י' ו-א' צילום דובר צהל

מהישיבה התיכונית לקורס צוללן: הסיפור המיוחד של שני החברים הטובים, א' ו-י'

א' מפתח תקוה ו-י' מראש העין חברים טובים כבר שנים, מאז למדו יחד בישיבה תיכונית החל מכיתה ז'. בימים האחרונים הם סיימו יחד קורס צוללן בחיל הים. "כשאתה מתחיל עם עוד מישהו זה יותר פשוט", אומר י'

פורסם בתאריך: 6.12.19 09:41

א' מפתח תקוה ו-י' מראש העין הם שני חברים, שעשו בחייהם לא מעט דברים יחד. אבל הם בטח לא חשבו בתחילת הדרך שסיום מן הימים יסיימו יחד קורס צוללן של חיל הים, מה שקרה בפועל בימים האחרונים.
קורס צוללן נחשב לאחד מהקורסים היוקרתיים של צה"ל ומתוך מאות מתמיינים בשלב המיון הראשוני, ועשרות שמתחילים את הקורס, לא רבים הם אלו שמסיימים בהצלחה את הקורס. "את הקורס התחלנו 51 חיילים וסיימנו 27 בלבד", מספר א'. "זה אחד הדברים היותר קשים בקורס, שחברים שמאוד קרובים אליך, עוזבים, בין אם זה משום שהם לא מתאימים לתפקיד, אם זה מבחינה מקצועית, פיזית או מנטלית. את הניפויים משתדלים לעשות בחצי השנה הראשונה, לא לקחת לבנאדם יותר מידי זמן מהשירות. מה שכן, אותם חיילים שנופלים, מקבלים אפשרויות להגיע לתפקידים טובים וליחידות טובות. חלק נשארים בחיל הים ואחרים עוברים לחיל רגלים".
# # #
קורס צוללן נמשך כשנה וחודשיים ומחולק לשני חלקים מרכזיים: שלב בסיסי ושלב ייעודי. השלב הבסיסי הוא השלב הראשון והמנפה ביותר. בשלב זה בוחנים את היכולות הפיזיות והחוסן של הלוחמים בעזרת מסעות, אימונים, הפלגות ‏ושגרה רחוקה מהבית. השלב הזה מסתיים במסע מאתגר אשר בסופו הלוחמים עוברים לשלב השני, השלב הייעודי, ומקבלים את הכותפות אשר חושפות את המגמה המקצועית של כל לוחם בצוללת. בשלב הייעודי הלוחמים לומדים את המקצוע והתפקיד ברמה הגבוהה ביותר על מנת שיוכלו לבצע את תפקידם באופן המקצועי ביותר בזמן אמת כצוללנים. כחלק משלב זה, את החודש האחרון של הקורס עוברים הלוחמים בצוללות זרוע הים ושם נחשפים ‏לשגרה העתידית ולומדים לבצע את תפקידם. בסוף הקורס מקבלים הלוחמים את סיכת הצוללן היוקרתית ורשמית הופכים להיות לוחמים בשייטת 7, שייטת הצוללות.
"מדובר בקורס מאוד מעניין ואנחנו לומדים בו המון", מספר השבוע י'. "אנחנו מתחילים בטירונות בסיסית ולאחר מכן יש את השלב הבסיסי שאורך כחצי שנה שבו מחנכים אותנו על פי הערכים של חיל הים ומעצבים את דמות הצוללן. זה גם השלב שבו מנפים את מי שלא מתאים".
לאחר סיום השלב הייעודי, כל אחד מהחיילים מתמיין לאחת המחלקות בצוללת: חשמל ובקרה, מכונה, סונאר, גילוי ניווט וקשר, ונשק. י' מתפקד במחלקת מכונה. "אנחנו אחראים על מערכות ההשטה ואחראים להשיט את הצוללות", הוא מספר. א' השתבץ לחשמל ובקרה. "חלק מהתפקיד שלי זה להתמחות בחשמל ובבקרים אני תופס עמדה, אני בעצם הנהג של הצוללת".
איך הגעתם לתפקיד הזה?
י': "אני הגעתי במקרה. אני רציתי ללכת לסיירות ולא הספקתי להגיע למיונים וקיבלתי מיון לצוללן. אתה מקבל מיונים על פי הנתונים שלך, אם הם מספיק גבוהים. הגעתי למיונים, עברתי את המבחנים הפסיכולוגים והפסיכיאטרים וקבלתי הזמנה לגיבוש וגם אותו עברתי. זה לא היה החלום כמעט של אף אחד מאתנו, כי זה שירות לא מוכר. זה קורס ששומר על עצמו ואין כמעט פרסומים על הפעילויות המבצעיות שלו, 99 אחוז מהאנשים לא יודעים מה עושים שם. הקורס מאוד קנאי ליכולות שלו ורוצים לשמר על חשאיות וגם בקורס עצמו. יש ניתוק מהמשפחה ומהחברים ואז באופן אוטומטי, האנשים שאתה משרת איתם, הופכים להיות המשפחה והחברים הקרובים שלך".
א' מספר: "אני עברתי את המיונים של חיל הים וקיבלתי גיבוש לחובלים. סיימתי את הגיבוש לחובלים ולא כל כך התחברתי לחובלים ולהיות מפקד על כלי שייט. מאחר וסיימתי את הגיבוש לחובלים, קיבלתי הזמנה לגיבושון צוללות, סיימתי את הגיבושון ועדיין הייתי עם הרבה לבטים וחוסר וודאות לגבי התפקיד כי לא ידעתי מה עושה היחידה ומה אופי התפקיד. לקראת הגיוס, התחלתי לברר עם חברים שיש להם חברים בחיל הים ובסוף הגעתי לאנשים שמשרתים ביחידה והם פירטו. זה השלב שהחלטתי ששווה לי לנסות. התגייסתי ליחידה, עשינו טירונות די קצרה, כי סוג ההכשרה שלנו שונה לגמרי והתחלנו את השלב הבסיסי שלוקח אותך לקצה גבול היכולת שלך. יש שני דברים מנחים בצוללת, וזה האמינות ועבודת הצוות. יש קבוצה של אנשים שנמצאת מתחת למים וכל נגיעה במשהו שלא קשור אליך, יכולה להביא לטביעה של הצוללת. לכן חשובה האמינות ועבודת הצוות".
# # #
א' ו-י', למדו יחד בתיכון קריית הרצוג בבני ברק. בהמשך א' עבר למכינה הקדם צבאית עצמונה ואילו י' היה במכינה הקדם צבאית אלישע. "הכרנו בישיבה התיכונית בכיתה ז' ומאז אנחנו בקשר", מספר א'. "אנחנו אמנם לא מגיעים לאותה צוללת ובחלק מהקורס היינו רחוקים אחד מהשני, אבל הידיעה שיש איתך מישהו שקרוב אליך ושאתה מכיר אותו, זה עוזר". י' מוסיף: "בתיכון למדנו באותה שכבה, היו לנו חברים משותפים והיינו מבלים ביחד והיינו בקשר טוב. כשהתחלנו את הקורס ביחד, שמחתי שיש איתי מישהו שאני מכיר, לא להתחיל לבד. כשאתה מתחיל עם עוד מישהו זה יותר פשוט וזה מקל. למרות שבמסלול עצמו הפרידו בינינו".
המחזור בו סיימו 27 חיילים, מחולק לשלוש צוללות וכל אחד מתחבר לצוות חדש. "אמנם אנחנו נפרדים מהקורס שלנו, אבל נחשפים לצוות קיים. כל אחד הולך להיות חייל זוטר ומשם רק לפרוח וללמוד כמה שאפשר על המגמה שלך", מסביר א'. "מה שמיוחד בשירות של צוללן זה שההכשרה לא נגמרת בקורס. היא רק מתחילה בקורס ובמשך כל השירות בצוללת לומדים. זה שירות מאוד מגרה שמתפעל אותך במשך זמן ארוך".
השירות הוא מתחת למים, זה לא קשה?
א': "יש את החשש להגיע לכלי ולהיתקע עם אותם אנשים לאורך שעות וימים. אבל ממה שאני שומע, החברים וההון האנושי שנמצאים ביחידה הזו הם איכותיים. יש אנשים טובים וזה מה שייחודי גם בקורס. לצד זה, לצוללת מצטרף לכל הפלגה שף, שמכין לנו אוכל מטורף ולכן אוכלים טוב".
ו-י' מוסיף: "צריך להבין שלא כל השירות אנחנו בצוללת, רק כשיש פעילות מבצעית, שלפעמים יכולה להגיע לטווחי זמן ארוכים של מספר שבועות, כי בטחון המדינה מעל לכל".
יש כבר מחשבות על קורס קצינים?
א': "על מנת להיות קצין בים, צריך לעבור קורס חובלים. זו אופציה שקיימת, אבל לא כל כך נפוצה, כרגע זה עוד רחוק. מבחינתי העניין הוא לעשות שירות כמה שיותר משמעותי. לחוות כמה שיותר את הים ולעשות פעילויות מעניינות ושייקחו אותנו רחוק יותר ממה שהקורס לקח אותנו. אנחנו מגיעים לעולם חדש שאנחנו לא מכירים". י': "אפשר כמובן גם להיות קצין בחוף, אבל אז לא חוזרים לצוללת, אלא זה יותר תפקיד פיקודי".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר