נרות שבת. צילום זאב שטרן
נרות שבת. צילום זאב שטרן

שבת שלום: זמני כניסת ויציאת השבת בפתח תקוה ופרשת השבוע

הרב משה חיים הר-נוי מספר על פרשת השבוע, פרשת במדבר

פורסם בתאריך: 22.5.20 09:25

כניסת השבת בפתח תקוה: 19:16
יציאת השבת: 20:10

 

הרב משה חיים הר-נוי צילום זאב שטרן

הרב משה חיים הר-נוי צילום זאב שטרן

הרב משה חיים הר-נוי על פרשת השבוע, פרשת במדבר:

ספר במדבר נקרא אצל חכמינו "חומש הפקודים" מאחר שיש בו שני מפקדים. בתחילת הספר (בשנה השניה לצאתם מארץ מצרים) ובפרשת פנחס (בשנה הארבעים לפני כניסתם לארץ). ויש לשאול ספר שלם ובו 36 פרקים נקרא "חומש הפקודים" על שם שני פרקים מתוך כלל הספר שעוסקים במפקדים?
הנצי"ב מוולוז'ין בפירושו "העמק דבר" במבוא לספר במדבר מסביר כך: "… משום דעיקר זה הספר הוא המחליף ומשנה הליכות עם ה' בחיי העולם מאז שהגיעו לא"י. מן הדרך שהלכו במדבר. שבמדבר היו מתנהגים במדת תפארת שהלך לימין משה שהוא לגמרי למעלה מהליכות הטבע. ובא"י הלכו בדרך הטבע בסתרי השגחת מלכות שמים ב"ה. וזה השנוי התחיל עודם במדבר בשנת הארבעים כמו שביארנו בפ' חקת".
ספר במדבר , הוא ספר העוסק בהתדרדרות של עם ישראל ממתן תורה ועד שנגזר עליהם ללכת במדבר 40 שנה. ההתדרדרות הזו בעוברת כחוט השני בין פרקי הספר מוצאת את ביטויה בשני המפקדים. הראשון, עם ישראל בשיא תפארתו כולו מונהג על ידי נסים ותיכף יכנס בדרך נסית לארץ ישראל, והמפקד השני בתום ארבעים שנה, עם ישראל כבר מונהג בדרך הטבע ומעתה והלאה צריך להתכונן למלחמת כיבוש הארץ כמו שמתכוננים שאר העמים כלומר לספור כמה חיילים יש לנו. לכן נקרא הספר כולו "חומש הפקודים" כי זהו עניינו של כל הספר. הירידה הגדולה עקב התלונות והנרגנות של עם ישראל במדבר. אז בואו נפסיק להתלונן.

הרב משה חיים הר-נוי הוא רב קהילתי שכונת אם המושבות, מרצה ועורך חופות.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר