נרות שבת. צילום זאב שטרן
נרות שבת. צילום זאב שטרן

שבת שלום: זמני כניסת ויציאת השבת בפתח תקוה

פורסם בתאריך: 11.12.20 10:28

כניסת השבת בפתח תקוה: 16:16

יציאת השבת: 17:17
לנוהגים כמנהג ירושלים 16:01, 17:16

ד"ר יואל בר גיל צילום זאב שטרן

ד"ר יואל בר גיל צילום זאב שטרן

ד"ר יואל בר גיל על פרשת השבוע, פרשת וישב:

"כשמסופרות תולדות יעקב בארץ כנען, מסופרות בעיקר קורות בניו ובמיוחד בנו הראשון של אשתו האהובה, יוסף. לא סתם יעקב אָהַב אֶת יוֹסֵף מִכָּל בָּנָיו וְעָשָׂה לוֹ כְּתֹנֶת פַּסִּים. הוא הבין שיוסף חכם ומוכשר, ולכן מסובב את המשפחה על האצבע. אחיו שנאו אותו גם כי זכה ברוב חיבתו של אביהם, וגם כי סיפר לאביהם על מעשיהם הרעים – וַיָּבֵא יוֹסֵף אֶת דִּבָּתָם רָעָה. יוסף היה שאפתן וחולם חלומות ומהם היה ברור שהוא יגיע לגדולות. בחלום אחד אֲנַחְנוּ מְאַלְּמִים אֲלֻמִּים בְּתוֹךְ הַשָּׂדֶה, וְהִנֵּה קָמָה אֲלֻמָּתִי וְגַם נִצָּבָה; וְהִנֵּה תְסֻבֶּינָה אֲלֻמֹּתֵיכֶם וַתִּשְׁתַּחֲוֶיןָ לַאֲלֻמָּתִי. ובחלום אחר ְהִנֵּה הַשֶּׁמֶשׁ וְהַיָּרֵחַ (הוריו) וְאַחַד עָשָׂר כּוֹכָבִים (אחיו) מִשְׁתַּחֲוִים לִי. לא רק ששאף לגדולה, הוא ידע שיהיה המוצלח ביותר מבני משפחתו ובגדלותו יעזור להם. אחיו ממש שנאו אותו על כך, ודעתם הרעה עליו ועל אהבת אביהם העבירה אותו על דעתם, עד כדי שזממו מזימה: לְכוּ וְנַהַרְגֵהוּ, וְנַשְׁלִכֵהוּ בְּאַחַד הַבֹּרוֹת, וְאָמַרְנוּ, חַיָּה רָעָה אֲכָלָתְהוּ. דעתם של ראובן ויהודה (שלא נודעו כצדיקים) לא נתנה להם להרגו. הם הציעו לְכוּ וְנִמְכְּרֶנּוּ לַיִּשְׁמְעֵאלִים, וְיָדֵנוּ אַל תְּהִי בוֹ, כִּי אָחִינוּ בְשָׂרֵנוּ הוּא; וַיִּשְׁמְעוּ, אֶחָיו. הם חשבו שהם מגרשים אותו ומרחיקים אותו מעליהם, וְיוֹסֵף הוּרַד מִצְרָיְמָה, אך למעשה הם שלחו אותו "לאוניברסיטה של קהיר", לארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות של אותה תקופה.
וַיִּקְנֵהוּ פּוֹטִיפַר סְרִיס פַּרְעֹה שַׂר הַטַּבָּחִים, וַיְשָׁרֶת אֹתוֹ. אך המשרת יוסף היה אִישׁ מַצְלִיחַ; יְהוָה מַצְלִיחַ בְּיָדוֹ. לכן, וַיַּפְקִדֵהוּ, עַל בֵּיתוֹ, וְכָל יֶשׁ לוֹ נָתַן בְּיָדוֹ. מֵאָז הִפְקִיד אֹתוֹ בְּבֵיתוֹ, וַיְבָרֶךְ יְהוָה אֶת בֵּית הַמִּצְרִי, בִּגְלַל יוֹסֵף. ההצלחה לא סחררה את ראשו של יוסף, איש מוסר ועקרונות, שלא נפל במלכודת של אשת אדוניו. לפיתוייה: שִׁכְבָה עִמִּי, הגיב בנחישות: וַיַּעֲזֹב בִּגְדוֹ בְּיָדָהּ, וַיָּנָס וַיֵּצֵא הַחוּצָה. אך בעידן MeToo בקהיר, כשהיא סיפרה לבעלה: בָּא אֵלַי הָעֶבֶד הָעִבְרִי, אֲשֶׁר הֵבֵאתָ לָּנוּ לְצַחֶק בִּי; הוא מיד השליכו אֶל בֵּית הַסֹּהַר, אֲשֶׁר אֲסִירֵי הַמֶּלֶךְ אֲסוּרִים. ומה שם? יוסף מתבלט בחוכמתו ובאישיותו, וַיִּתֵּן שַׂר בֵּית הַסֹּהַר בְּיַד יוֹסֵף אֵת כָּל הָאֲסִירִם, אֲשֶׁר בְּבֵית הַסֹּהַר. עוד חלומות, ועוד פתרונות לחלומות, ושמו של יוסף הולך לפניו בחצר המלוכה המצרית….. והמשך בשבועות הבאים.
מפרשת השבוע למדנו, שמי שמוכשר וחולם, יכול להתמודד עם כל מכשול בדרך, להצליח בכל אשר הוא עושה, תוך הקפדה על דרך הישר, גם אם התנאים קשים והסביבה אינה מחמיאה לו. בעזרת השם הוא יזכה לתמורה על מעשיו הטובים ויביא שפע טוב לסביבתו.

 

# ד"ר יואל בר-גיל הוא ד"ר לפילוסופיה ועוסק בתקשוב. הוא יו"ר הקהילה המסורתית בפתח תקוה, המקיימת תפילות בשוויון מלא בין גברים ונשים בשבתות, בחגים ובאירועי מעגל החיים, בכפר-גנים, במסגרת מגבלות התקופה והוראות השעה.

 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר