נרות שבת. צילום זאב שטרן
נרות שבת. צילום זאב שטרן

שבת שלום: זמני כניסת ויציאת השבת בפתח תקוה ופרשת השבוע

איפה כתוב שאני צריכים להיות מאוד זהירים במילים בהן אנחנו משתמשים? הרב אוריאל בוסו מספר על פרשת השבוע, פרשת נח

פורסם בתאריך: 1.11.19 08:58

כניסת השבת בפתח תקוה: 16:29
יציאת השבת: 17:23

הרב אוריאל בוסו מספר על פרשת השבוע, פרשת נח:

אוריאל בוסו. צילום יעקב כהן

אוריאל בוסו. צילום יעקב כהן

"כשנח מצווה להכניס את החיות אל התיבה מצווה אותו ריבונו של עולם לקחת … מן הבהמה הטהורה … ומן הבהמה אשר איננה טהורה (בראשית ז,ח). ונשאלת השאלה – מדוע לא אמר לו ה' בפירוש לקחת מהבהמה ה"טמאה"? אלא השתמש בביטוי "אשר איננה טהורה"? הרי זה ביטוי יותר ארוך ומסורבל!?
למדו מכאן חז"ל שצריך להיות מאוד זהירים עם הלשון והשפה שבה אנחנו משתמשים, ועלינו להשתדל להשתמש בלשון נקייה ולא להוציא מילים שליליות מפינו. ואם הקב"ה נזהר כל כך אפילו כשהוא מדבר על דור המבול, שלא הייתה לו תקנה, קל וחומר שאנחנו צריכים להיזהר כשאנחנו מדברים על החברים, המשפחה, המכרים, וגם במיוחד אם מדברים על ציבור כזה או אחר או על קבוצה כזו או אחרת. (בימים אלה, כשעידן בחירות לפנינו, צריך להיזהר בכך פי כמה…).
הסיבה לכך היא שהמילים שאנחנו מבטאים בפה, בניגוד לדברים שנמצאים רק במחשבה שלנו, כמו מקבע את השליליות באותו דבר עליו אנחנו מדברים, מרחיק אותנו מאותו דבר וגם מעט "מדביק" אותנו לשליליות הזו. הנושא הזה אולי מוכר מעט יותר מהלכות לשון הרע ורכילות, שבהם אנחנו יודעים שיש דברים שגם אם הם אמת, עדיין אסור לנו לומר אותם.
במסכת אבות, לשאלת המשנה, איזוהי דרך ישרה שידבק בה האדם? אחת התשובות היא "עין טובה", וזה בדיוק אותו עניין – גם. לראות את הטוב שבדבר, וגם אם רואים דבר שלילי, להשאיר לו "פתח מילוט" להפוך לדבר אחר, ולא לקבע אותו בשליליות שלו. רעיון נוסף לומד רש"י לומד מהפסוק הזה גם שנח למד תורה, שהרי איך ידע נח מיהי הבהמה הטהורה ומיהי הבהמה שאיננה טהורה? כלומר, אין לנו מה לדאוג – קיבלנו תורה שתעזור לנו להבחין בין הטוב לרע, בין הדברים אותם אנחנו צריכים לאמץ, והדברים שמהם עלינו לברור טוב טוב את נקודת החיוביות".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר