מרפאת מעברת ראש העין צילום באדיבות לשכת העיתונות הממשלתית לע"מ - טדי בראונר
מרפאת מעברת ראש העין צילום באדיבות לשכת העיתונות הממשלתית לע"מ - טדי בראונר

בעקבות החלטת ועדת השרים: “על ידי בדיקת די אן איי נדע מי הילדים ונוכל לאמת את הפרטים”

ברכה עדן ויגאל יוסף מברכים על הצעת החוק שאושרה השבוע שתאפשר למשפחות הקשורות בפרשת ילדי תימן לפתוח קברים ולבצע בדיקות בדרך לגילוי האמת על גורל יקיריהם

פורסם בתאריך: 20.7.17 15:28

הצעת החוק שאושרה השבוע בוועדת השרים לחקיקה, הקובעת כי משפחות שקשורות בפרשת חטיפת ילדי תימן והבלקן, ושילדיהם נעלמו לאחר עלייתם לארץ, יוכלו לבצע בדיקת די אן אי בקברים, מהווה עבור בני המשפחות צעד חשוב בדרך לגילוי האמת. לפני מספר חודשים הותרו לפרסום מסמכי ועדות החקירה, בהם נכתב מה עלה בגורל הנעדר ומקום קבורתו, אלא שמרבית המשפחות סירבו לקבל את המידע בטענה שהם אינם מאמינים שהנעדרים אכן קבורים שם. עם זאת, לפחות לגבי שני מקרים בראש העין, בדיקת די אן איי היא מורכבת מאחר ולא ידוע בדיוק היכן קבורים הילדים, ומה שמצוין במסמכי הוועדות זה שהילדים נקברו “במחלקת ילדים”.

אחת המשפחות שהפצע לא הגליד אצלן למרות השנים הרבות שעברו היא משפחת עדן. לפי טענות המשפחה, בזמן מגוריהם במחנה העלייה בעתלית לקחה האם את בנה לבית החולים במחנה, מאחר והיה לו חום. למחרת היא באה לקחת אותו ונאמר לו שהוא איננו וכי נשלח לבית החולים בחיפה. האם נסעה לחיפה, ולדברי המשפחה, נאמר לה שאם הוא הובא לבית החולים כנראה שהוא מת. הוועדה איתרה יומן קבורה של בית העלמין מחנה דוד בחיפה ממנו עולה כי בנימין נקבר בתאריך 24.4.49 במחלקת תינוקות.

ברכה עדן. צילום אילן חתוכה

ברכה עדן. צילום אילן חתוכה

“אני מוכנה שיפתחו את הקבר. זה יכול להביא פתרון לתעלומה, אבל הבעיה שאין קבר”, אומרת ברכה עדן, אחותו של בנימין, “לפי מה שנאמר לנו במהלך השנים, היו שני גילאים שונים שבהם הוא נפטר. זה העלה אצלנו חשד. אמי בזמנו רצתה לדעת איפה הוא קבור ולא אמרו לה. הרב עוזי משולם צדק בכל המאבק שהוא עשה. אמא שלי היום לא בחיים, אך לפני שנים היא הייתה בכמה ועדות. עד יום מותה היא לא שכחה את זה וסבלה מאוד. כולם רוצים לדעת את האמת. אני מניחה שבדיקת די אן איי יכולה לעזור. זה טוב למדינה וטוב גם לנו, אך אנו לא יודעים איפה הקבר שלו. גם אם יראו לנו קבר זה לא יאמר לנו הרבה כי אי אפשר לדעת אם הוא באמת קבור שם. אני מניחה שיהיה מורכב מאוד לעשות בדיקות די אן איי של כל חלקת הילדים, ולצערי ייתכן וכבר לא נדע לעולם מה עלה בגורל בנימין, בין אם הוא חי ובין אם הוא מת”.

יגאל יוסף. צילום אילן חתוכה

יגאל יוסף. צילום אילן חתוכה

אחד ממובילי המאבק הוא יגאל יוסף, ראש עיריית ראש העין לשעבר, שאחותו אסתר נעלמה ונמסר למשפחה שהיא נפטרה. גם עבורם אין מקום קבורה מדויק אלא רק כיתוב של מחלקת תינוקות וסיבת מוות בשל תת תזונה ודלקת ריאות. לכן, גם במקרה זה פתיחת הקבר של אסתר היא מהלך מורכב, “את פתיחת הקברים ביקשנו מתחילת המאבק. במקרה של המשפחה שלי לא כתוב שורה וקבר אלא רק חלקת ילדים. ההחלטה יכולה לעזור כי על ידי בדיקת די אן איי בקברים נדע מי הילדים ונוכל לאמת את הפרטים. אומנם יהיו שאלות אחרות שיצריכו תשובות, אך לפחות אפשר יהיה לדעת את האמת לגבי הנקבר. אין בעיה הלכתית ורבנים כבר קבעו שניתן לפתוח קברים”.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר