נרות שבת. צילום זאב שטרן
נרות שבת. צילום זאב שטרן

שבת שלום: זמני כניסת ויציאת השבת בפתח תקוה

הרב משה חיים הר-נוי מספר על פרשת השבוע, פרשת חיי שרה

פורסם בתאריך: 13.11.20 08:43

כניסת השבת בפתח תקוה: 16:20
יציאת השבת: 17:23

 

הרב משה חיים הר-נוי צילום זאב שטרן

הרב משה חיים הר-נוי צילום זאב שטרן

הרב משה חיים הר-נוי על פרשת השבוע, פרשת חיי שרה:

"התורה מספרת כי כאשר אליעזר מספר את קורותיו מאז קיבל את השליחות למצוא אשה ליצחק, הוא אומר בין השאר את הדברים הבאים: וָאֹמַ֖ר אֶל־אֲדֹנִ֑י אֻלַ֛י לֹא־תֵלֵ֥ךְ הָאִשָּׁ֖ה אַחֲרָֽי
ומסביר רש"י כי המילה "אולי" כתובה בכתיב חסר (כלומר אלי) מפני שהייתה לאליעזר בת והוא רצה יותר מכל להשיא אותה ליצחק ולכן שאל בתקווה גדולה את אברהם מה יהיה במידה שהשידוך שימצא לא תסכים לבוא לארץ ישראל. לכאורה פירוש זה תמוה. אם אליעזר באמת כך חשב, מדוע בסיפור בדו –שיח המקורי לא מופיעה המילה "אולי" בכתיב חסר אלא רק כאשר אליעזר מספר את הדברים במשפחתה של רבקה.
הרב מנחם הלפרין מסביר דבר עמוק על נפש האדם: "שכל זמן שלא נמצאה רבקה וה'נגיעה' של אליעזר הייתה בתוקף, היא סימאה את עיניו עד כדי כך שהוא כלל לא שם לב שהיא קיימת. והוא סבר שהוא עדין 'שליח נאמן'. משנמצאה רבקה, חלומו של אליעזר נגוז והנגיעה תמה. רק אז הוא שם לב, שעד עכשיו הוא היה מוטה מחמת הנגיעה האישית. סכנתה של נגיעה אישית, היא לא רק בהטיית השכל לצד לרצוי לה, אלא בעיקר בהסתרת הנטיה, ומתן אשליה כאילו הדבר נעשה מתוך נאמנות ושיקול דעת נקי"
תמצית דבריו היא שאליעזר בעצמו לא ידע כמה אמוציות ואינטרסים מעורבים בשאלתו התמימה לכאורה "אולי לא תאבה האשה ללכת אחרי". רק כאשר הוא הבין שהעניין סגור, במבט לאחור לפתע נודע לו כמה אינטרסים היו לו בשלבים שונים של התהליך. ואליעזר הוא דוגמא לכולנו, כאשר אנו באים לבצע פעולה מסויימת, אל נהיה בטוחים כי אנו פועלים בצורה טהורה, עלינו להעמיק בדבר ולבדוק בדיקה מעמיקה, האם השכל הוא המוליך אותנו בתהליך, או שמא האגו…"

# הרב משה חיים הר-נוי הוא רב קהילתי שכונת אם המושבות, מרצה ועורך חופות.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר