עידן אש אנגל ורוני נקאש צילום זאב שטרן
עידן אש אנגל ורוני נקש צילום זאב שטרן

"אסור לו לעסוק בחינוך". התלמידה רוני נקש והמורה עידן אש אנגל מקהילת הלהט"ב עונים לשר פרץ

רוני נקש בת ה-17 היא פאנסקסואלית, תלמידת תיכון בן גוריון. עידן אש אנגל הוא מורה בתיכון גולדה שלפני חצי שנה התחתן עם בן זוגו. אז איך הם מרגישים בבית הספר שלהם, מה הם חושבים על משפחה חד מינית, ובעיקר, איך הם הרגישו כאשר קראו את מה שאמר שר החינוך. ראיון

פורסם בתאריך: 17.1.20 09:00

זה קרה בסוף השבוע שעבר. שר החינוך, הרב רפי פרץ, התראיין לידיעות אחרונות ונשאל, כיצד היה מגיב אם אחד מילדיו היה מגלה נטייה מינית שונה. השר השיב: "ברוך השם הילדים שלי גדלו בצורה טבעית ובריאה. הם בונים את הבתים שלהם מתוך ערכים יהודיים. אני לא מעסיק את הראש שלי במה היה אם". הוא גם הגדיר משפחה נורמטיבית – "עם איש ואישה". הראיון של פרץ, לא השאיר כמעט אף אחד אדיש והנושא פורסם בהרחבה כמעט בכל מדיה אפשרית. לצד זה, התקיימו בבתי הספר שיחות על ערכים, זכויות האדם, הכלה ושוויון.
איך הרגישו חברי הקהילה הלהט"בית? פגשנו לשיחה את עידן אש אנגל בן ה-33, מורה מתיכון גולדה, הומו שלפני חצי שנה התחתן עם בן זוגו בעשר השנים האחרונות, ואת רוני נקש בת ה-17 תלמידת כיתה י"ב מתיכון בן גוריון, המגדירה את עצמה פאנסקסואלית. (פירושו משיכה גופנית, תשוקה מינית והתאהבות באנשים ללא קשר לזהות המינית שלהם, המגדר או המין הביולוגי שלהם. כך למשל, פאנסקסואל עשוי להימשך במקביל לגברים סטרייטים, הומואים, נשים סטרייטיות, לסביות, טרנסקסואלים ומגדרים נוספים).

"אני לשמחתי התברכתי בצוות בית הספר שמלמד, מכבד, תומך ואוהב אותי. בבית הספר שלנו יש אחוז גבוה של להט"בים ואני מרגישה מוקפת ואהובה, אבל אני יודעת שיש בתי ספר שזה ממש לא כך ואין לתלמידים אוזן קשבת"
רוני נקש

עידן אש אנגל ורוני נקש צילום זאב שטרן

עידן אש אנגל ורוני נקש צילום זאב שטרן

# # #
"כשקראתי את הראיון לא הופתעתי, כי היה לפני כן את כל הנושא של טיפולי המרה", אומרת רוני נקש. "מה שכן, מאוד התאכזבתי מכך שהוא לא הבין את ההשלכות של המילים, במיוחד מאחר והוא שר חינוך וזה מאוד משמעותי. הוא אמור להשפיע על מערכת החינוך ועל אחותי הקטנה. אני תיכף יוצאת ממערכת החינוך, אבל מפחדת על הדורות הבאים. בראיון שלו, שר החינוך שהיה גם טייס, אמר 'ברוך השם אני מגדל את הילדים שלי בצורה נורמטיבית גבר ואישה'. ואני מסתכלת על עצמי ואומרת אבא שלי טייס, אמא שלי אישה ואנחנו משפחה הכי נורמטיבית. ואני שואלת מה זה נורמטיבי? הייתי שמחה אם כל אחד היה עושה חושבים עם עצמו ומנסה להגיד מה זה נורמלי, האם נורמלי זה כמו שהשר פרץ מציג גבר, אישה וילדים, או נורמלי זה בנאדם שמתנהג כמו בנאדם, אזרח לתפארת, משלם מיסים, בעל ערכים, שזה מבחינתי הנורמלי".
# # #
"מבחינתי מדובר בשר חינוך זמני, זמני מאוד", אומר עידן אש אנגל. "הוא אמר את מה שהוא צריך להגיד עבור הבוחרים שלו. הוא לא מצפן חינוכי מספיק טוב עבור כלל התלמידים בישראל. אני חושב שהאמירה שלו מכוונת, הבחירה שלו לחשוף בכל פעם בחצי משפט את העמדה הזו, נועדה לסמן את המקום שלו מול הקהל שלו. אני אדם מבוגר ומה שהשר חושב ממני והלאה, אבל אני חושב על כל הילדים שבשנים האחרונות דיברו איתי ונחשפו בפני וכמה זה עדיין קשה להם. לשמוע אדם שמבוגר מהם ונחשב לאוטוריטה חינוכית שמשמיע את הדברים, זה מקשה את החיים להרבה ילדים והרבה ילדים יכולים להיכנס לחושך בגללו. צריך להבין שאחוזי ההתאבדות אצל ילדים להט"בים הוא גבוה וזה כל כך לא אחראי ולא חינוכי. גם כאיש חינוך, יש לי דעות משלי, אבל כבנאדם יש דברים רבים שאני לא אגיד, כי הם לא ראויים להישמע".
נתקלת בעבר באמירות דומות?
"בוודאי. אבל הרבה פעמים אנשים מתביישים להגיד דבר כזה לבנאדם מבוגר בפנים, כי הם מבינים שזה לא לגיטימי. אני מאמין שגם שר החינוך היה נזהר, אם הוא היה מדבר עם אדם מבוגר. אני נתקל בתלמידים שמאוד קשה להם, כי בבית הסבירו להם שזה שחור או לבן והרבה פעמים בשביל להנגיש לילדים איך אני רואה את העדפה המינית, אני אומר להם שזה כמו להיוולד שמאלי או ימני".
# # #
"דיברתי עם אמא שלי וגם היא אמרה שיש דברים שלא אומרים", מספרת רוני. "היא אמרה שיש דברים שבנאדם יכול לחשוב בתוך עצמו, אבל כשהוא אומר אותם בחוץ ומקבל פלטפורמה כזו, הוא מביא חושך לאנשים שצריכים את האור וההכוונה. הוא הרי לא פגש אותי ועוד הרבה ילדים מדהימים שבמקרה הם גם להט"בים".
היית רוצה להיפגש איתו?
"אם הייתי נפגשת עם השר הייתי כנראה שואלת אותו מה מונע ממנו להסתכל עליי כנערה גאה, נער להורים פליטים במדינה, ותלמיד פלסטיני באופן שווה כמו על כל תלמיד אחר בחברה הישראלית. (או בשפה צרת עין יותר, תלמיד במסגרת דתית ממלכתית). הרי בסופו של יום כולנו בני אדם שנמצאים בשלב רגיש שצריך הכוונה נכונה וכלים מספקים להתמודד במרוץ החיים. הסתרה וביוש באמת ובזהות שלך היא לא כלי ורחוקה להיות מהכוונה נכונה".

עידן אש אנגל צילום זאב שטרן

עידן אש אנגל צילום זאב שטרן

"לשמוע אדם מבוגר מהם ונחשב לאוטוריטה חינוכית אומר אתהדברים, זה מקשה את החיים להרבה ילדים שיכולים להיכנס לחושך בגללו. צריך להבין שאחוזי ההתאבדות אצל ילדים להט"בים גבוה"
עידן אש אנגל

# # #
אש אנגל נולד ב-באקו באזרבייג'ן עוד כשהייתה חלק מברית המועצות לשעבר. בגיל תשע עלה לישראל. בתחילה התגוררה המשפחה בחיפה ובהמשך עברה להתגורר בכפר סבא. כיום הוא גר עם בן זוגו בפתח תקווה. הוא עשה תואר ראשון באנגליה ועבד בשגרירות ישראל ברומניה. הוא מורה לאזרחות, עולם הערבים, איסלם והיסטוריה, זו השנה השלישית. הוא החל ללמד בתיכון אחד העם ובשנה האחרונה מלמד בתיכון גולדה בעיר. "אני מחוץ לארון מגיל 14", הוא מספר. "בגיל שש או שבע, אמא שלי לקחה אותי עוד כשהתגוררנו בברית המועצות לפסיכולוג כי הייתי רץ לחברים שלי ומנשק אותם והוא אמר שזה מה יש. כשהגענו לארץ, כעבור שנתיים דנה אינטרנשיונל זכתה באירוויזיון והבנתי שזה בסדר וקיים. למדתי באותה תקופה בבית הספר ליאו בק בחיפה, בית ספר שנחשב לסופר ליברלי ופתוח וגיליתי שזה בסדר. אני לוחם זכויות והתמודדתי המון עם אלימות מילולית וחרמות ואף פעם זה לא הפחיד אותי מספיק כדי לגרום לי לוותר. באופן רשמי יצאתי מהארון בכיתה ח' מול החברים שלי. אמרתי להם בהתחלה שאני אוהב גם בנים וגם בנות, עד שהבנתי שאני אוהב רק בנים", הוא נזכר. "בגיל 20 כשנסעתי לאנגליה ללמוד תואר ראשון, גיליתי מה זה עולם שלא אכפת לו מה המיניות שלך ואיך תחיה את החיים שלך. בגיל 23, כשחזרתי לישראל, הכרתי את בן זוגי לימים בעלי. גרנו במשך תקופה ברומניה שם הוא למד רפואה ולפני חצי שנה התחתנו באולם בתל אביב עם חברים ומשפחה".
היה ברור לך שתתחתנו ותעשו אירוע?
"מאוד התלבטנו. הרבה שנים חשבתי שאין צורך בכך ומצד שני, כשחשבתי למה אנשים עושים אירוע, שרוב המוזמנים שרבים מהם מורים וחברים של הורים כלל לא היו בחתונה של גברים, הבנתי שאני שגריר והייתה לנו חתונה מדהימה".
וילדים?
"מאז חודש דצמבר 2018, אנחנו בתהליך ארוך, מייגע, קשה ויקר של פונדקאות בארצות הברית וזה אומר שבשנים הקרובות נגור בשכירות ולא יהיה לנו בית".
כמה עולה התהליך?
"800 אלף שקלים. כשהתחתנו קיבלנו מההורים כמו שאר האחים התחלה לבית, ואצלנו זה לטובת ילדים. יש לנו עוברים ומבחנה ואנחנו מקווים שזה יצליח".
יש הבדל בעיניך בין משפחה חד מינית לדו מינית?
"החברים הכי טובים שלנו, זוג חד מיני, שגר פה בשכונה, יש להם שני ילדים מדהימים בני שנה ואנחנו איתם מהרגע שהם נולדו. הלוואי וכל הזוגות היו משקיעים את המחשבה, את העדינות, את תשומת הלב וצורת החינוך שנותנים לילדים האלה. ההבדל בינינו לבין זוג דו מיני הוא שבקרב זוגות חד מיניים אין שום אפשרות להביא ילדים לעולם ללא מאמץ עצום, מה שמתרגם כמובן לתשומת לב גדולה בגידול הילדים ובחינוכם".

 רוני נקש צילום זאב שטרן

רוני נקש צילום זאב שטרן

"את הזהות המינית לקח לי זמן לגלות. אני מגדירה את עצמי כפאנסקסואלית. זה אומר שאני נמשכת לאישיות של האדם ולא לזהות המגדרית שלו וזה גם דבר שקשה להבין אותו"
רוני נקש

# # #
רוני נקש, נולדה וגדלה בפתח תקווה ומהארון היא יצאה באופן רשמי לקראת גיל 14. "לצאת מהארון זה אף פעם לא קל", היא אומרת, "זה כמו להתגלות מחדש לאנשים שקרובים אליך. את הזהות המינית לקח לי זמן לגלות. אני מגדירה את עצמי כפאנסקסואלית. זה אומר שאני נמשכת לאישיות של האדם ולא לזהות המגדרית שלו וזה גם דבר שקשה להבין אותו, כי בחברה היום מצד אחד יש פתיחות ומצד שני, הם רוצים לדעת מי אתה. אני זוכרת שפעם אחת אבא שלי שאל אותי 'אז מה את, אני פשוט לא מבין את אוהבת בנים או אוהבת בנות ולא ידעתי מה להגיד לו, כי אני בעצמי לא ידעתי. מגיל צעיר ידעתי שאני אוהבת אנשים מיוחדים מכל המגדרים, בהמשך נפל לי האסימון והבנתי שאני לא רק אוהבת להיות בחברתם, אלא שיש לי גם משיכה פיזית אליהם".
בתחילה שיתפה רוני בזהות המינית שלה את החברים הקרובים שלה, השלב הבא היה לספר להורים. "קודם כל סיפרתי לאמא שלי. זה בער בי לספר לה. כי שעה לאחר מכן הייתי צריכה לצאת לדייט ראשון עם בחורה והרגשתי שאני לא יכולה ללכת מבלי לספר לאמא, כי אנחנו חברות טובות. גם היא בתחילה הייתה מבולבלת ולא ידעה איך להגיב ואני הייתי זקוקה לחיבוק ולחיזוק. לקח זמן עד שזה היה ממקום שאנחנו אוהבים אותך בדיוק כמו שאת ולא היינו משנים אותך".
את חושבת על זוגיות ומשפחה?
"זה עדיין רחוק לי. אבל אני כן חושבת קדימה על עניין של חינוך ורוצה להיכנס לתוך מערכת החינוך ולהשפיע מבפנים. לכן אני רוצה להתקבל להיות מורה חיילת".
# # #
כאמור, בשלוש השנים האחרונות אש אנגל הוא מורה ומחנך ומבחינתו מהרגע הראשון הוא שם את הדברים על השולחן. "כשבאתי לראיון עם המנהלת הראשונה שלי, שמתי את זה על השולחן לפני שזה מתפתח לאיזשהו מקום ואם זה אמור להיפסל, כלומר לא יקבלו אותי, שזה ייפסל משם לפני שנתקדם לשלב הבא בתהליך הקבלה".
בכיתה הצגת את עצמך כהומו מההתחלה?
"אני חושב שתוך שיעור אחד או שניים, שרבבתי את זה בשיח. אני מעדיף שזה יהיה בחוץ והם יידעו את זה מאשר יחשבו שאני בארון וירכלו עלי".
ואתה המורה היחיד מהקהילה הלהט"בית בבית הספר?
"אני המורה היחיד מחוץ לארון. 10 אחוז מהאוכלוסייה היא להט"בית ובבית ספר של 100 מורים, בטוח יש מורים נוספים. למרות הפתיחות, עדיין יש לאנשים פחד ממורים אחרים ומהתגובות של המנהלים. אני התברכתי במנהלת מדהימה שאני מעריץ אותה. אצלי בבית הספר אף אחד לא בא לנסות ולערער על הזכות שלי להיות פתוח עם התלמידים ומצד שני, אני נתקלתי בחוסר ידע של מורים מבוגרים וצעירים איך לגשת לנושא. לכן אני חושב שבתי הספר צריכים לעשות למורים השתלמויות בנושא, שיכירו אותו יותר. שמנהלי בתי ספר ינהיגו מדיניות של ליברליות פתוחה ומכילה. כי הרב פרץ יכול להגיד מה שהוא רוצה, אבל מה שקובע זו מדיניות בית הספר שיכולה להיות מצד אחד מכילה וסבלנית ומצד שני, יש לי קולגות בבתי ספר שונים שמספרים שהם חווים דברים אחרים לגמרי ולא מצליחים לחלחל את הביטחון לילדים, כי הם בעצמם מפחדים מהמנהלים ולא יודעים מה נכון ומותר להגיד".
רוני איך זה בבית הספר בו את לומדת?
"אני לשמחתי התברכתי בצוות בית הספר שמלמד, מכבד, תומך ואוהב אותי. בבית הספר שלנו יש אחוז גבוה של להט"בים ואני מרגישה מוקפת ואהובה, אבל אני יודעת שיש בתי ספר שזה ממש לא כך ואין לתלמידים אוזן קשבת".

עידן אש אנגל ורוני נקש צילום זאב שטרן

"אני התברכתי במנהלת מדהימה שאני מעריץ אותה. אצלי בבית הספר אף אחד לא בא לנסות ולערער על הזכות שלי להיות פתוח עם התלמידים ומצד שני, אני נתקלתי בחוסר ידע של מורים מבוגרים וצעירים איך לגשת לנושא"
עידן אש אנגל

# # #
אש אנגל מבקש להעלות גם את נושא ההנגשה ללהט"בים. "יש דברים שגם בבתי הספר המאוד טובים, עדיין קשים", הוא אומר. "לדוגמא שינה משותפת בטיולים שנתיים – שהנוהל הוא שינה נפרדת. לפני שנתיים פנה אלי ילד עם קושי של לישון עם בנים ולא היה פתרון, כי אסור להכניס אותו לאוהל של בנות ואין שינה משותפת ובסוף הוא לא יצא לטיול. או העניין של שירותים משותפים, וכל העניין של התלבושות. מדובר בדברים קטנים שחייבים להסתכל עליהם, להנגיש אותם ואולי ליצור בכל בית ספר נאמני להט"ב".
רוני אומרת שחשוב לדבר גם על הזהויות המגדריות ולאו דווקא הזהויות המיניות. "יש אוכלוסייה שלמה שמתווכחת עם עצמה על זהויות מגדריות ונופלת בין הכיסאות, כמו למשל לא לדעת מה הזהות המגדרית שלך. האם אתה בן / בת / טראנס והאם המין תואם מגדר".
# # #
לדעתכם, שר החינוך צריך להתפטר?
רוני: "לשר החינוך הזה אסור לעסוק בחינוך, אולי הוא טוב בתחום אחר, אבל לא בחינוך".
עידן: "אם הוא בוחן את טובת התלמידים ואיך החינוך צריך להיות בימינו גם במגזר החילוני, הוא צריך להבין שהוא לא מתאים למערכת החינוך של היום ולכן לא מתאים להיות שר החינוך של כולם".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר