תלמידים מישראל מבקרים באושוויץ צילום janek skarzynski
תלמידים מישראל מבקרים באושוויץ צילום janek skarzynski

"נזכור ולא נשכח. ואם ממשלת פולין מעוניינת לתבוע אותי, שתתבע"

שאלה אחת בשבוע, והפעם: איך צריכה ישראל לנהוג בעקבות החוק הפולני?

פורסם בתאריך: 8.2.18 16:15

צביקה שטרן

צביקה שטרן

 

צביקה שטרן

"סבתא שלי היא ילידת זדונסקה וולה (פולין). 9,000 מיהודי זדונסקה וולה נרצחו על ידי הגרמנים ומאות פולנים תושבי העיר זדונסקה וולה ששיתפו פעולה עם הגרמנים. ב-24 באוגוסט 1942 החלה תהליך בו נשלחו יהודי זדונסקה וולה למחנה ההשמדה חלמנו. מיעוט מקרב יהודי הגטו נשלחו למחנות עבודה באזור פוזנן. עם חיסול גטו לודז' נשלחו רובם לאושוויץ ולמחנות אחרים. כל בני המשפחה של סבתא שלי נרצחו. לדעתי יש לנתק את הקשר הדיפלומטי עם פולין ולהחזיר את השגריר הנוכחי. יש להגיש תביעות משפטיות נגד ממשלת פולין. אני מתבייש בשם ניצולי השואה המעטים שעוד חיים בינינו ונאלצים לשמוע את ממשלת פולין מעוותת ומסלפת את ההיסטוריה. 6 מיליון יהודים נרצחו על ידי הנאצים ועוזריהם הפולנים. נזכור ולעולם לא נשכח. ואם ממשלת פולין מעוניינת לתבוע אותי, שתתבע". (שטרן הוא פעיל בשכונת כפר גנים ג').

איציק אדורם

איציק אדורם

איציק אדורם

"הנושא הזה של השואה והניסיון של הצורר הנאצי להשמיד את עמנו שהתחוללו על אדמת אירופה, יש לגביו תמימות דעים וקונצנזוס שחוצה מחנות. בעת האחרונה התבשרנו על ניסיון המחוקק הפולני להסיר מהפולנים כל אחריות לאירועי השואה והפעולות שבוצעו באופן פעיל על אדמת פולין. כולנו יודעים שמחנות ההשמדה הראשיים הוקמו על ידי הצורר הנאצי על אדמת פולין והידוע שבהם היה אושוויץ. פולנים רבים נטלו חלק פעיל במכונת ההשמדה הנאצית. מקומם אותי עד מאוד המהלך הזה של הפולנים. מדינת ישראל כמי שקמה ואספה אליה לאחר המלחמה את שארית הפליטה, חייבת להגיב במלוא העוצמה על מהלך זה. עליה לרתום את בנות בריתה ובעיקר את ארצות הברית נוכח חקיקה זו בבית המחוקקים הפולני ולהבהיר היטב שמדינת ישראל לא תסכים ולא תקבל לעולם מהלך זה. ארחיק לכת ואומר שלדעתי יש להכריז על כך שמדינת ישראל רואה בכך פגיעה מהותית ביחסי שתי המדינות. שום חקיקה לא תוכל למחוק את אירועי העבר וחלקה של פולין באירועי השמדת העם היהודי על אדמת פולין. יש לפעול בנחרצות גם באופן ישיר מול הממשל הפולני ואף לאיים בהשעיית היחסים הדיפלומטיים. אני מעריך שלחץ ישיר ועקיף של מדינת ישראל ובנות בריתה בנושא יכול לחולל השינוי". (אדורם הוא איש עסקים).

חגית ויחנסקי

חגית ויחנסקי

חגית ויחנסקי

"זה מכעיס מאוד שהם רוצים למחוק מדפי ההיסטוריה את הגיהנום שהעם שלהם עשה ביהודים. צריך להילחם בחוק הזה בכל דרך אפשרית, להפעיל קשרים עולמיים ולחץ בלתי פוסק על מקבלי ההחלטות שם ולא לאפשר להם לנקות מעצמם אשמה על ידי חיקוק שהייתי אומרת שאפילו גובל בחוצפה. אבל מה שחשוב יותר מהעם הפולני זה שהעם היהודי במדינת ישראל לעולם לא ישכח. זה נכון שאנו מקיימים פעם בשנה יום זיכרון לשואה ולגבורה אבל הדורות מתחלפים, ניצולי השואה האחרונים, שהם למעשה העדויות החיות האחרונות הולכים לעולמם, ולצערי זכר השואה קצת הולך ודועך. לילדים של היום השואה נשמעת כמו איזה סיפור הזוי מתקופת התנ"ך ואסור לעולם שהעם שלנו ישכח או ימעיט את גודל הזוועות שהסבים והסבתות שלנו עברו. בכל מקרה, גם אם החוק החצוף שלהם, יעבור הוא לא יכול לשנות את העובדות אלא רק לרמות את המצפון הפולני". (ויחנסקי היא בעלת סטודיו למחול).

שלום קוטלר. צילום זאב שטרן

שלום קוטלר. צילום זאב שטרן

שלום קוטלר

"גרמניה הנאצית היא למעשה האדריכלית שהמציאה את הפתרון הסופי כנגד העם היהודי בפרט. כל זה לא היה קורה אילולא לא הייתה משתוללת אנטישמיות שורשית באירופה בכלל ובגרמניה בפרט. אנטישמיות זו הביאה לגישה לפתרון סופי כשהעולם כולו שתק. גרמניה מנוחיותה האישית הקימה את "מחנות העבודה", קרי מחנות ההשמדה, בפולין בהסכמה אילמת של העולם כולו ושל פולין, אוקראינה, ליטא ובלארוס בפרט. לא רק שהייתה שתיקה רועמת אלא הגרמנים קיבלו עזרה פעילה מחלק גדול של הפולנים, הליטאים, האוקראינים והבלארוסים שבאזורם השתוללה האנטישמיות עם פוגרומים מקומיים עוד בטרם המלחמה. גרמניה עצמה ללא עזרה מקומית לא הייתה יכולה להוציא לפועל את ה"פתרון הסופי" ולכן אף אחד מהם לא יכול לרחוץ בניקיון כפיו. צריך להחזיר את השגריר מפולין (אפילו במחיר ניתוק היחסים) ולגרום למשבר קונסולרי שיביא למודעות כלל עולמית ולא רק בישראל, שלא ניתן לשכתב את ההיסטוריה על ידי חקיקת חוקים דרקוניים. בושה וחרפה לפולין המנסה לשכתב את ההיסטוריה בחקיקה נלוזה מסוג זה". (קוטלר הוא מזכיר מפלגת העבודה בפתח תקוה).

 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. חלם- מקומה בפולין

    בעניין החוק הפולני על השואה חברי כנסת פופוליסטים מנסים לרמות את כולנו כדי לגרוף קולות ומשחקים לידיהם של אנטישמים או פלסטינים או "הומניסטים" של BDS וכד'
    |
    אין שום נגוד בין הצעת החק הפולנית (שכבר קבלה הסכמה של משלת ישראל (!) במסגרת הסכם שתוף פעולה עם פולין) להצעת החק שהציעו 61 ח"כים בכנסת כדי להגן עלינו מהחק הפולני.
    ההצעה הפולנית מדברת על "כל אדם, …, שייחס בפומבי לאומה הפולנית [כלומר, לכלל האומה] או למדינת פולין אשמה או אחריות משותפת באשמה"
    והצעת הח"כים: "הכחשה או הקטנה של האחריות המשותפת של עוזרי וסייעני הנאצים … ייחשבו אף הן לעבירה…בנוסף … ליווי והגנה משפטיים … כדי שיוכלו להמשיך ולספר את האמת ['אמת'- משמע לא הכללות]"
    כפי שאתם רואים, הפולנים טוענים בחטים והח"כים משיבים בשעורים, בכל אחת משתי המדינות החק המוצע מיועד לטפל בבעיה שונה ללא התנגשות ביניהם. לחק הפולני הח"כים אינם מנסים להתנגד כי אין להם עילה כשרה, לא גזענית, שתצדיק הכללה על עם שלם, והרי ההכללה היא הדבר שהחק הפולני מנסה למנוע. "לעם הפולני הייתה מעורבות מוכחת ברצח יהודים בשואה", כדבריו של נפתלי בנט, אינו משפט נכון יותר מאשר "בוחרי המפד"ל שמחו על רצח רבין". צדק בני בגין שאמר כי "אין טעם להאשים באופן גורף את פולין. ההחלטה לא תגביל את הדיון ואת חקר השואה".
    בכל זאת, הח"כים מסעירים את דעת הקהל נגד החק הפולני ה"רע".
    איני מוצא הסבר להתנהגות הח"כים אלא זה: נסיון לרמות את הבוחרים ולהעמיד פנים של אבירים שמגנים על ערכיו כמו בעלילות הגבורה של דון קישוט.
    אגב כך
    הח"כים מגחיכים את כולנו בדעת הקהל העולמית, כצועקים "זאב, זאב"
    ומסתכנים בכך שאנטישמים או פלסטינים או "הומניסטים" של BDS וכד' יציגו את נבחרי הצבור של היהודים כמנסים לסכל מאבק פולני צודק בתעמולת שקר על השואה, ויטענו שהיהודים רוצים להמשיך את התעמולה האנטי-פולנית השקרית הציונית שמטרתה "לנפח" את העוינות האנטישמית, כדי להתלות בעוינות של הגויים ליהודי הגלות בשביל להצדיק את הציונות ואת תוצאותיה: גזלת קרקעות הפליטים וגרושם.

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר