מתחם ירקונים צילום זאב שטרן
מתחם ירקונים צילום זאב שטרן

"בפתח תקוה אסור לחוקק חוקים מתריסים". הפרלמנט מדבר על חוק המרכולים

שאלנו את חברי הפרלמנט האם הם מרוצים מהתייחסות העירייה לחוק המרכולים. התשובות מפתיעות

פורסם בתאריך: 19.1.18 11:32

אברהם נויברגר

אברהם נויברגר

אברהם נויברגר

"יותר מאשר שמרו היהודים את השבת, שמרה השבת על היהדות, פתגם זה אינו קלישאה תלמודית אלא גם אמת היסטורית. טול מהיהדות את השבת וכאילו נטלת ממנה את נשמתה. השבת היא גם מנוחת האיש הפשוט העובד במשך השבוע ורוצה להיות עם משפחתו ביום השביעי ואף לצאת לבלות ולקנות בסוף השבוע. לכן בדיון על חוק המרכולים יש להתחשב בשני עקרונות אלו. לצערי חוק המרכולים שאושר לפני ימים אחדים ברוב דחוק בכנסת הינו חוק פוליטי אשר בא לרצות את המפלגות הדתיות בכנסת. חוק המרכולים לא משנה את הסטטוס קוו במדינה. מה שהיה פתוח עד עכשיו בשבת נשאר פתוח ומה שהיה סגור יישאר סגור. מצב זה לדעתי חייב להתבצע גם בעירנו פתח תקוה אשר נוהגת בסובלנות כלפי כל תושבי העיר, דתיים וחילונים. מאז מלחמות השבת ועד היום הבינו קברניטי העיר וראשי הציבור החילוני והדתי כי לא ניתן לכפות על הציבור הדתי והחילוני לפתוח מקומות בילוי במרכז העיר או להתנגד למרכזי בילוי בפאתי העיר". (נויברגר הוא יו"ר הסתדרות הגמלאים במרחב פתח תקוה וראש העין).

חגית ויחנסקי

חגית ויחנסקי

חגית ויחנסקי

"שוב חוזר הניגון של דתיים חילונים. יש לי עמדה מאוד ברורה בנושא: חייה ותן לחיות. אף פעם לא הבנתי את עניין הכפייה, אני אמנם אדם מאמין ומסורתי אך אינני שומרת שבת, אני בהחלט מכבדת את האנשים הדתיים אבל אם אדם חילוני רוצה ללכת בשבת לקנות חלב, למה זה אמור להפריע למישהו אחר ?! לא ברור לי. זה לא שנכנסים לאדם הדתי הביתה ומחללים לו את השבת. אי אפשר לצפות מחילונים שינהגו כמו הדתיים, לכל אחד יש עולם משלו וכל אחד צריך לעשות את מה שעושה לו טוב כל עוד הוא לא פוגע באחר. בעניין התערבות העירייה, הרי אנחנו יודעים איך עובדת פוליטיקה, זה לא פטנט שרשום רק בפתח תקוה וגם לא שייך רק לארץ ישראל אלא לכל העולם. סיעות מסוימות צריכות לרצות סיעות אחרות גם אם זה נוגד את האמונות האישיות שלהן ובמקרים מסוימים בוחרות להתערב או כמו במקרה הזה לא להתערב, זה גם בסדר. לדעתי האישית בדת יש המון דברים יפים ואני בוחרת לקחת ממנה את הדברים הללו בלבד. ושכל אחד יעשה את הנראה טוב בעיניו". (ויחנסקי היא בעלת סטודיו למחול).

 

 

שלום קוטלר. צילום זאב שטרן

שלום קוטלר. צילום זאב שטרן

שלום קוטלר

"בפתח תקוה אסור לחוקק חוקים המתריסים אוכלוסיה האחת בשנייה. מאז תקופת ראש העיר יצחק אוחיון מתקיים דו קיום חיובי של הידברות וסטאטוס קוו בין דתיים וחילוניים. בתקופת אוחיון הוחלט לפתוח מרכולים ואזורי בילוי בפאתי העיר מבלי לפגוע בחיי האוכלוסיה הדתית. מצד שני צריך לתת מענה לאוכלוסיה החילונית התוססת של העיר מבלי להפריע לחיי השבת של האוכלוסיה הדתית. בסופו של דבר מתקיים דו קיום בין האוכלוסיות הדתית והחילונית ללא מעורבות הפוליטיקאים. הדו קיום מתקיים כדוגמת הכלים השלובים, כל אחד מוצא את מקומו בחיי העיר הקיימת. האוכלוסיות חייבות לדעת לחיות ולהיות סובלניות האחת לשנייה בדו קיום מלא. ונחזור על פתגם הידוע "חייה ותן לחיות". (קוטלר הוא מזכיר סניף מפלגת העבודה המחנה הציוני בפתח תקוה).

עופרי יצחק. צילום זאב שטרן

עופרי יצחק. צילום זאב שטרן

יצחק עופרי

"לדעתי, החלטת העירייה נבונה, צודקת, וחשובה. זמינות המרכולים בשבת יש בה תמריץ לשינוי בהרגלי האוכלוסיה שיביא בהכרח לשימוש מוגבר בתחבורה הפרטית, למתחים מיותרים בין תושבי פתח תקווה ולדחיית קניות גם שלא לצורך. יום המנוחה הוא ערך דתי וסוציאלי והגנה על רווחת הפרט, בריאותו וסביבתו, ומדובר בזכות צודקת. יש אפשרות היום לערוך קניות מוסדרות ומתוכננות בכל ימות השבוע, ומיותר להוסיף זמינות של מרכולים בשבת. יום שבתון הוא ערך מקובל בכל התרבויות, ומסורת שניתנה לכל העולם על ידי העם היהודי. יש ליום השבת המסורתי משמעות ערכית, המושרשת מזה דורות. בשאלה זו, עומדת הבחירה בין התועלת הממלכתית, מול קומץ צרכנים בפתח תקוה, שאולי יש להם בעיה, אבל יש להם גם פתרון. לכן אין צורך לדעתי, לשנות את הנהוג. שהרי ישנם פתרונות שעונים על השאלה גם במצב הקיים". (עופרי הוא יו"ר האגודה למען החייל בפתח תקוה ויקיר העיר).

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר