גןשל ילדי עובדים זרים ברחוב הראשונים. צילום זאב שטרן
גןשל ילדי עובדים זרים ברחוב הראשונים. צילום ארכיון זאב שטרן

העירייה התחייבה לשלב את ילדי מבקשי המקלט והעובדים הזרים בכל הגנים ובתי הספר בעיר

אחרי שנים של עתירות ומאבק משפטי הושג הסכם בין העירייה לבין הגופים שהגישו עתירה בשמם של 130 מבקשי מקלט

פורסם בתאריך: 26.11.20 08:32

אחרי 4.5 שנים שלוו בעתירות משפטיות, הודיעה עיריית פתח תקוה ביום חמישי האחרון לבית המשפט המחוזי מרכז, כי החל משנת הלימודים תשפ"ב, היא תאפשר למבקשי מקלט וילדי העובדים הזרים לרשום את ילדיהם לגנים ובתי ספר בעיר. בעקבות כך, לא יהיו יותר מסגרות חינוך נפרדות למבקשי מקלט וילדי הזרים בעיר והם יוכלו להירשם למסגרות החינוך כמו יתר ילדי פתח תקווה.
העירייה התחייבה שהילדים ישולבו במסגרות החינוך בעיר "באופן אינטגרטיבי, כך שלא יהיו מסגרות נפרדות לילדי זרים ולילדים ישראלים". עוד נכתב בהסדר שכל ילדי הזרים ומבקשי המקלט בגילאי חינוך חובה המתגוררים בעיר ירשמו וישבצו למסגרות החינוך בהתאם להוראת הדין ועיקרון השוויון, טובת הילד והקרבה למוסד החינוכי.
ההסדר של העירייה עם העותרים, הוא הסכם פשרה לעתירה מנהלית שהגישו בחודש יוני האחרון האגודה לזכויות האזרח והקליניקה למשפט ולמדיניות חינוך באוניברסיטת חיפה, בשם 130 מבקשי מקלט, אשר טענו שעיריית פתח תקוה מונעת מהם רישום של ילדיהם למוסדות החינוך בעיר וגורמת להם לקשיים בזמן הרישום למרות שהגישו את כל הטפסים הדרושים.
עם פתיחת שנת הלימודים, שולבו מרבית הילדים במוסדות החינוך בעיר, אך ההסכם אשר עליו חתום גם משרד החינוך, נועד להסדיר את הרישום בעתיד. בהסכם שנחתם מול עיריית פתח תקוה נכתב שלקראת תחילת הליך הרישום תפרסם העירייה את הרישום בשפות התיגרנית, אנגלית וערבית וההורים יצטרכו להוכיח שהם גרים בעיר פתח תקוה, אם על ידי הצגת חוזה שכירות בתוקף למועד הרישום או חשבונות ארנונה ומים. בנוסף, העירייה צריכה לתת החלטה מנומקת בדבר רישום התלמידים או דחיית הבקשה בכתב.

עשרות משפחות של מבקשי מקלט מתלוננות: שוב לא רושמים את ילדינו למוסדות החינוך בפתח תקוה

עורכי הדין טל חסין מהאגודה לזכויות האזרח והרן רייכמן מהקליניקה באוניברסיטת חיפה אמרו: "לפני כ-4.5 שנים פנו אלינו נציגי המוקד לפליטים ולמהגרים ופעילים מקומיים לסייע לילדי מבקשי המקלט בפתח תקוה ברישום לגנים בעיר וזאת בעקבות סירובה של העירייה לעשות כן בתירוצים עלובים. העירייה ניסתה למנוע את זכותם לחינוך של חלק ניכר מילדי מבקשי המקלט. כבר בדיון הראשון בבית המשפט, בית המשפט הבהיר לעירייה ולמדינה כי אינו יכול לראות כיצד ניתן להכשיר הפרדה על רקע מוצא, מעמד ולאום במוסדות חינוך – אמירה שחזר עליה בדיון השני בתיק. לאחר משא ומתן ארוך, נחתם הסדר אשר מבטיח כי לא יהיו יותר מוסדות חינוך נפרדים לזרים ומבקשי מקלט ואשר מבטיח כי הליכי הרישום יהיו זהים לילדים ישראלים. מדובר בהישג אמיתי והכרה בזכותם של ילדי מבקש המקלט לשיבוץ במסגרות חינוך מעורבות, הישג אשר מוביל לשוויון בחינוך.
כזכור, בחודש יוני 2019, התלוננו עשרות משפחות של מבקש מקלט, שהעירייה לא רושמת את ילדיהם למוסדות החינוך בעיר. עורכי הדין אשר ייצגו אותם טענו שמדובר בהתנהלות מקוממת ובלתי חוקית, אשר מאפיינת את יחסה של העירייה והעומד בראשה לקהילת הזרים המתגוררת בה.

מדוברות העירייה נמסר: "מההסדר שנחתם בנושא עולה כי עיריית פתח תקוה לא נהגה מעולם במדיניות מפלה וגם כאשר היו גנים ייחודיים לילדי העובדים הזרים, הם שובצו בהתאם לאזור הרישום שלהם כפי שקורה בכל העיר. במסגרת ההסדר העירייה שבה וחזרה על עמדתה לפיה היא מעוניינת לשבץ את ילדי העובדים הזרים בגני הילדים בכפוף לנהלים המקובלים ובתיאום משרד החינוך".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר