נרות שבת. צילום זאב שטרן
נרות שבת. צילום זאב שטרן

שבת שלום: זמני כניסת ויציאת השבת בפתח תקוה

אורי דרשן הכהן מספר על פרשת השבוע, פרשת האזינו

פורסם בתאריך: 25.9.20 08:06

כניסת השבת בפתח תקוה: 18:10

יציאת השבת: 19:13

 

אורי דרשן הכהן צילום יוסי זליגר

אורי דרשן הכהן, על פרשת השבוע, פרשת  'האזינו':

"פרשת האזינו היא הפרשה הלפני אחרונה בחמישה חומשי תורה. לרוב קוראים את הפרשה בשבת לפני יום כיפור – 'בשבת תשובה'. יש מכנים את הפרשה "שירת האזינו', משום שתחילת הפרשה בנויה בצורת שיר. בשירת האזינו יש מעין תוכחה  של משה על הטוב המובטח לעם בארץ ישראל, ומאידך מזהיר על ההפך, חלילה, שעלול להתרחש. כמו גם ההכנות טרם מותו של משה רבינו.

בפרשת האזינו אנו קוראים: "שִׁחֵת לוֹ לֹא בָּנָיו מוּמָם דּוֹר עִקֵּשׁ…"-  'מושחת', 'מושחתים' ועוד, הן מילים קשות שלדאבון כולנו  שגורים בלקסיקון שלנו ויש במילה מושחת שימוש (תרתי משמע), מקיף ורחב – הולך וגובר. לא כך צריך להיות ולכנות, אלא, באופן ענייני וצפציפי . ולכן יהיה האדם מושחת ככל שיהיה, אך לא בניו. האב בוודאי איננו רוצה שילדיו יהיו מושחתים כמוהו,  ולנו אין שום זכות או לגיטימציה להדביק לצאצא סטיגמה שכזו, שכן, כולם בניו של האל – טהורים – לא… מומם.

בדומה לזה, בתפילת ראש השנה לאחר תקיעת השופר אנו מבקשים ומתפללים "היום הרת עולם…היום יעמיד למשפט.. עינינו לך תלויות… עד שתחננו ותוציא לאור משפטינו".

"צוּר יְלָדְךָ, תֶּשִׁי וַתִּשְׁכַּח, אֵל מְחֹלְלֶךָ" –  שכחה היא אחת התכונות המיוחדות בהן ניחן האדם – לטוב ולרע. לא טוב ללימודים ידע או מבחנים, טוב להמון מקרים ואירועים יותר משמעותיים במהלך החיים.

בשעה שה' יצר את האדם נטע בו תכונה טובה -"תשי" = שכחה,  כדי להסיח מדעתו  וממחשבתו  את הצרות, את הדברים הרעים, ולאפשר לו להמשיך לזרום  ולחיות בנעימים.

לדאבונינו,  אנשים שוכחים מי יצר אותם.  ברמה החברית –  לאנשים אין הכרת הטוב, הם נוטים לשכוח מי עזר להם, מי סייע להם מי היה שם לצידם, מי אחז בידם בעת צרה, בשעת מצוקה ובמקרה של בעיה, שוכחים מי נתן להם עצה טובה ומנצלים את תכונת השכחה לתכלית לא ראויה ושאינה מכובדת ומכבדת.

ובסימן חג כיפור, נסביר טעם אחד לעניין התענית – צום, מתוך מסכת ברכות: "איגרא דתעניתא – צדקתא". מלבד הטעם שהיה נהוג בימי תענית, להתחשב בעני ולתת לו צדקה,  טעם נוסף הוא, שהעשיר – בעל היכולת יטעם יום אחד תחושה של צום, אז יבין את מצבו של 'הרעב' – חסר היכולת, ומכאן את הצורך לתרום לנזקקים, לתת למעוטי יכולת, ולסייע לנצרכים ואחרים. הכותב: בעלים של משרד עורכי דין בפ"ת – מומחה בתחום  הפלילי, עב'  תעבורה, חריגות בנייה, רישוי עסקים, משתמטי חו"ל, לשון הרע, תאונות דרכים".

עו"ד דרשן הכהן הוא בעלי משרד עורכי דין בפ"ת – מומחה בתחומים הבאים: משפט פלילי, עבירות תעבורה, חריגות מהתרי בנייה, תביעות לשון הרע, תאונות דרכים, וועדת ערר – מרב"ד.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר