הפגנת המתנגדים להקמת תחנת הכוח מול קיבוץ גבעת השלושה.צילום אליעזר קצנשטיין
הפגנת המתנגדים להקמת תחנת הכוח מול קיבוץ גבעת השלושה. צילום אליעזר קצנשטיין

"אני מקווה שהתחנה תכניס לקיבוץ כמה שיותר"

כך מנחם, חבר קיבוץ גבעת השלושה שהצביע בעד מכירת הקרקע לטובת הקמת תחנת הכוח המונעת בגז. עמי מועדד, תושב שערי תקווה: "אני מופתע מחוסר הרגישות של חברי הקיבוץ"

פורסם בתאריך: 15.6.18 19:08

בסוף השבוע האחרון הצביעו חברי קיבוץ גבעת השלושה בעד מכירת הקרקע בו תוקם תחנת הכח המופעלת בגז בסמוך לצומת קאסם על ידי "קסם אנרגיה" – כאלף מטרים מקו הבתים הראשון של פרויקט גרין סיטי בראש העין. במשך יומיים, שישי ושבת האחרונים, התקיימה ההצבעה. כפי שנכתב במלאבס ראש העין, ביום שישי הפגינו תושבים המתנגדים להקמת התחנה – בניסיון להשפיע על ההצבעה הדרמטית, כאמור ללא הצלחה. 156 חברי הקיבוץ הצביעו בעד המכירה, 28 התנגדו וקול אחד נפסל.

במכתב שנשלח לחברי הקיבוץ לאחר ההצבעה, ועליו חתומים יו"ר הקיבוץ, יאיר מרום, מנהל הקהילה דרור ליפשיץ, ומנהל העסקים של הקיבוץ, ניתאי יערי, נכתב: "חברי הקיבוץ אישרו היום באופן דמוקרטי וברוב גורף, מהלך שכאשר יבשיל עתיד לשנות את העתיד הכלכלי של הקיבוץ וחבריו. במטרה להפחית את זיהום האוויר, קבעה ממשלת ישראל יעד להסב את תהליכי ייצור החשמל מתחנות כח פחמיות ומזהמות ליצור חשמל מגז טבעי נקי. קיבוץ גבעת השלושה גאה להיות חלק ממטרה לאומית חשובה זו. נמשיך לקיים תהליך פתוח ומשתף יחד עם חברי הקיבוץ ותושבי האזור, ונוסיף לפעול מתוך אחריות סביבתית וחברתית".

רז שגיא נעצר בהפגנה נגד תחנת הכוח

רז שגיא נעצר בהפגנה נגד תחנת הכוח

כזכור, הות"ל (הועדה לתשתיות לאומיות) מתכננת לאשר את הקמת תחנת הכוח בצומת קאסם, תחנה שתפעל על גז טבעי, בשטח ששייך לגבעת השלושה. תושבים מראש העין מתנגדים להקמת התחנה בטענה שזו תגרום לזיהום אוויר ולירידה באיכות חייהם. התושבים העיקריים שרואים עצמם נפגעים מהמהלך הם דיירי פרויקט גרין סיטי של חברת נצבא בחלקה המזרחי של ראש העין. הם צפויים לאכלס את בתיהם כבר בחודש אוגוסט הקרוב. התחנה תקום במרחק של כ-1,050 מטרים בקו אוויר ממקו הבניינים של הפרויקט.

יש לציין כי האלטרנטיבה של ייצור חשמל באמצעות שריפת פחם או נפט, היא על ידי שימוש בגז כפי שאמור להיות בתחנה המדוברת. השימוש בגז מפחית את זיהום האוויר. עיקרון הפעולה של תחנות שפועלות על גז מבוסס למעשה על הרתחת מים שיוצרים קיטור המניעים מגנטים שגורמים לזרם חשמלי. על פי מחקרים שנעשו באזורים בהם ישנן תחנות כאלה, בעקבות השינוי בשימוש בדלק, שיעור מקרי המוות ממחלות לב וכלי דם בשל זיהום אוויר ירד ב-13 אחוז בין השנים 2000 ו–2011. מנגד טוענים המתנגדים להקמת התחנה כי זו תביא תחלואות, עליה במחלות ריאה, אסטמה וסרטן ותמותה ממחלות נוספות. לטענתם המומחים מייפים את המציאות.

"לא הופתענו מתוצאות ההצבעה"

ביום שישי האחרון יצאו כאמור תושבים מראש העין להפגנה שנייה אל מול הקיבוץ. ההפגנה התקיימה בזמן שחברי קיבוץ גבעת השלושה הצביעו האם להקצות את השטח לחברת קסם אנרגיה. נזכיר כי חודשים לפני כן הפגינו כבר המתנגדים בכניסה לקיבוץ במטרה לגרום לקיבוץ שלא לשתף פעולה עם התוכנית, שאמנם תכניס כסף לקיבוץ, אך תגרום להם לטענתם לפגיעה באיכות החיים.

במהלך ההפגנה השבוע החלו הרוחות להתלהט. בשעה שמפגינים צעדו לעבר הקיבוץ המשטרה חסמה לטענתם את שער הכניסה ולמקום הגיעה תגבורת משטרתית. בשלב מסוים עוכב לתחנה רז שגיא, אחד המתמודדים לראשות העיר. רז נפצע לדבריו בצלעותיו בשעה ששוטר הכניס אותו בכוח לרכב והוא נזקק לטיפול רפואי בבית החולים בילינסון.

הפגנת המתנגדים להקמת תחנת הכוח מול קיבוץ גבעת השלושה.צילום אליעזר קצנשטיין

הפגנת המתנגדים להקמת תחנת הכוח מול קיבוץ גבעת השלושה.צילום אליעזר קצנשטיין

"התחלנו לבצע תהלוכה שקטה לכיוון הקיבוץ, וזה לא משהו לא תקין", אומר שגיא. "הלכנו לכיוון הקיבוץ ואז התחילו להגיע ניידות שחסמו לנו את הדרך. בשלב מסוים אחד השוטרים פנה אלי ואמר לי שאני מעוכב, הוא פשוט פתח את הדלת ודחף אותי בכוח פנימה תוך שהוא לוחץ לי על הצלעות ושם לי אזיקים על הידיים וברגליים. לקחו אותי לתחנה והתלוננתי שכואב לי החזה. הזמינו לי אמבולנס שלקח אותי לבית חולים. הגעתי לבית חולים כאשר אני אזוק ברגליים ובידיים". רז שוחרר לבסוף מבית החולים ולא נכנס למעצר.

מארגני המחאה אומרים כי יחמירו את מאבקם. "המאבק עד עכשיו התנהל בצורה מסוימת, ועכשיו הוא יעבור לקווים יותר מחמירים", אומר איציק תורג'מן ממובילי המחאה. "מעבר לכך שיותר ויותר אנשים מתנגדים להקמת התחנה, אנו יוצרים כרגע ארגון מסודר כך שיהיו מי שיעסקו בהיבט המשפטי, בהיבט התקשורתי וכולי. בנוסף אנחנו בוחנים את ההיבט המשפטי והעבודה תהיה מול מקבלי ההחלטות בתוך הממשלה. לא הפתיע אותנו שחברי הקיבוץ הצביעו בעד, אך מה שכן הפתיע אותנו זה שמתוך 300 חברי קיבוץ, כ-126 כלל לא באו להצביע – ואנחנו זוקפים לזכותנו את ה עובדה שהם החליטו שלא לקחת צד – למרות שמדובר בהצבעה חשאית".

לשאלה האם אחרי ההצבעה יש עדיין אפקט למחאה הציבורית אומר תורג'מן: "התוכניות רק בתחילתה וכן עוד ניתן לשנות חלק ממנה. עוד מוקדם לדעת מה יעלה בגורל השטח הזה. בסופו של דבר המאבק הוא מאבק ציבורי ויש עוד מאבקים כאלו בארץ. השאלה היא האם לחכות רק למאבקים משפטיים שזה לדעתי ימשך זמן – או להמשיך הלאה".

"האינטרס הוא כלכלי"

עמי מעודד, תושב משערי תקווה שנמצא לא הרחק מראש העין, שמשמש גם כיו"ר הנהגת ההורים בתיכון בגין שבו בנו לומד, החליט להגיע לאחרונה לבית הקברות בגבעת השלושה ולצלם בו סרטון נוכח התוכנית להקים תחנת כח על שטח השייך לקיבוץ. לאחר ההצבעה החליט לפרסם את הסרטון. בסרטון המצולם בבית הקברות של הקיבוץ הסביר כי במקום הזה קבורים אנשים שהקימו את הקיבוץ לפני שנים רבות ונלחמו על ערכים ואידאולוגיה – אולם כיום הכסף משבש את ערכי הקיבוץ.

"אני גר בישוב שערי תקווה, שגם היא תפגע מהקמת תחנת כח", הוא אומר. "אמנם לא ויזואלית כמו ראש העין – אך בהחלט ברמה של נשימת הגז. מעבר לכך הבן שלי לומד בראש העין ואני יו"ר הנהגת ההורים בתיכון בגין. יש בגבעת השלושה בית קברות שהגעתי אליו ולא ידעתי על קיומו. בשלט שהוצב במקום כתוב כי קבורים פה אנשים שהקימו את גבעת השלושה, שהיו חלק מקהילה ומצדק חברתי. מה שעומד מאחורי הסרטון הוא הכאב שלי. אני אדם ערכי ואני מופתע מחוסר הרגישות. יש פה קרקע ששייך לקיבוץ, ופתאום מגיע משהו שמשנה את חוקי המשחק ומשנים את כל חוקי היסוד האלו".

הפגנת המתנגדים להקמת תחנת הכוח מול קיבוץ גבעת השלושה.צילום אליעזר קצנשטיין

הפגנת המתנגדים להקמת תחנת הכוח מול קיבוץ גבעת השלושה.צילום אליעזר קצנשטיין

תושבים מגבעת השלושה אליהם פנינו בחרו שלא להתייחס לתוצאות ההצבעה. מנחם (השם המלא שמור במערכת), חבר בקיבוץ שנולד וגדל בו, שהצביע בעד אומר כי כל עוד התחנה תעמוד בתקנים הנדרשים אין כל בעיה עם המכירה שתכניס רווח לקיבוץ. "התחנה עומדת בקריטריונים של המשרד לאיכות הסביבה והקריטריונים המקפידים ביותר", הוא אומר. "אנחנו, חברי הקיבוץ, נתנגד לכל דבר שלא יעמוד בתקן הישראלי לזיהומים. לפי כל האינפורמציה שיש לנו, התחנה תעמוד בכל התקנים לזיהום אוויר, אז לכן אנו הצבענו בעד. אני באופן אישי הצבעתי בעד".

לדבריו, האינטרס של הקיבוץ הוא כלכלי בלבד וכינה את מאבק תושבי ראש העין "מוגזם". "אני בהחלט חושב שהם מגזימים", אמר. "אמנם קשה להיות בנעליים שלהם, אך כמו שאמרתי אנו נתנגד לתחנה אם היא לא תעמוד בתקנים. האינטרס של קיבוץ הוא רק מההיבט הכלכלי. לא שמעתי על הקמה של תחנה גז מהיבט אחר. אני לא יודע כמה כסף תכניס התחנה לקיבוץ, אבל אני מקווה שכמה שיותר. לפי מה שאני מכיר גז נחשב לאנרגיה נקייה ולא מזהמת, ואם יתברר שזה לא ככה אנו נתנגד. יש חילוקי דעות בתוך הקיבוץ בנושא, אך הם מאוד קטנים, ממש מינוריים. מי שהתנגד בהצבעה אלו אנשים שמתנגדים לכל דבר שהקיבוץ מציע וזה ללא קשר לגז. מעבר לכך, היתר שלא הגיעו להצבעה עשו זאת מסיבות של אדישות בלבד. מאחר וההצבעה היא חסויה, אז לא יודעים מי הצביע ומי לא ומניסיון בהצבעות אחרות זה רק מסיבות של אדישות. מעבר לכך, צריך להבין שמיקום התחנה לא נבחרה סתם. היא נבחרה כי מדובר בהצטלבות של צינור הגז, עם קו מתח גבוה לצד רשת של כבישים שפוטרת את בעיות השינוע של הגז ושל כל דבר אחר".

מה אומרים בקיבוץ על ההפגנות?
"אנו לא אטומים למה שקורה מסביב ולכן חשוב לנו להדגיש שאנו לא רוצים שיהיה זיהום אוויר לנו או לאחרים, ולכן אם זה לא יעמוד בכל התקנים נחזור בנו מההחלטה".

תגובות

3 תגובות
3 תגובות
  1. אליעזר קצנשטיין

    חברי מושב ירחיב שליד מתן הצביעו בזמנו נגד מכירת אדמותיהם לבניית תחנת כח-אכן אנשים בעלי רגישות התחשבות ואנושיות, שלא כמו חברי קיבוץ גבעת השלשה. חבל שאנשים מונעים מטעמי בצע כסף בלבד בלי לראות את טובת הילדים והתושבים.

  2. סלבה

    אם הם חושבים שההתנגדות של תושבי ראש העין מוגזמת.. למה הם לא בונים את התחנה קרוב לקיבוץ שלהם? למה לשים את התחנה הכי רחוק מהקיבוץ והכי צמוד לראש העין?!

  3. דוד כהן

    האדמה שייכת לקקל
    והקיבוצנקים מכרו את האדמה ואת הכסף שילשלו לכיסם הפרטי
    חוצפה!

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר