נרות שבת. צילום זאב שטרן
נרות שבת. צילום זאב שטרן

שבת שלום: זמני כניסת ויציאת השבת בפתח תקוה

ד"ר יואל בר גיל מספר על פרשת השבוע, פרשת "קרח"

פורסם בתאריך: 19.6.20 07:54

כניסת השבת בפתח תקוה: 19:29
יציאת השבת: 20:32

ד"ר יואל בר גיל צילום זאב שטרן

ד"ר יואל בר גיל צילום זאב שטרן

ד"ר יואל בר גיל על פרשת השבוע, פרשת "קרח":

"מקריאה בפרשת השבוע, "קרח", נלמד איך החברה צריכה לדאוג לחיים מכובדים של המשרתים אותה. על הכהנים והלויים מוטלת המשימה: "וַיֹּ֤אמֶר יְהוָה֙ אֶֽל־אַהֲרֹ֔ן אַתָּ֗ה וּבָנֶ֤יךָ וּבֵית־אָבִ֙יךָ֙ אִתָּ֔ךְ תִּשְׂא֖וּ אֶת־עֲוֺ֣ן הַמִּקְדָּ֑שׁ … וְגַ֣ם אֶת־אַחֶיךָ֩ מַטֵּ֨ה לֵוִ֜י שֵׁ֤בֶט אָבִ֙יךָ֙ הַקְרֵ֣ב אִתָּ֔ךְ וְיִלָּו֥וּ עָלֶ֖יךָ וִֽישָׁרְת֑וּךָ".
היות והלויים והכהנים נדרשים להקדיש את כל מרצם לטובת הציבור בעבודת המשכן, בתפילה בציבור ובהוראה, הם לא יוכלו לפרנס את משפחותיהם ככל בני ישראל: "בְּאַרְצָם֙ לֹ֣א תִנְחָ֔ל וְחֵ֕לֶק לֹא־יִהְיֶ֥ה לְךָ֖ בְּתוֹכָ֑ם אֲנִ֤י חֶלְקְךָ֙ וְנַחֲלָ֣תְךָ֔ בְּת֖וֹךְ בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל". בתמורה למסירותם לשרות הציבור, הקב"ה קובע להם מנגנון פרנסה בכבוד, המבוסס על תרומות בני ישראל. הכהנים יתפרנסו מחלק מהמנחות והקרבנות: "תְּרוּמַ֣ת מַתָּנָ֗ם לְכָל־תְּנוּפֹת֮ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵל֒ לְךָ֣ נְתַתִּ֗ים וּלְבָנֶ֧יךָ וְלִבְנֹתֶ֛יךָ אִתְּךָ֖ לְחָק־עוֹלָ֑ם", ומפדיון הבכורות:" פָּדֹ֣ה תִפְדֶּ֗ה אֵ֚ת בְּכ֣וֹר הָֽאָדָ֔ם, מִבֶּן־חֹ֣דֶשׁ תִּפְדֶּ֔ה בְּעֶ֨רְכְּךָ֔ כֶּ֛סֶף חֲמֵ֥שֶׁת שְׁקָלִ֖ים בְּשֶׁ֣קֶל הַקֹּ֑דֶשׁ", והלויים יתפרנסו "מכָּל־מַֽעֲשֵׂ֥ר בְּיִשְׂרָאֵ֖ל".

מנגנון התמיכה הזה בשליחי הציבור, בפרנסיו ובמוריו היה קיים בקהילות ישראל במשך כל תקופת הגלות. העשירים והעניים נתנו תרומות ושילמו מסי קהילה כדי לתחזק את מוסדות הציבור והמשרתים בהם.
אנשי הדת ברוב העולם עדין מתקיימים על תרומות הציבור בקהילותיהם. מפורסמות במיוחד תהלוכות הנזירים במזרח הרחוק לאיסוף תרומות למחייתם, והמתנות הנאות הניתנות שם בכל אירוע ממעגל החיים לנזירים ולמקדשים.
משקמה מדינת ישראל העצמאית, חובת הדאגה לחיים מכובדים של משרתי הציבור הנבחרים בכנסת וברשויות המקומיות, המשרתים במוסדות הממשל, השופטים, המורים והרופאים, חלה על המדינה. גם במדינתנו, התשלום למשרתי הציבור מבוסס על המיסים שכל אחד משלם, יותר ממעשר משכרנו.
חשוב לציין, שהיות ועל פי עקרונות היהדות אין מי שהוא מעל לחוק, גם הכהנים והלויים מחויבים לתת צדקה לנזקקים אחרים מתוך התרומות שהם מקבלים "וַהֲרֵמֹתֶ֤ם מִמֶּ֙נּוּ֙ תְּרוּמַ֣ת יְהוָ֔ה מַעֲשֵׂ֖ר מִן־הַֽמַּעֲשֵֽׂר". כל אחד צריך להפריש משהו משלו לטובת הציבור ולעזרה לזולת. מהתרומה ומהצדקה אף אחד לא ייעני והחברה כלה תתחזק".

# ד"ר יואל בר-גיל הוא דוקטור לפילוסופיה ועוסק בתקשוב. הוא יו"ר הקהילה המסורתית בפתח תקוה, המקיימת תפילות בשוויון מלא בין גברים ונשים בשבתות ובחגים, ב"חממה" שבכפר-גנים, גם מחר, בשבת 20/6/20 בשעה 09:00.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. סימה

    זמני הדלקת נרות שבת בפתח תקוה
    זה לא נכון, שבפתח תקוה נכנסת השבת בשעה 19:27 .
    בפתח תקוה מאז ומתמיד (אני דור שישי פה), מדליקים לפי ירושלים . כלומר, הדלקת נרות
    בשעה 19:12 .ויציאת השבת בשעה 20:29 .
    זה מאז שהקימו את פתח תקוה, כי מי שהקים אותה אלו יוצאי החומות מירושלים.

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר