רחל בחכמה ז"ל ודוכן הפלאפל המפורסם של המשפחה, צילום באדיבות המשפחה ומתוך הפייסבוק (פרסום לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
רחל בחכמה ז"ל ודוכן הפלאפל המפורסם של המשפחה, צילום באדיבות המשפחה ומתוך הפייסבוק (פרסום לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

"היא הייתה צדיקה, דמות מופת". נפטרה רחל בחכמה, בעלת הפלאפל המפורסם בפתח תקוה

עשרות שנים אהבו תושבים רבים לבקר ולאכול בדוכן הפלאפל ברחוב יצחק שדה. בשבוע שעבר נפטרה רחל בחכמה. "היא לא הייתה מחכה שהנזקקים יבואו אליה, אלא הייתה קוראת להם כי היא ידעה שהם מתביישים", מספרת שכנה

פורסם בתאריך: 20.6.23 09:00

תושבים ותיקים רבים בעיר הוכו בשבוע שעבר בתדהמה כששמעו על פטירתה של רחל בחכמה, בעלת דוכן פלאפל בחכמה המיתולוגי שברחוב יצחק שדה בעיר. בחכמה ז"ל נפטרה בתחילת השבוע שעבר, כשהיא בשנת השמונים לחייה. למרות מצבה הבריאותי המשיכה בשנים האחרונות רחל לעבוד בדוכן הפלאפל המיוחד והאהוב שלה מדי יום, עד סמוך למותה.

רחל ובעלה דוד ז"ל, שנפטר ב-2009, עלו לישראל מאיראן ב-1958. בשש השנים הראשונות שלהם בארץ הם התגוררו במעברת מחנה ישראל (באזור שטח התעשייה האווירית של היום). לאחר מכן הם עברו לפתח תקוה והתגוררו במתחם שלום אש. את דוכן הפלאפל שלהם הם קיבלו באמצע שנות ה-60, כשהעירייה העניקה עסקים קטנים לבעלי משפחות כדי שיהיה להם ממה להתפרנס.

"בשנים הראשונות הדוכן שלהם היה בצד השני של הכביש", מספר חיים ביטון, תושב העיר, שגר בילדותו סמוך לדוכן הפלאפל. "אבל אז הגיע למקום קבלן שרצה לבנות שם בניין. הוא ניהל איתם משא ומתן עד שהגיעו להסכמה והם עברו לצד השני של הכביש, שם נמצא הדוכן עד היום. כל השכונה הייתה באה לשם. בנוסף, מאחורי הדוכן היה תיכון אחד העם הישן (שכיום נמצא בשכונת אם המושבות ובמקומו נמצא כיום מתנ"ס רמת ורבר) והתלמידים היו באים לאכול אצלם".

 


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


מה אתה זוכר מרחל בחכמה?
"היא הייתה אישה עם מוסר עבודה מאוד גבוה. היא הגיעה למקום יום ביומו, לא משנה אם ירד גשם, או היה שרב. היא עבדה עם בעלה והם הכינו לבד את הכל. הרבה פעמים גם הבן שלהם, יעקב, היה עובד איתם לא הצלחתי להבין איך היה מקום לשלושה אנשים בתוך הדוכן הקטן הזה. אנחנו מאוד אהבנו לאכול שם, זה היה הפלאפל הכי טעים שאכלתי בחיים והטעם שלו עד היום בפה שלי".

ביטון ממשיך ומספר: "רחל הייתה אישה טובה ברמות על. נותנת, מפנקת. הייתי אוסף את אחותי מהגן והיינו קונים אצלה מנה או חצי מנה בדרך הביתה והיא תמיד הייתה מוסיפה לנו כדור או שניים. היא הכירה את כל הלקוחות ואהבה לדבר איתם וגם איתנו הילדים".

תושבת נוספת שהתגוררה ליד הפלאפל מדברת גם היא על צדיקותה הרבה של בחכמה. "היא הייתה אישה מדהימה", אומרת התושבת. "היא הכירה את כולם בשכונה וידעה גם את מצבם הכלכלי. אם היא ראתה מישהו שהיא ידעה שאין לו כסף, היא הייתה קוראת לו ונותנת לו מנה פלאפל על חשבונה ולא היה אכפת לה לעשות את זה כל יום ולתת ליותר מאיש אחד. היא באמת הייתה צדיקה, דמות מופת. היא לא הייתה מחכה שהנזקקים יבואו אליה, היא הייתה קוראת להם שיבואו כי היא ידעה שהם מתביישים. היא עבדה עד יומה האחרון והייתי בהלם כששמעתי שהיא נפטרה כי אי אפשר היה לדעת שמצבה לא טוב, חוץ מזה שהיא כבר מבוגרת וקצת חולנית".

יהי זכרה של רחל בחכמה ברוך.

מערכת מלאבס משתתפת בצער המשפחה.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר