נרות שבת. צילום זאב שטרן
נרות שבת. צילום זאב שטרן

שבת שלום: זמני כניסת ויציאת השבת בפתח תקוה ופרשת השבוע

ד"ר יואל בר-גיל מספר על פרשת השבוע, פרשת "בשלח"

פורסם בתאריך: 7.2.20 09:12

כניסת השבת  בפתח תקוה: 17:00
יציאת השבת: 17:54

ד"ר יואל בר-גיל על פרשת השבוע, פרשת "בשלח":

ד"ר יואל בר גיל צילום זאב שטרן

ד"ר יואל בר גיל צילום זאב שטרן

"כשבני-ישראל יצאו ממצרים בליל פסח, נספחו אליהם "ערב-רב" – גרים ובני-נכר שדבקו בעם ישראל, הזדהו אתו ורצו גם הם להשתחרר מעול מצרים. פרשנים חושבים שכשהיוצאים ממצרים ראו את המצרים משיגים את בני ישראל, היו אלה הערב-רב שהטילו ספק ביכולתו של משה להושיע את ישראל והם שעודדו את בני-ישראל להתלונן "המבלי אין קברים במצרים לקחתנו למות במדבר". כשראו כל היוצאים ממצרים את "עמוד הענן ..בין מחנה מצרים ומחנה ישראל" ואת נפלאות הקב"ה מבוצעים על ידי משה: "ויבואו בני-ישראל בתוך הים, והמים להם חומה מימינם ומשמאלם", כלם יחד הכירו בעוצמת האירועים, חשו בנוכחות השכינה, "ויאמינו בה' ובמשה עבדו". ההתלכדות של בני ישראל ונספחיהם ואמונתם בקב"ה ובדרכו, הביאו אותם לשירת אמונה והודיה: "אז ישיר משה ובני ישראל את השירה הזאת לה' ".
"במקביל לנס קריעת ים-סוף ולהתחזקות האמונה, אנו עדים לתהליך של העצמת נשות ישראל. ביציאה ממצרים ציינו רק את "הגברים לבד מטף" – לא ספרו את הנשים! בפרשת השבוע משה אמר שירה עם הבנים: "אז ישיר משה ובני ישראל". אבל הפעם, מרים לא ויתרה: "ותקח מרים הנביאה אחות אהרון את התוף בידה, ותצאנה כל הנשים אחריה בתופים ובמחולות . ותען להם מרים: שירו לה' כי גאה גאה…". בעקבות תעוזתה של מרים ושירת הנשים, בהמשך הפרשה משה ואהרון מדברים אל "כל עדת בני ישראל" (גברים ונשים). בהמשך, במתן תורה בפרשת "יתרו", הקב"ה מורה למשה לדבר אל הנשים (ראשונות) ואל הגברים (אחריהן): "כה תאמר לבית-יעקב ותגיד לבני-ישראל". כפי שבשירת הים הנשים היו פעילות כגברים, ובמתן תורה התייחסו לנשים כשוות לגברים, אין כל סיבה להפלותן ולהדירן בימינו – נשים כגברים יאמרו יחד שירה חדשה לאמונה בה' ובתורתו".

# ד"ר יואל בר-גיל עוסק בתקשוב והוא דוקטור לפילוסופיה. הוא מראשי הקהילה המסורתית בפתח-תקוה המקיימת תפילות בשוויון מלא בין גברים ונשים בשבתות ובחגים, וכן "סדר ט"ו בשב"ט" לכל המשפחה, ביום ראשון 9/2/20 בשעה 18:30 ב"חממה", רח' מארק לברי 6, בכפר-גנים.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר