מפעל טביב - צילום מטביי פלדמן, המשרד להגנת הסביבה
מפעל טביב צילום מטביי פלדמן, המשרד להגנת הסביבה

עליית מדרגה: ברוורמן הורה לפתוח בהליך פלילי נגד בעלי טביב ואקוכם

בעירייה אמרו כי הרקע לכך הוא הפרת צו סגירה שניתן לשני המפעלים ביום חמישי האחרון, לאחר החלטת בית המשפט המחוזי בלוד

פורסם בתאריך: 1.7.18 16:59

העימות בין מפעלי טביב ואקוכם לעירייה עולה מדרגה. העירייה הודיעה היום כי ראש העירייה, איציק ברוורמן, הנחה הבוקר, יום ראשון, לפתוח בהליכים להגשת כתב אישום פלילי נגד בעלי המפעלים החשודים כמזהמים באזור התעשייה סגולה, כל זאת בגין הפרת צו שהוצא לסגירת המפעלים בשבוע שעבר. בעירייה ציינו כי הוצאת הצו קיבלה כזכור את גיבויו של בית המשפט המחוזי בלוד, אשר אישר את צו הסגירה למפעלים טביב ואקוכם. בית המשפט ציין כי "פעולת ראש העיר, האמון על הדאגה לבריאות התושבים, הייתה יותר מסבירה". בעירייה ציינו היום כי בעלי המפעלים יוזמנו לשימוע, טרם הגשת כתב אישום, בגין הפרת צו הסגירה. יש לציין כי במקביל למהלכים המשפטיים, הוזמן לארץ מומחה בינלאומי כדי שיבצע בדיקה בלתי תלויה. בטביב ואקוכם סירסו להגיב לדברים.

ביום חמישי הגישה העירייה צו סגירה מנהלי לחברות טביב ואקוכם. זאת לאחר שביום שלישי קיבל בית המשפט המחוזי בלוד את ערעור העירייה בדבר סגירת המפעלים שחשודים בזיהום לפי דוח של המשרד להגנת הסביבה. יש לציין כי מדובר בחודשים ארוכים שתושבי השכונה מתלוננים על ריחות חזקים שמהווים מפגע בריאותי בשכונה, ולא פעם קיימו מחאות שונות, שלא תמיד זכו למענה לו קיוו. יובהר עוד כי לא הוכח קשר בין ממצאים חריגים שנמצאו בסמוך למפעלים לבין הריחות בחריפים באם המושבות. "אעשה שימוש בכל הכלים העומדים לרשותי על מנת לוודא שמפעלים מזהמים לא יהיו באזור התעשייה סגולה", ציין ראש העיר איציק ברוורמן לאחר החלטת בית המשפט המחוזי, "ברור לכולם כי הדבר היחידי שעומד לנגד עיניי הוא בריאות התושבים. מדובר במאבק משפטי מורכב כשבחזית המאבק נמצאים רק העירייה והתושבים. בית המשפט המחוזי הצטרף לחזית שלנו ופסק החלטה דרמטית ומהפכנית, אולם המאבק שלנו עדיין לא בא לסיומו.
בהחלטתו ביום שלישי, קיבל בית המשפט המחוזי את ערעור העירייה בנוגע לסגירת מפעל טביב ואקוכם, ובכך החזיר את צווי הסגירה למפעלים לתקפם. לפני כחודש וחצי פסק בית משפט השלום בעיר כי המפעלים יישארו פתוחים, כל זאת לאחר שהעירייה הוציאה להם צווי סגירה לאור חשד לזיהום שהתגלה בדוח של המשרד להגנת הסביבה כמה שבועות לפני כן. תחילה עיכב בית המשפט את ביצוע צווי הסגירה ולאחר מכן קיבל את ערעור המפעלים וביטל אותם. במהלך ההליך המשפטי טענו במפעלים בין היתר, כי הקרקע עליה יושבת אם המושבות מזוהמת כבר שנים רבות, וייתכן כי זיהום זה גורם לריחות. בנוסף ציינו במפעלים כי הם פעלו לתקן את כל מה שנכתב בדוח של המשרד להגנת הסביבה.

העירייה לא ויתרה והגישה ערעור על ביטול צווי הסגירה. ערעור זה התקבל כאמור ביום שלישי, בבית המשפט המחוזי בלוד. "בניגוד לקביעת בית משפט השלום, לא הוכח שחל שינוי במצב הדברים מאז הוצאת הצו", אומר עו"ד יחזקאל ריינהרץ, שייצג את העירייה בערעור. "בית המשפט קבע שהעירייה וראש העירייה פעלו מעבר לסביר, ולאור זאת ביטל את החלטת בית משפט השלום שביטלה את הצווים שהוצאו למפעלים. המשמעות היא שצריך לסגור באופן מיידי את המפעלים, אלא אם כן הם יגישו ערעור או יבקשו דחייה של צווי הסגירה. במהלך הדיון לא הצגנו שום חומרים חדשים, אלא הוכחנו שעל סמך החומרים שעמדו בפני בית המשפט השלום, התקבלה החלטה מוטעית. הוכחנו ששום דבר לא השתנה במצב העובדתי, בניגוד למה שציינו במפעל. העירייה פעלה באופן סביר כשדרשה לסגור את המפעל בהתאם לדוח של המשרד לאיכות הסביבה. אם מחר נניח יהיה דוח שאומר שאין כבר סכנה, אז זה בסדר מבחינתנו. אנו לא רודפים את המפעלים".

השופט אברהם יעקב אמר בפסיקתו בין היתר: "תפקידו של ראש העירייה לשמור על בריאות התושבים והתנהגותו בעניין זה הייתה יותר מסבירה". לאחר פסיקת בית המשפט בלוד ביום שלישי, אמר ברוורמן: ״מדובר במאבק צודק וענייני על בריאות התושבים שלי ואני מקווה שההחלטה האמיצה של השופט תהווה דוגמא ומופת למערכת משפט ששמה בראש מעיניה את טובת הציבור", אמר ברוורמן. "אני מתכוון עוד לקבל שורה של החלטות כדי להבטיח גם בעתיד את בריאות התושבים בפתח תקוה״.

בתגובה להחלטה בשבוע שעבר להחזיר את הצווים לתוקף אמרו בטביב ובאקוכם: "אנו לומדים את פסק הדין ונגיב בהתאם".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר