צילום אילוסטרציה א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE

לא נתפס: שני ילדים על הספקטרום האוטיסטי נשארים בבית כי לא נמצא להם מקום בגן מתאים

כן, זה קורה בישראל בשנת 2019: שני ילדים שזקוקים לגן של חינוך מיוחד לאחר שאובחנו, יושבים בבית כי הגנים מלאים ואין מקום

פורסם בתאריך: 5.9.19 17:03

שני ילדים בני שלוש, ב' ו-א', שמאובחנים על הספקטרום האוטיסטי, יושבים בבית לאחר שלא נמצא להם מקום באחד הגנים המתאימים שלהם. "בחופשת הקיץ עשינו לילד אבחון והוא אובחן על הספקטרום", מסביר אביו של א'. "כמובן, שמדובר בסיטואציה לא פשוטה ואחרי שעיכלנו פנינו לעירייה. הגשנו להם את כל המסמכים וביקשנו לשבץ אותו בגן מתאים. בעירייה אמרו לנו שעל מנת שהוא יהיה זכאי, הוא צריך לעבור וועדת השמה (שלא מתקיימת מאחר ואין מקומות פנויים בגנים, מט"ל). אז כרגע שיבצו אותו אותו בגן רגיל עם עוד 34 ילדים. הם אמרו שהפתרון היחיד זה להצמיד לו סייעת, דבר שזה לא בא בחשבון, כי זה לא נכון עבורו ועבור ילדי הגן. הגננת לא יכולה להתמודד איתו ועם עוד 34 ילדים".

האב לא וויתר ופנה לעירייה ולמשרד החינוך. הוא אף נפגש עם המפקחת. "התשובה שלהם היתה שמאחר ואין גנים פנויים בפתח תקווה ובמחוז, הוא לא יכול לעבור ועדת השמה חריגה. הם אמרו שהם יכולים לשלב אותו בגן רגיל בהדרכה וליווי של צוות הגן וסייעת צמודה, דבר לו אנחנו לא מסכימים. נפגשתי עם עמוס תמם (האחראי על החינוך המיוחד בעירייה, מט"ל) שאמר לי שיש בעיר בסך הכל שישה ילדים שאין להם גן ושאין לו מבנה ותקנים עבורם. זה מאוד מכעיס, אבל ככל הנראה אנחנו נחזיר אותו לגן הפרטי, שם יש 18 ילדים, עד שנמצא לו מסגרת מתאימה".

גם ההורים של ב' בן השלוש, נמצאים בדיוק באותו מצב. "לפני כחודש הוא אובחן על הספקטרום, לקח לנו המון זמן עד שהצלחנו לעשות את האבחון, מאחר ויש מחסור במאבחנים מקצועיים", מספרת האם. "אחרי שעברנו את האבחון פנינו לעירייה ונאמר לנו שאין בעיר גנים פנויים ובנוסף, מכוון שהוא לא עבר וועדת השמה, גם אם היה הוא לא יוכל להשתבץ. פנינו לכל גורם אפשרי על מנת לעשות וועדת השמה לחריגים וגם שוחחנו עם ראש מינהל החינוך רון כץ, שאמר שהידיים שלו כבולות ומשרד החינוך הקפיא את כל וועדות ההשמה".

אז מה הפתרון?

"לבסוף המפקחת במשרד החינוך אמרה לנו שהם עובדים עם עזר מציון שהוא ספק של משרד החינוך ויש להם מעון יום שיקומי ושנבדוק אפשרות להכניס את הילד אליהם. מבחינתנו, זה סוג של פלסטר, כי שם הוא לא יקבל את כל מעטפת הטיפולים, אבל בשלב הזה זה עדיף מכלום. הבעיה היא שבעזר מציון אמרו לנו שעל מנת שהם יוכלו להעלות אותנו לוועדת השמה שלהם, צריך אישור של ביטוח לאומי. אבל מתברר שביטוח לאומי נמצאים בסוג של פגרה ואין עם מי לדבר. אז הילד בינתיים יושב בבית".
ממשרד החינוך נמסר לגבי א': "על פי חוזר מנכ"ל גם תלמידים שעוברים ועדת השמה במועד חריג, שיבוצם מותנה במקום פנוי. לצערנו, כל המסגרות הרלוונטיות עבור התלמיד מלאות בשנת הלימודים הנוכחית ולפיכך הוצע לאב לשלב בינתיים את בנו בגן רגיל ולקבל תמיכה של סייעת אישית שתלווה ותונחה על ידי מתי"א פתח תקוה".
עוד נמסר ממשרד החינוך: "כל התלמידים שעברו ועדת השמה חריגה או שטרם עברו ועדת השמה, שיבוצם בחינוך המיוחד על פי חוזר מנכ"ל יתבצע רק בשנת הלימודים הבאה. לצערנו, לשנת הלימודים הנוכחית כל מסגרות החינוך הרלוונטיות בחינוך המיוחד מלאות ולפיכך הוצעו להורים שיבוצים במסגרות החינוך הרגיל בליווי עזרה ותמיכה מתאימים".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר