בית המשפט לתעבורה. צילום:זאב שטרן
בית המשפט לתעבורה. צילום:זאב שטרן

ביקורת קשה על תנאי העצורים בבית המשפט ברחוב הס: "בתאים קיימת תחושת מחנק"

דוח מיוחד של הסנגוריה הציבורית מבקר את התנאים בבית המשפט לתעבורה בעיר: העצורים מובלים לעיני העוברים והשבים וזכותם לכבוד ופרטיות נפגעת

פורסם בתאריך: 9.7.17 18:24

הסניגוריה הציבורית שבמשרד המשפטים פרסמה הבוקר את הדוח השנתי על מצב תנאי המעצר והמאסר במתקני הכליאה של שירות בתי הסוהר, ובו ישנה התייחסות לבית המשפט לתעבורה שנמצא ברחוב הס. הדוח נועד לרכז ממצאים וליקויים במגוון נושאים שעלו מדוחות הביקורת הפרטניים שנערכו בביקורים רשמיים של אנשי הסנגוריה הציבורית בשנת 2016.
בדוח מתייחסים קודם כל למצבו הקשה של המבנה ולמיקומו, מה שגורר אי נעימות עבור העצורים. "מדובר במבנה ישן, אשר ממוקם במרכז פתח תקוה בלב שכונת מגורים", נכתב בדו"ח, "במבנה אין מעלית ולו כניסה אחת הממוקמת בחזית הבניין. העצורים המגיעים לדיון בעניינם יורדים מהפוסטה בחזית הבניין, ומובלים אל בניין בית המשפט כשהם כבולים, ללא יוצא מן הכלל, לעיני העוברים והשבים. בהגיעם לבית המשפט הם מובלים ועולים בגרמי המדרגות יחד עם שאר ציבור הפוקדים את בית המשפט. התנהלות זו מנוגדת להוראות החוק ופוגעת בזכות העצורים לכבוד ולפרטיות. למבקרים נמסר על ידי סגנית נשיאת בית המשפט כי קיימת תכנית להקמת מעלית בבניין, אך אין צפי למועד בנייתה, והמבקרים התרשמו כי אין מדובר בתכנית קונקרטית. הסניגוריה הציבורית סבורה כי נוכח הוראת החוק המורה כי ככלל עצור לא יהיה כבול במקום ציבורי, יש להפעיל שיקול דעת פרטני בדבר נחיצות הכבילה בכל מקרה ומקרה. זאת, במיוחד במצבו המבני הנוכחי של בית המשפט, ובהתחשב בעובדה שמדובר בעצורי תעבורה שיש להניח כי ככלל מסוכנותם והחשש להימלטותם נמוכים יחסית לקבוצות עצורים אחרות. בנוסף, יש לשקול שינוי מבני אשר יאפשר למצוא פתרון שבמסגרתו אותם עצורים, שהוכח צורך קונקרטי בכבילתם, יובאו למתקן באופן פרטי ומכבד שלא יהא חשוף לעיני הציבור הבא בשערי בית המשפט או בסמוך לו".
הדוח בדק גם את מצב תאי המעצר בבית המשפט. "המבקרים התרשמו כי בתאים שוררת תחושת מחנק, ככל הנראה בשל מיקומו של מתקן המעצר בקומת המרתף והיעדר פתחי אוורור".

בית המשפט לתעבורה. צילום:זאב שטרן

בית המשפט לתעבורה. צילום:זאב שטרן

אחד הסעיפים בדוח התייחס לנושא עורך דין לקוח: "במתקן לא קיים חדר המיועד לפגישה בין העצורים לבין עורכי דינם", נכתב, "אחראי המתקן הדגיש כי למרות זאת ועקב אופיו של בית המשפט והיכרותו את עורכי דין המייצגים בו, מתאפשר מפגש של העצורים בסוגי ההליכים השונים עם עורכי דינם במתקן, תוך השתדלות להשגת פרטיות מרבית, וזאת על מנת לקדם ולייעל את ההליך הפלילי. המבקרים סברו כי ראוי לייחד חדר המיועד למפגש בין העצורים לעורכי דינם על מנת לשמור על חיסיון עו"ד-לקוח".

תגובת דוברת מערכת בתי המשפט: "התייחסות מערכת בתי המשפט, ככל שהתבקשה, ניתנה במסגרת הדוחות הפרטניים".

 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר