רן דור חי, סתיו קרוק, צחי נעים. צילום זאב שטרן, פרטי

מבואסים על הבר: "אנחנו לא יודעים לעשות חצי עבודה ולהגיש חצי מהבירות"

שלושה בעלי ברים בפתח תקוה מדברים על חוסר הוודאות, על חוסר האונים ועל החשש מההגבלות הקשות כאשר יוכלו לפתוח מחדש את העסק. "המצב החדש נראה הזוי", אומר אחד מהם, "כל הקטע בבר זה החברותא"

פורסם בתאריך: 15.5.20 09:33

בנוסף לתחום המסעדות שעתידו מעורפל, גם בענף הברים לא ממש יכולים לדעת מה יהיה. בעלי המקומות שבנויים על צפיפות, מוזיקה טובה, אוכל ואלכוהול, סגורים כבר זמן רב. ליתר דיוק: כחודשיים. ואם פעם פתח תקוה לא הייתה על המפה הזו של חיי הלילה, אז כבר מזמן מדובר בסוג של אימפריה עם לא מעט ברים שחיים בחוסר וודאות מוחלט, על גבול הדיכאון. בדקנו מה קורה אצל שלושה מהם.

רן דור חי. צילום זאב שטרן

"אנחנו לא יכולים לעשות חצי עבודה ולהגיש חצי מהבירות או חלק מהאוכל"

רן דור חי, מבעלי האוסקר ווילד

"העבודה היא חלק מהחיים שלי ואני לא זוכר כזה חוסר וודאות וחוסר אונים", אומר רן דור חי, מבעלי האוסקר ווילד. "הלקוחות בקשר אתנו. הם מתקשרים, שולחים הודעות ומעודדים, זה מחמם את הלב ואנחנו כבר רוצים לפתוח את הדלתות ולהתחיל לעבוד. אנחנו כבר חודשיים סגורים ולא יודעים לקראת מה אנחנו הולכים. אין הנחיות ברורות מהמדינה וממשרד הבריאות, אף אחד לא יודע איך זה יפתח, מתי ובאילו תנאים. והנזק הכלכלי שאנחנו סופגים עומד על מאות אלפי שקלים. זה לא פשוט בכלל".
דור חי, הוא בעל עסקים נוספים: ויסקי בר מוזיאון – בר מוזיאון בתל אביב; רשת לאגר אנד אייל – בר בתל אביב ובהרצליה; טסטינג רום – מסעדה בתל אביב; אוסקר ווילד – בר אירי גם בנתניה ובחולון. גם עסקים אלו סגורים ובאותו מצב כמו האוסקר בפתח תקוה. "זו תקופה מאוד קשה. לקחנו הלוואות, השתמשנו בחסכונות והמדינה עד היום לא נתנה לנו כלום. מה שרואים בחדשות זה רק הבטחות והבטחות ושום דבר לא מיושם. עד היום לא קבלנו כלום ואני מאמין שחלק מהמסעדנים ובעלי הברים גם לא ישרדו את התקופה הזו. יש לך הוצאות בקנה, ספקים של חודש שעבר, משכורות והוצאות. בשנים האחרונות אנחנו מתמודדים עם גזרות חדשות, כמו למשל שעובדים זרים עולים לנו למעלה מ- 50 אחוז יותר מלפני מספר שנים, הוצאות ארנונה שמוסיפים לנו על שטחים חיצוניים, תשלומים לאקו"ם, לפדרציה ולצ'רלטון עבור השמעת מוזיקה ושידורי ספורט. היום המסעדות והברים לא רווחיים כמו שהיו לפני עשור וכשאתה צריך לסגור את המקום לחודשיים, לא בטוח שאפשר לפתוח אותו מחדש".
יש באמת מחשבות לא לפתוח?
"אני לא יודע לנהל תרחישים כשלא נותנים לי את התרחיש. קשה לנחש מה יהיה. כשיגידו לנו מה התרחיש והמדיניות אנחנו נוכל לבחון את זה ולהבין אם זה כלכלי, אם זה כדאי או בכלל אפשרי. ברגע שאנחנו מוכרים חוויה ולא נוכל לספק אותה, זה לא אוסקר ווילד. אנחנו רוצים לחזור לשגרה ויודעים שהיא לא תהיה במאה אחוז, אבל שיעדכנו אותנו לקראת מה אנחנו הולכים. המדינה לא עושה את זה, היא לא עוזרת לנו. היא רק מבטיחה הבטחות ובפועל לא קורה כלום".

האוסקר ווילד: סופ”ש פרוע של מסיבות. צילום יח"צ

האוסקר ווילד: צילום יח"צ

מדברים על שמירת מרחק ועל פחות אנשים. אתה רואה את המתווה הזה מתקיים בשטח וכדאי?
"כל הרעיון של הבילוי הוא שאתה רוצה לשמור על החוויה שלו. לאוסקר ווילד יש שטח גדול ועם זאת, נוכל להושיב בסך הכל 70-80 איש במקום 250-300 איש ובסיטואציה כזו, אין הצדקה כלכלית לעסק, כי ההוצאות הן אותם הוצאות. השכירות, הארנונה, מצבת העובדים עם מינימום עובדים שאתה צריך, אנחנו לא יכולים לעשות חצי עבודה ולהגיש חצי מהבירות או חלק מהאוכל. אין לנו מה לפתוח אם לא נפתח במתכונת של 70-80 אחוז אנשים ממה שאנחנו עושים בימים רגילים".
יש מחשבות לסגור חלק מהעסקים?
"יש מצב שחלק מהעסקים שלנו לא ייפתחו. הכל תלוי במדיניות ולקראת מה הולכים. אוסקר ווילד הוא מוסד של המון שנים ולכן אני מאמין שיפתח, השאלה מתי ובאיזה תנאים. לא בטוח שלפתוח דלתות יהיה יותר כלכלי מאשר להשאיר את המקום סגור. יכול להיות שאם נפתח, נפסיד יותר כסף מאשר המקום יישאר סגור".
איך אתה מעביר את התקופה הזו?
"הייתי הרבה עם המשפחה, עם הילדה הקטנה שלי. ארגנו דברים, סדרנו וקצת שיפצנו את המקומות שלנו. אבל זה הרבה התמודדויות עם חוסר הוודאות, שזה אחד הדברים היותר קשים. כיף להיות עם המשפחה שהיא תמיד אצלי ערך עליון, אבל בגלל המחשבות על הפרנסה זה יותר קשה. אנחנו לא רוצים כל חודש להיכנס לגרעון יותר גדול".

צחי נעים בפטריקס בפתח תקוה

"אני אראה איך זה עובד בחודש הראשון ואיך זה מסתדר עם ההוצאות"
צחי נעים, בעלי הפטריקס

רק לפני כחצי שנה פתח צחי נעים את הפטריקס בר, בר אירי במתחם שופ טיים החדש. אבל כבר אחרי ארבעה חודשים הוא נאלץ לסגור. נעים מספר על תקופה לא פשוטה. "כמו כל המשק גם אנחנו סגורים מה-15.3, כולם ייצאו לחל"ת, נעלתי את המקום והפדיון ירד לאפס מוחלט", מספר נעים. "ספקים מחכים לכסף בסבלנות והגענו איתם להסדר. בגלל שאני חלק מרשת, הרשת תומכת מולם. אני מתגעגע לעבודה ולמקום ברמה של חולם על זה. חולם על לחזור, לשבת עם הלקוחות, לראות את האנשים, לשתות איתם בירה. אבל כרגע זה נראה לי באמת כמו חלום".
נאלצתם לסגור זמן קצר אחרי שפתחתם.
"זה לא פשוט בכלל. אנחנו רק הנענו וכבר נסגרנו. בתקופה שעבדנו, עבדנו ממש טוב, היו לנו לקוחות קבועים. נכנסנו למוד של עבודה ממש כיפי והיינו בתחילת נסיקה ואז הנחיתו אותנו".
ואיך שורדים כלכלית, זה בכל זאת עסק חדש?
"זו תקופה מאוד קשה. אני פתחתי יחסית מאוחר ולכן לא ברור אם אני זכאי בכלל למשהו מהמדינה. אז ברמת העסק אני מחכה לעדכונים. יש נאומים בטלוויזיה, אבל בין זה לבין מה שקורה בפועל יש פער. בעניין האישי אני שכיר בעל שליטה, ומהרגע שסגרנו לא ראיתי שקל. אני לא זכאי לדמי אבטלה למרות שאני משלם ביטוח לאומי. כרגע אני אוכל את החסכנות, אין ברירה ומקווים לטוב. ההלוואות שלנו פרוסות לחמש שנים ולשלושת החודשים הקרובים הקפאנו אותן. נצטרך לשלם אותן כשנחזור, בתקווה שנחזור ונצליח לייצר ווליום שיגיע למצב שנוכל להחזיר את ההלוואות האלה. כי אם התרגלתי לפדיון מסוים בחודש והוא יהיה חצי ממנו בגלל המתווה, השאלה האם זה יספיק לשלם את ההוצאות ולהחזיק את המקום, כי דברים לא יורדים בחצי".

בר הפטריקס. צילום דניאל לילה

יש מחשבות אולי לא לפתוח את המקום אם המתווה לא יהיה כדאי?
"אני אפתח בכל סיטואציה, כי אני יודע שזה יהיה ברמה הגיונית. גם אם ההוראה תהיה רק 50 אחוז מהלקוחות אני אפתח. כמובן אני אראה איך זה עובד בחודש הראשון ואיך זה מסתדר עם ההוצאות. אם ההכנסות יקטנו אנסה להקטין את ההוצאות באותו קנה מידה, לנסות לשמור על סוג של רווחיות, אבל בכל מצב זה עדיף על לא לעבוד בכלל".
איך מתכוננים לחזרה?
"קודם כל עוקבים אחרי ההוראות של משרד הבריאות. התחלתי לעשות הכנות לפי התו הסגול שלהם. אני יודע שאני אהיה מחויב לדברים כמו מדידת חום והצהרת בריאות לכל לקוח ולעובדים. ברור שברגע שנפתח את המקום זה יהיה כמו פתיחה מחדש. יש מלאים שצריך לקנות כי חלק החזרנו וחלק כבר פג תוקף, בשר, ירקות, רטבים. אנחנו מחכים לראות מה יקרה מבחינת המרחק בין לקוח ללקוח. כרגע המקום יכול להכניס עד 250 איש ולכן אנחנו רוצים לראות מה תהיה ההנחיה, יש דיבורים על חזרה של 50 אחוז, 70 ו-80 אחוז, אבל הכל כרגע דיבורים".
בר זה בילוי, אפשר לבלות בצורה כזו?
"ברור שכל הסיטואציה תעיק מצד אחד ומצד שני אני חושב שאנשים כבר מחכים לזה, אנשים רוצים לצאת לבלות, לשתות בירה ולהיפגש וכמובן שעוד מעט יחזור הכדורגל ואנשים ירצו לשבת ולראות ביחד. אלו דברים שחסרים לאנשים. כמובן יהיו גם אנשים שיחששו לצאת, אבל אני אופטימי לגבי העתיד".
איך אתה מעביר את תקופת הקורונה?
"עשיתי הרבה עבודות של שיפוצים ותיקונים בעסק. השלמתי את כל תהליך רישוי העסק של עסק חדש וקראתי הרבה, ראיתי סרטים, סדרות, עבדתי בגינה והייתי עם המשפחה".
אתה אופטימי?
"בוודאי, תמיד. אני מאמין שבסופו של דבר נחזור לשגרה, השאלה רק כמה זמן זה ייקח".

סתיו קרוק. צילום פרטי

"מבחינתי הפתיחה שלנו תלויה במתווה הסופי, כי גם ככה אנשים לא ימהרו לצאת"
סתיו קרוק, מבעלי הג'קי או

בר ה-ג'קי או – Jackie O מזוהה מאוד עם שידורי כדורגל ומשמש בנוסף למקום בילוי רגיל גם לבר בו מתקיימים מפגשי צפייה של אוהדי קבוצות כדורגל, כמו למשל אוהדי יובנטוס, אלופת איטליה. "פתחנו את המקום בשנת 2014 באמצע צוק איתן וחשבנו שזו תהיה התקופה הכי קשה מבחינת העסק, עד שהגענו לקורונה והבנו שלא ידענו מה זה קושי", מספר סתיו קרוק, אחד מבעלי המקום. "אנחנו סגורים מה-15.3 וזה מאוד קשה. אנחנו מחוברים ללקוחות שלנו, לקהילה שנוצרה סביב המקום וזו הרגשה מאוד קשה שמנתקים אותך. זה לא נעים לראות את המקום סגור. אנשים עוברים, שולחים הודעות ושואלים מתי נחזור, כולם כבר מאוד מתגעגעים".
התכניות היו לפתוח בצמוד לג'קי פיצה בר אבל הפתיחה נדחתה. "בגלל הסגר דחינו את הפתיחה. אנחנו פותחים צמוד לג'קי בקיר המשותף פיצה בר, היא הייתה אמורה כבר להיפתח. חווינו עיכובים בשיפוצים, פועלים שלא יכלו להגיע בגלל הסגר והכל התעכב. אני מקווה שזה יפתח תוך שבוע שבועיים".
איך מתכוננים לחזרה?
"מהיום שסגרו אותנו, נכנסו למקצה שיפורים במקום. שיפורים בסאונד ובתאורה, בנראות של המקום וכדומה. התחלנו להכין את המקום לפתיחה מחודשת, לחטא ולסדר ויש לנו הרבה עבודה. כרגע אנחנו לא יודעים עדיין מה יהיו ההגבלות הסופיות של התו הסגול ולא יהיה פשוט לעבוד אם הן יהיו חמורות מידי. המקום יכול לקלוט כ-200 איש בו זמנית ובערב עוברים כ-300 איש. לא בטוח שיהיה לנו שווה לפתוח אם המתווה ידבר על 50 אחוז".
למה?
"כי ההוצאות נשארות אותו דבר. יש לי שכירות, דמי ניהול, ארנונה ועוד. ההכנסות יחתכו בחצי, אבל ההוצאות יישארו שלמות, זה לא שיחתכו לי בהן. זה אומר שאני משלם 100 אחוז ומרוויח 50 אחוז. בנוסף, גם לזמן שלי יש ערך ולי לא נשאר כלום. בסיטואציה הזו, עדיף לשבת בבית ולשתות קפה. כרגע מבחינתי הפתיחה שלנו תלויה במתווה הסופי, כי גם ככה אנשים לא ימהרו לצאת ולחזור לשגרה, זה ייקח זמן. וכמובן יש את אפקט העדר שזה תהליך שייקח שבועות".

אוהדי יובנטוס בג'קי או צילום אבי נישניבר

אוהדי יובנטוס בג'קי או צילום אבי נישניבר

וניתן לבלות בסיטואציה החדשה המתוכננת?
"אני לא חושב וזה נראה אפילו הזוי. כל הקטע בבר זה החברותא, לשבת ולצחוק אחד עם השני וכשאתה עם מסכה, זה לא אפשרי וזה לוקח חלק גדול מחוויית היציאה. אנחנו לא מוכרים רק בירה, אלא חוויה, וכשאנחנו לא יכולים לראות את הלקוחות נהנים, זה בעייתי".
איך שורדים את התקופה מבחינת הוצאות?
"עצרנו תשלומים למי שרק אפשר. כל הספקים מבינים שהם יקבלו את הכסף ברגע שנחזור לעבוד, מאחר והתזרים שלנו נפגע. אבל יש ספקים שנמצאים בסיטואציה דומה לשלנו וגם להם יש שכירויות והוצאות נוספות. אני מרגיש שיש התגייסות לעשות אחד למען השני, אבל אם המדינה לא תתפוס את העניין כמו שצריך ותיתן את הטון, המצב יהיה רע מאוד ויהיו עסקים שלא יצליחו לצאת מהמצב. אנחנו הבאנו כסף מהבית ולא קבלנו מהמדינה אגורה. אנחנו כבר מזמן עברנו את השלב של לדבר והגיע הזמן של לעשות ואם לא יעשו המצב יהיה הרבה יותר קשה".
אתה אופטימי לגבי העתיד?
"אני אופטימי מטבעי, אבל לצערי לאור איך שהדברים מתנהלים, אני לא אופטימי. אני רואה איך כולנו נשלם על המצב בשנתיים הקרובות ואנחנו עדיין לא רואים בכלל את הקצה של המשבר".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר