הטרמיט הפורמוסי. צילום - תומר לו, טוטאל הדברות

מפרק גבס, עץ ותשתיות: טרמיט העל, המזיק ביותר בעולם, התגלה בפתח תקוה

סכנה: הטרמיט הפורמוסי התגלה בשכונת כפר אברהם. מדובר בטרמיט המזיק ביותר בעולם, שמקורו בסין. גודל מושבה אחת מגיע למיליוני טרמיטים

פורסם בתאריך: 23.9.20 10:46

לראשונה בישראל: הטרמיט אשר ידוע כ"מזיק ביותר בעולם" התגלה בשכונת כפר אברהם בפתח תקווה. כך פרסם היום המשרד להגנת הסביבה, אשר קורא לרשויות, לציבור ולמדבירים לגלות ערנות ולדווח לרשויות ולמשרד על כל חשד לנוכחות הטרמיטים. הטרמיט זוהה בעיר על ידי תומר לו, המתמחה בטרמיטים, והועבר למעבדה האנטומולוגית של משרד הבריאות, שם זוהה בוודאות כטרמיט מהמין הפורמוסי.
על פי המשרד להגנת הסביבה, מדובר טרמיטים מהמין הפורמוסי – Coptotermes formosanus ולאחר שהוא זוהה בעיר על ידי לו, הוא דווח לאגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה. לאחר סיור משותף, דגימות הטרמיטים הועברו למעבדה האנטומולוגית במשרד הבריאות, וזוהו בוודאות כטרמיט הפורמוסי.
לאור כך, המשרד להגנת הסביבה הקים ועדת מומחים, הכוללת נציגים ממשרד הבריאות והחקלאות, חוקרים מהאקדמיה ואנשי מקצוע בתחום ההדברה, במטרה למצוא שיטות להדביר את הטרמיט הפורמוסי, ולהדריך את הרשויות המקומיות והעוסקים בתחום ההדברה. כמו כן, המשרד מקדם כתיבת והטמעת תנאי בנייה באזורים בהם יש טרמיטים. המשרד להגנת הסביבה קורא לרשויות, לציבור ולמדבירים לדווח לרשויות ולמשרד על כל מקרה של חשד להימצאות טרמיטים מהמין הפורמוסי.
במשרד מציינים שמקור מין פולש זה הוא בדרום מזרח אסיה והוא נחשב בעולם כטרמיט על, בעל יכולות אכילה ויכולות ריבוי הגבוהות ביותר מבין מיני הטרמיטים הידועים לאדם. גודל מושבה אחת מגיע למיליוני פרטים, והם עלולים להגיע למרחק של עד 100 מטר מהקן. הטרמיט פעיל במיוחד בתנאים של חום ולחות, הנפוצים בקיץ הישראלי. בחלק מהמדינות בארצות הברית הטרמיט הפורמוסי הוא המזיק המסב את הנזק הכלכלי הגבוה ביותר, לאדם הפרטי ולמדינה. כבר כיום מושקעים מיליארדי דולרים לשנה בארצות הברית בהוצאות עבור מניעה, עלות טיפול, תיקון נזקים, ירידת ערך נכסים ועוד. מכיוון שמדובר במין פולש חדש, חשוב לאתר את כל המקומות שבהם יש מושבות של הטרמיט הפורמוסי באופן מיידי, זאת על מנת לנסות ולמנוע את התפשטות והתבססות המזיק בכל הארץ.

באתר פולשים נכתב על טרמיט זה: "טרמיט העל הפורמוסי הגיע במקור מסין, ומשם התפשט לארצות נוספות במזרח הרחוק, לארה"ב ולדרום אפריקה כ"נוסע סמוי" במשלוחי עץ ומוצריו, בעציצים, ובגוף כלי שיט העשויים עץ. בישראל קיימים תנאים המתאימים לשגשוגו והוא מהווה סכנה בטיחותית קשה ומקור אפשרי לנזק כלכלי כבד למבנים ולמתקנים מעץ, לתשתיות עיליות ותת קרקעיות, לגינון, לטבע ועוד. הוא ניזון מתאית (צלולוז), מרכיב משמעותי בעץ, ולכן מפורר ומפרק מבנים, עמודים וריהוט מעץ. הוא חודר שכבות של חומרים אחרים, כולל פלסטיק, גומי, בטון ומתכות רכות, ולכן פוגע בצינורות מים ובתשתיות תת-קרקעיות של חשמל וטלפון. כמו כן הוא תוקף עצים חיים.

ד"ר גלעד בן-צבי, מנהל המעבדה האנטומולוגית לאקולוגיה יישומית במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט, באוניברסיטת תל אביב מסביר: "טרמיט פורמוסי הוא המזיק ביותר בעולם. הוא פוגע בעצים חיים ומתים כאחד. לעתים קרובות הנוכחות שלו לא מזוהה במשך זמן רב, עד שרצפות עץ מתפרקות או חורים נבקעים בקירות גבס. הוא הורס אדני רכבת ועמודי טלפון. מלבד נזקיו למוצרים ומבנים מעץ הוא פוגע גם בקווי תקשורת וחשמל תת קרקעיים וגורם להפסקות חשמל".

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל: "מינים פולשים מהווים סכנה לבריאות הציבור, לסביבה ולכלכלה. טרמיטים באופן ספציפי עלולים לגרום לנזק רב לרכוש ולתשתיות. כניסת מינים פולשים לישראל תעלה בשכיחותה בשנים הקרובות, עם החרפת משבר האקלים והגדלת המסחר. על כלל הגופים לרכז מאמצים ולפעול למניעת כניסת המינים הפולשים בגבולות ולמניעת התבססות והתפשטות הטרמיטים הפולשים בארץ".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. שבת שמואל טלפון nhki ss415@waka. com

    בדרך נזלה דרך ראש העין נערמים כל מני פסולת זה נהפך להר אני התריתי בעבר לעיריה ועדין לא קבלתי תשובה

    אני מבקש בדחיפות מאד לפנות את הזבל שזה לא יגרום עוד מחלות צמות לגבעת השלושה

  2. רונית

    העירייה צריכה להתמודד בדרך הכי מהירה והכי יעילה עם המזיק הזה. בבקשה להתחיל ועכשיו. לא לבזבז זמן על וועדות וכו!!! לעבודה ולאלתר!!

  3. שלמה

    אכן כן.אצלנו בבית היה כמעט לכול השכנים שלנו היה החלפנו את כול הדלתות של הבית השכנים שלנו היחלפו מטבח .
    אגב תומר היה אצלנו הוא בן אדם אמיתי וישר. אשריו

  4. g6pd- קיני הטרמיטים בנויים נפטלין שממריא

    סכנת מוות מטרמיטים -הרעלה משאיפת גז נפטלין – תצפו בסדרה הגאונית דר' האוס עונה 1 פרק 11

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר