הרב מיכה הלוי. צילום זאב שטרן
הרב מיכה הלוי. צילום זאב שטרן

משבר כשרות במאות בתי עסק בגלל מאבק בין הרבנות לוועד המשגיחים

הרב הראשי החליט כי משגיחי הכשרות יעבדו באמצעות חברת כוח אדם. המשגיחים טוענים שזה ירע את תנאיהם, בעלי העסקים מתנגדים לכך כי זה יעלה להם יותר

פורסם בתאריך: 2.1.18 17:34

מאות בעלי עסקים ברחבי העיר טרם חידשו את תעודת הכשרות שלהם מטעם הרבנות. הסיבה לכך היא המאבק המתמשך של ועד משגיחי הכשרות בעיר וחלק מבעלי העסקים, שאינם מעוניינים לעבוד דרך לחברת כוח אדם חיצונית.
מדובר במאבק שנמשך כבר חודשים ארוכים והחל בשל החלטה של הרב הראשי לעיר, מיכה הלוי, שאחראי גם על תחום הכשרות ברבנות בעיר. הלוי החליט כי משגיחי כשרות לא יועסקו יותר על ידי בתי העסק ישירות בשל ניגוד עניינים, לפיו המשגיח צריך לפקח על בית העסק שגם משלם את משכורתו. לכן החליט הלוי כי המשגיחים יועסקו על ידי חברת כוח אדם חיצונית, שהיא תהיה זו שתפנה אותם לבתי העסק, ואילו בתי העסק ישלמו לחברת כוח האדם. המהלך יצר התנגדות של המשגיחים שטענו שתנאי העסקתם ייפגעו ואילו חלק מבעלי העסקים חוששים מכך שמחיר הכשרות יהיה גבוה בכ־30 אחוזים.
לפני מספר שבועות הודיעו ברבנות כי הם לא יחדשו את תעודות הכשרות לבתי עסק שלא יחלו לשכור משגיחי כשרות באמצעות חברת כוח האדם. מנגד הוציאו בוועד משגיחי הכשרות הודעת הרגעה לציבור בה הם כתבו כי במסגרת סכסוך בין משגיחי הכשרות לרבנות פתח תקוה על רקע הפיכת המשגיחים לעובדי קבלן, מונעת הרבנות את הארכתן של תעודות כשרות מבתי עסק המסרבים להתקשר עם חברת כוח האדם. עוד ציינו בוועד המשגיחים כי "אנו מבקשים ליידע את הציבור הרחב כי עבודות ההשגחה לא פסקה וכי המשגיחים ממשיכים לבצע את עבודתם המקצועית וההלכתית נאמנה".
"אצל רוב בעלי העסקים יש תעודה משנת 2017 והם לא מוכנים להתחיל לעבוד עם חברת כוח האדם", אומר יניב שפירא, יו"ר ועד משגיחי הכשרות בפתח תקוה, "הסיבות לכך הן שבמצב הנוכחי העסקים משלמים יותר בעבור התעודה, וזאת לצד המאבק שלנו לפיו המעבר לחברת כוח אדם מהווה פגיעה תנאים של המשגיחים. מה שקורה כרגע זה שיש כ־425 בתי עסק שלא חידשו את תעודות הכשרות, אך חשוב לציין שהמשגיחים ממשיכים להגיע לעסקים כרגיל ולבצע את עבודתם".

מצד הרבנות עדיין לא הוחל בהליכים בנושא. "הרבנות לא פרסמה שהעסקים האלו לא כשרים ולא ציינה בפני המשגיחים שהם לא כשרים", מוסיף שפירא, "הרבנות יודעת שיש השגחה במקומות האלו, והמקומות בפועל עדיין כשרים. אין איזשהו הליך של קנסות מטעם הרבנות למי שלא חידש".
"אני כרגע עם תעודת כשרות שפג תוקפה", אומר בעל עסק ברחוב חיים עוזר, "אני מבין שיש כרגע מחלוקת בתוך הרבנות בנושא. בינתיים בגלל שאין לי תעודה תקפה יש לקוחות דתיים שלא קונים אצלי. נכון לרגע זה אני לא מוכן להעסיק משגיח דרך חברת כוח האדם, ויש לי את המשגיח שהיה לפני כן ואני משלם לו כרגיל. הסיבות לכך שאני לא מוכן לעבור הן כלכליות כי זה יעלה לי 500 שקלים יותר".

מהמועצה הדתית  פתח תקוה נמסר בתגובה: "המועצה הדתית חויבה לצאת למכרז על מנת להפריד את התלות של המשגיח במושגח, דבר שבג"צ קבע כי יש בו פגם.מהלך זה מגביר את הכשרות וממילא מגדיל את חוג הלקוחות המבקשים כשרות, ובסופו של דבר מגדיל את הכנסות העסק. כמו כן, הפרדת המשגיח מהמושגח מחזקת את החוסן הכלכלי העתידי של המשגיח, כי בצורה הזו ישמרו כל זכויותיו הסוציאליות של המשגיח מבלי להכביד על העסק. באשר לעסקים, לא רק שבמתכונת החדשה לא מדובר בהכבדה כלכלית, אלא מדובר באותה עלות שהיה המעביד משלם כדין אם היה משלם את הזכויות של המשגיח על פי חוק. יצויין כי עסקים רבים בעיר כבר הצטרפו למהלך של הפרדת המשגיח מהמושגח וקיבלו את תעודות כשרות חדשות. אנו קוראים לשאר העסקים בעיר לחתום ולקבל תעודת כשרות בתוקף".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. חיים שא

    לי מספיק שבעל העסק יצהיר שהוא כשר זה יוריד את המחיר במסעדות כאשר לא נשלם לרבנות

  2. יעל מ.

    מקווה שהמשבר יפתר במהרה. אנחנו ציבור גדול של דתיים בעיר שאוכלים רק במקומות שמציגים תעודת כשרות של הרבנות בתוקף. והמצב העכשווי מקשה עלינו בבחירת מקום הבילוי והקניות.

  3. יעקעה משה

    מר ראש עיר תעביר בעיריה חוק פתיחת בתי עסק בשבת תוכיח שאתה ראש עיר גם של חילןנים ולא נזכיר לך בבחירות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר