה בשלווה ובנוחות בורגנית.

המלצות קריאה ליום כיפור, מאירה

אלא שכבר בפתיחת הספר השלווה לכאורה מופרת. מיכל חולפת במקרה על פני מכונית חונה, ומגלה בה את בעלה נמרוד ואהובת נעוריו, ענת. ענת היפה, הרזה, החכמה. מיכל רוצה "לרוץ ולהלום בחוזקה על החלון עד שיישבר, להושיט מבעדו יד תקיפה ולאחוז בה. לשלוף אותה המומה מהאוטו ולהשליך אותה על הכביש." אבל מיכל היא אישה עדינה ושברירית, "לא אחת שמעוררת שערוריות". אז אמנם היא לא מעוררת שערוריות, אך מאותו רגע לא מרפה ממנה המראה של השניים, ומוחה קודח לו שערורייה משלו, מחשבות נכאים והתכנסות אל תוך עולם פנימי ואפל.
היא מוצאת מפלט למחשבותיה האפלות בחברות חדשה עם אריאל, גרושה חסרת עכבות, שסוחפת אותה אל עולם סוער ומלא פיתויים ואל גברים אחרים. לנגד עיניו של נמרוד, מיכל הולכת ומשתנה, והתנהגותה הזרה לו מטלטלת אותו ומעבירה אותו על דעתו. נמרוד מתחיל לבלוש אחר אשתו, מחטט בהודעות הטלפון שלה, עוקב אחריה והופך לסטוקר אובססיבי. אט אט נסדק ומתרחב הקרע בין השניים, האמון מופר, השקרים תופסים את מקומה של האמת, והקנאה הופכת מפחידה.
"חתול שחור" הוא מותחן פסיכולוגי סוחף. דריה מעוז מצליחה לשרטט דיוקן שביר של זוגיות מושלמת לכאורה, שנסדקת כשאנו מבינים שאנחנו לא באמת מכירים את בני הזוג שלנו.

נמר בירושלים / אורן ולדמן, הוצאת שתים

שנות ה 70. ישראל. ערן, נער בגיל ההתבגרות. הוא ילד עצוב, רגיש ובודד, אאוט סיידר, שונא כדורגל וחולם בסתר להתקבל לפנימיית אומנות, וכשהמורה מכריז על המחויבות החברתית כולם רוצים להיות בהג"א ורק הוא נשלח לסעוד חולה קשה בבית חולים. בהתחלה הוא לא מרוצה אבל בינו ובין החולה מתפתחת ידידות מפתיעה שמשנה את חיי שניהם.
סוף המאה ה-12. תור הזהב הגיאורגי, הנזיר שותא רוסתאוולי נשלח לגלות במנזר בירושלים. הוא חולה מגעגועים ומצער וכותב בירושלים אפוס שלכאורה הוא תעודת הכשר לשלטון המלך ולמעשה הוא שיר אהבה למלכה. הפואמה הופכת להיות נכס צאן ברזל בתרבות הגיאורגית ודמותו של מחברה לאגדה, לחצי-אל.

המלצות קריאה ליום כיפור, מאירה

שנות ה 60, ברית המועצות. לרגל חגיגות יובל ה 800 ליצירה, משלחת מטעם האקדמיה למדעים של גיאורגיה הסובייטית מגיעה למנזר המצלבה בירושלים במטרה לחשוף את ציור פניו של רוסתאווילי שלפי המסורת צוירו על אחד מעמודי המנזר. הציור אכן נמצא ומסעיר את הקוקז, ובוריס גפונוב, איש צעיר, יהודי ממוצא רוסי, מחליט לתרגם את היצירה לעברית. שפה אסורה בברית המועצות הקומוניסטית. גפונוב ששפת אימו אידיש מעולם לא דיבר בעברית אבל הוא מקדיש את עצמו לפרוייקט והיצירה הופכת לאחד מתרגומי המופת העבריים בכל הזמנים.
וכל זה מצליח להיארג באופן שלם ב"נמר בירושלים" שלכאורה הוא סיפור ידידותם הבלתי אפשרית של נער ואיש חולה, ולמעשה הוא יצירה מתוחכמת, בבושקה של סיפור בתוך סיפור, כי הנער, ערן וולוצקי, הוא דמות בדיונית והחולה הוא בוריס גפונוב שאכן הגיע לישראל בסוף ימיו הצעירים ומת כאן בודד ואלמוני.
עלילת הספר מספרת על הקשר הנרקם בין ערן וגפונוב, על האופן שבו הפגישה של ערן בתרגום המופתי משפיעה עליו ועל החלטתו להבריח את גפונוב מבית החולים למנזר המצלבה, ללילה אחד. בתוך כך, נפרשות בפנינו מערכות יחסים נוספות, של ערן ואביו, של סיפור אהבה הנרקם בביישנות בינו ובין נערה שהוא פוגש בבית חולים, ושלו ושל נער דחוי נוסף בכיתה.
אורן ולדמן שזהו ספרו הראשון, מצליח כאן לארוג מעשה ספרותי מתוחכם, להחיות גיבור תרבות נשכח, להדהד יצירת מופת שידועה למעטים בישראל – וכל זה בסיפור התבגרות יפה, עדין ומרגש. בסיפור על השלמה עם פצעי העבר, סיפור של נשמות בודדות המחפשות הכרה בעולם. סיפור שנע בין גאורגיה של המאה ה-12, ברית המועצות של השלטון הקומוניסטי וישראל של שנות ה-70 אשר נפגשים כולם בליל ירח של יום השוויון במנזר המצלבה, במרץ 1972.
מרתק. מרגש ומחכים. מה עוד אפשר לצפות מספרות?

שבר ענף ירוק / בלה שגיא, הוצאת שתים

"שבר ענף ירוק" הוא בעצם מושג רפואי. הוא מגדיר שברים בעצמות רכות של ילדים. שברים שיכולים להתאחות בקלות יחסית. שם שמתאים בול לספר שכל סיפוריו עוסקים בשברים של הנפש: בהגירה, בפוסט טראומה של אחרי השירות הצבאי, בפגיעות מיניות וביחסים משובשים בתוך המשפחה.
המבנה של הספר מיוחד. לכאורה זהו ספר סיפורים קצרים, כל סיפור מתרחש בזמן אחר ובמרכזו גיבורים שונים. אבל הסיפורים וגיבוריהם קשורים זה לזה ונפגשים, לפעמים במקרה ולפעמים כחלק מיחסים משפחתיים וביוגרפיה.
למשל, אור, גיבור הסיפור הראשון בקובץ. שסובל מפוסט-טראומה בעקבות שירותו הצבאי נשלח לחוג ציור במוזיאון שם הוא פוגש באדווה, אשה דתיה צעירה לאחר אובדן הריון. הוא מתאהב בה והאהבה הבלתי אפשרית ובלתי ממומשת הזאת מעירה בו כוחות להתמודד עם הכאבים של עצמו. בסיפור האחרון בספר אור חוזר כדמות משנית, כבן זוגה של גליה החוזרת לבית ילדותה. וככה, בלי משים אנחנו מבינים מה קרה לאור מאז שפגשנו אותו אחרי הצבא. והנה הוא כבר בחור שלומד רפואה ונמצא בזוגיות חדשה.
או קארינה, שבסיפור אחד מתמודדת עם זכרונות ילדות על קיץ קשה אחד, ובסיפור אחד מראיינת את אמא שלה על החיים לפני ואחרי העלייה לארץ.

המלצות קריאה ליום כיפור, מאירה

מצד אחד קשה לקרוא את הספר ומצד שני בלתי אפשרי להניח אותו מהיד. קשה כי בלה שגיא מצליחה לגעת בכאבי הנפש ובהתמודדות של חיי היומיום באופן מדויק, נוקב וחריף. בגלל זה גם בלתי אפשרי להפסיק לקרוא בו.
כמה תרפיה ונחמה יש בסיפורים של בלה שגיא על שברים, סיפורים שלא מבטיחים תיקון או מחיקה של הטראומה, אבל משקפים אפשרות לחיות איתה, להכיל את השבר עם השלם בחמלה.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר