הדמיית תכנית סירקין באדיבות משרד ארי כהן אדריכלים

"קטסטרופה תחבורתית צפויה להתרגש". העתירה חושפת מה באמת חושבים בעירייה על תכנית סירקין

העירייה והוועדה המקומית הגישו עתירה מנהלית נגד הותמ"ל בדרישה לביצוע תיקונים או לביטול תכנית סירקין. הטענות של העירייה בנושא התחבורה מנוגדות לחלוטין לדברים שנאמרו בעבר. העירייה: העתירה היא ניסיון למקסם את דרישות הרשות

פורסם בתאריך: 1.1.20 09:10

עיריית פתח תקווה והוועדה המקומית לתכנון ובניה הגישו עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי מרכז כנגד הותמ"ל, בדרישה כי בית המשפט יבטל את אישור התוכנית או יבצע בה תיקונים בהתאם לדרישות העירייה. העתירה הוגשה על ידי העירייה לפני כשבוע. יצוין כי העירייה לא נענתה לבקשת מלאבס להעביר לידינו את העתירה לצורך דיווח לתושבי העיר, וכי העתירה נמסרה למלאבס על ידי גורם אחר. בעתירת העירייה נכתב על ידי עורכי הדין פריש, שפרבר, ריינהרץ ושות': "עניינה של עתירה זו בהחלטת הותמ"ל לאשר את תכנית סירקין, במסגרתה מתוכננת להיבנות אלפי יחידות דיור בשטח מחנה סירקין. יובהר כבר עתה, כי העותרות אינן מתנגדות לעצם תכנונו של מתחם סירקין והקמת הרובע החדש, שגודלו כגודלה של עיר קטנה. טענתן של העותרות היא כי על מזבח מהירות אישורה של חברת הבניה האדירה המתוכננת הוקרבו עקרונות היסוד של המשפט המנהלי כמו גם עקרונות יסוד תכנוניים, שאם לא יתוקנו, תהיה זו בכיה לדורות לעיר פתח תקווה ולסביבתה".
בעתירה נכתב בנושא התחבורה: "תוך מודעות מלאה לכך שהמשוכה המרכזית והאקוטית לקידום הבניה במתחם דנן היא מתן מענה לצורכי תחבורה המורכבים שלו ולכך שקטסטרופה תחבורתית צפויה להתרגש על סביבותיו עם מימוש הבניה בו, ביכרה הותמ"ל שלא לעגן בתוכנית שלביות הביצוע, במקביל להקמתן של תשתיות תחבורה, עליהם אמור למתחם להישען. תחת זאת, קבעה הותמ"ל, כי יוקם צוות מלווה אשר יכין מסמך שלביות ביצוע שלאורו תמומש התוכנית, כשמותר לציין, כי צוות זה יורכב רובו ככולו מציגי המדינה, כי מסמך השלביות יוכן מעיני הציבור, לא יהיה בעל תוקף סטטוטורי וניתן יהיה לסטות ממנו ללא קושי".

רמי גרינברג. צילום זאב שטרן

רמי גרינברג. צילום זאב שטרן

בהמשך העתירה נכתב בנוגע לתביעות עתידיות כנגד העירייה: "חוסר הסבירות שבהחלטת הותמ"ל בא לידי ביטוי גם ביישור הקו עם יזמי התוכנית, רשות מקרקעי ישראל, ומשרד הביטחון, אשר עושים כבתוך שלהם במתחם פגיעה בעותרת. כך, שבעוד יזמי התוכנית גורפים לעצמם את תמורות שיווק של אלפי הדירות ושטחי המסחר והתעסוקה, מבלי להשאת בהיטלי השבחה(אלא בתשלום חלף השבחה שהינו נמוך משמעותית) מגלגלים הם לפתחן של העותרות את הסיכון הכספי בהתמודדות עם תביעות לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבניה, ותביעות לפיצויי הפקעה שעלולות להיות מוגשות על ידי בעלי זכויות בניה בתחום התוכנית וגבולותיה- מחד מונעים הם את הכללת שטחים פרטים המשנים את ייעודם לשטחי ציבור, המהווים חלק אינהרטי מהתוכנית ומשרתים בלעדית או למצער את הרובע החדש, בגדר מתחמי איחוד וחלוקה, תוך חיוב העותרות להפקיע את השטחים הללו. מאידך, מסרבים הם להפקיד כתב שיפוי לשיפוי העותרות במידה ותיחשפנה לתביעות ירידת ערך ופיצוי הפקעה כתוצאה מכך".
עוד נכתב בעתירה בנוגע לפארק שיוקם ברובע בין שכונת סירקין לבין שכונת יוספטל, ובשל תשתיות שמתחתיו גודלו יסתכם ב-127 דונם במקום 300 לפי תהליך התכנון: "קורבנות תכנוניים נוספים של מהירות ודורסנות תכנון רובע סירקין הם גם הפארק העירוני, שתוכנן במקור כפארק לשימושים ציבוריים אינטנסיביים והפך ברובו לתקרה ריקה וחפה משימושים, המסוככת על תשתיות תת קרקעיות אדירות שאינן מאפשרות כל פיתוח במפלס הקרקע, וכן חורשת דדו – חורשה שנקבעה לשימור,- תוך התעלמות מכך שהיא ממוקמת בתחומה של דרך ארצית המתוכננת במקביל וכי סופה להידרס ולהיכחד. כך גם לגבי רצונן של העותרת לכלול בתוכנית מתחם חקלאי כלוא שמדרום לה, שיהווה שער דרומי לעיר ומוקד לפיתוח הרובע והעיר, אשר נדחה הוא למען יהירות אישורה של התוכנית דנן. הנה כי כן, עניינו בתכנון לקוי הרואה לנגד עיניו את שיקול היעילות בטווח הקצר, שתוצאותיו לרובע סירקין עצמו ולעיר פתח תקווה ולסביבותיה תהיינה קשות ומרות".
כזכור, התוכנית שטחה של התוכנית הוא 2,500 דונם והיא כוללת רובע מגורים חדש ובו 8,500 יחידות דיור במגוון סוגי בינוי ובגבהים שונים הנעים בין 3-30 קומות. לפני שבוע התראיין רמי גרינברג לעיתון דה מרקר מקבוצת הארץ וציין בנושא התחבורה בסירקין: "אחד ההישגים המשמעותיים הוא שהצלחנו להכניס בהחלטות הותמ"ל את עיקרון השלביות, כלומר שהבנייה תתקדם בכפוף להתקדמות הפרויקטים התחבורתיים". העתירה חושפת דברים שונים לגמרי.
מלשכת דובר העירייה נמסר: "כפי שהובהר בעבר, אילו הדבר היה תלוי בראש העיר בלבד – במקום יחידות דיור, סירקין היה הופך לפארק ענק לתועלת הכלל. במצב הנוכחי, כאשר מדובר בתכנית מוגמרת המקודמת על ידי המדינה, ראש העיר נכנס למשא ומתן אינטנסיבי מול המדינה כדי להוציא את המקסימום הניתן לטובת תושבי האזור והעיר בכלל. במסגרת המשא ומתן, ראש העיר הצליח להביא לכך שתהיה שלביות בפרויקט אשר תקבע על ידי ועדה מטעם המדינה. לצד זאת, ראש העיר מצא לנכון להדגיש את נושא זה – שהינו אקוטי וחשוב – בעזרת העתירה שהוגשה בנושא. שכן, העתירה היא ניסיון למקסם את דרישות הרשות בעניין הבנייה בסירקין".
# # #
עתירה נוספת הוגשה על ידי מטה המאבק לבינוי שפוי במתחם מחנה סירקין ואגודת מושב כפר סירקין. בעתירה מבקשים תושבי הכפר ומטה המאבק לבטל את האישור שניתן להפקדת התכנית על ידי הותמ"ל. "במוקד העתירה ובקשה זו, תכנית שנועדה להקים רובע מגורים חדש במתחם המחנה הצבאי סירקין המתפנה (מכח החלטת ממשלת ישראל בדבר העברת בסיסי צה"ל לנגב 3) בו מתוכננות כ-8,500 יחידות דיור חדשות ואלפי מ"ר של שטחי תעסוקה ומסחר רבים", נכתב בעתירה שהגישו עורכי הדין שגיב חנין וחן אסלן, "לתכנית זו השלכות הרסניות על ציבור רחב של תושבים במרכז הארץ, אסון אורבני של ממש. היא מציירת תמונה עגומה של מהלך תכנוני כושל, פזיז ולא אחראי. לא נתכחש לכך כי הכוונות העומדות מאחורי הרצון להגדיל את היצע יחידות הדיור במרכז הארץ, כחלק ממהלך כולל להפחתת מחירי הדיור – הן כוונות טובות – אולם הביצוע כושל".
עוד נכתב בבקשה לצו בנוגע לתכנון: "תכנון כה אטום, תלוש מהמציאות, אשר איננו מתמודד עם ההשלכות הסביבתיות של תוספת כה משמעותית של יחידות דיור, פשוט איננו יכול להתקבל. רובע המגורים החדש המתוכנן בתכנית צפוי להתווסף לאזור שסובל כבר עתה מעומס תחבורתי חמור בשל היותו במיקום מרכזי דרכו עוברים מאות אלפי כלי רכב במשך כל ימות השבוע. יחד עם תכניות אחרות בסביבה וביניהן תכניות נוספות המהוות המשך ישיר לתכנית דנא – תכנית עבור מתחם סירקין דרום מזרח שמדרום לשטח התכנית דנא וכן תכנית סירקין ב' שממזרח לשטח התכנית דנא המהווה שלב ב' לתכנית שבענייננו ובמסגרתה מתוכננות כ 4,000- יח"ד נוספות – "תורמת" התכנית דנא לעומס תחבורתי זה בכך שמוסיפה אלפים רבים של יחידות דיור באזור, וכל זאת ללא מתן פתרון ראוי לבעיות התשתיתיות המאפיינות את האזור ממילא".
עוד ציינו עורכי הדין בעתירה: "במצב דברים כאמור, מתבקש היה כי התכנית תקבע במסגרתה פתרונות תחבורתיים ראויים להתמודדות עם העומסים התחבורתיים הנ"ל, אולם למרבה הפלא לא כך הם פני הדברים. התכנית משליכה את כל יהבה על פרויקטים תחבורתיים חיצוניים לתכנית המתוכננים בסביבתה כפתרון לכשל תחבורתי זה (כך למשל, פיתוח מערכת התחבורה הציבורית, הקמת מטרו, כביש 40 החדש, הרכבת הקלה ועוד), אלא שהתכנית מתעלמת מכך שמדובר בפרויקטים תחבורתיים הנמצאים בתחילת דרכם הסטטוטורית ומימושם בשלב זה אינו וודאי כלל".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר