המפגש בחורשת דדו ב-2019דדו . צילום באדיבות התושבים.
המפגש בחורשת דדו ב-2019דדו . צילום באדיבות התושבים

הקרב על החורשה: "התושבים ייצאו למקום ולא יתנו להם להתקרב לעצים"

תושבים ופעילים משכונת דדו פועלים כדי למנוע כריתת מאות עצים לצורך סלילת כביש עוקף 40 ושטח התארגנות. הדרישה: להסיט את הכביש כמאה מטרים מזרחה

פורסם בתאריך: 12.10.20 11:41

תושבי שכונת דדו פועלים כדי למנוע כריתת כ-300 עצים במסגרת סלילת כביש עוקף 40 שנועד לשרת את פרויקט סירקין. על פי דו"ח שהגיע לידי ירון קדושים, חבר מטה מאבק סירקין, דוח שחובר לאחר ישיבה של מנהל התכנון הארצי שהתקיימה בתחילת ספטמבר, בחורשת דדו, קיימים כ-1,500 עצים, מתוכם כ-500 עצים בתחום הקו הכחול (הקו עליו יעבור הכביש). כ- 300 עצים מיועדים לכריתה לטובת סלילת הכביש ולטובת שטח התארגנות של הפרויקט. כ-200 עצים מיועדים לשימור. הכביש המתוכנן אמור לעבור בלב החורשה יהיה עם ארבעה נתיבים ויכלול גם מחלף. התושבים מציינים כי מרבית 300 העצים המיועדים לכריתה הם העצים הקרובים יותר לשכונה ומשמשים כריאה הירוקה שלה. הם מדגישים כי פנו למינהל בבקשה להסיט את הכביש כ-100 מטר מזרחה על מנת לא לפגוע בריאה הירוקה של השכונה, גם אם זה יבוא על חשבון מספר יחידות דיור. "צריך להבין, שהכריתה נועדה לסלילת הכביש ולשטח התאגנות לטובת העבודה וכדי לאפשר למשאיות להתארגן במקום", מסביר קדושים. "יש להעביר את שטח ההתארגנות למקום אחר, על מנת לא לפגוע בעצים ובמיוחד שמדובר על צורך זמני של שטח התארגנות בלבד. ברגע שיסיטו גם את הכביש, הם ישאירו את החורשה לטובת שכונת דדו".

חורשת דדו. צילום באדיבות התושבים

יחיאל דורי, שמוביל את המאבק כנציג של שלושת השכונות – קרית דוד אלעזר (דדו), יוספטל וקרית אלון, מסביר: "על פי מידע שהגיע אלינו, נתיבי ישראל החליטו בהחלטה נועזת, שרירותית, הרסנית ובלתי מאוזנת לעקור 300 עצי אקליפטוס בוגרים מתוך 500 עצים הקיימים בחורשת "דדו" וזה בניגוד לכל הסיכומים שהושגו בעבר. הצענו להם חלופה, להזיז את כביש 40 כ-100 מטר מזרחה וכך דבר לא יפגע והם אמרו שישקלו את ההצעה שלנו. הם יפסידו כמה בתים, אבל מתוך 25 אלף דירות, מדובר על כמה דירות בודדות וזה לא כזה נורא, אבל הם כנראה מעדיפים להתנגח איתנו ואם זה כך, הם יקבלו ניגוח בחזרה. אני לא רוצה לחשוב שבמקום לראות עצים, נראה את החומות והמפלצות שבונים למול עינינו. אותנו לא מעניין מה הצרכים שלהם, לנו יש את הצרכים שלנו והרצונות שלנו ואני אומר חד משמעית, זה לא יקרה ואם הם ינסו לכרות את העצים, הם יהיו בבעיה. התושבים ייצאו למקום ולא ייתנו להם להתקרב לעצים".

לטענת דורי, הוא שמע על הפגישה ועל ההחלטה במקרה: "כשזה הגיע אלינו, מיד פניתי לעורך הדין שלנו להגיש התנגדות. מדובר בריאה ירוקה, שגם מי שיעבור לגור בשכונה, צריך ליהנות ממנה. לטענתם, הם מתכננים לשתול במקום פארק במקום העצים שיכרתו, אבל צריך להבין שמדובר בעצים מבוגרים שקיימים מאז קום העיר ולא ניתן לכך יד. זה משאב טבעי אדיר, שאף אחד לא מוכן לוותר עליו". קדושים מציין שבספטמבר 2019 התקיימה בחורשה פגישה עם ראש העירייה רמי גרינברג בהשתתפות תושבים רבים מהשכונה, והם מצפים מראש העירייה לפעול לשינוי ההחלטה.
מלשכת דובר העירייה נמסר: "בפתח הדברים יודגש כי מדובר בתכניות שהתגבשו עוד במהלך הקדנציה העירונית הקודמת אשר במסגרתן דרשה העירייה בעבר את שיקוע כביש עוקף 40 מתחת לפני הקרקע. מדובר בדרישה שהתקבלה וזאת כדי שקטע הכביש בין סרקין לשכונות דדו ויוספטל לא יעבור מעל פני הקרקע ויצור מפגעי בטיחות וכיוצא בזה. כתוצאה מההחלטה על שיקוע הכביש, נדרש גם להעתיק את התשתיות באזור ובתוכן את קו צינור הנפט והביוב – מה שהביא בין היתר להחלטה על כריתת העצים המדוברים. ראש העיר רמי גרינברג, עם כניסתו לתפקיד, נפגש עם נציגי תמ"א 47, המובילים את פרוייקט עוקף כביש 40 ובחנו יחד אפשרויות שונות לצימצום היקף הכריתה. לאחר עבודה יסודית ומעמיקה בנושא, נמצא מתווה אשר יאפשר כריתה מינמיאלית. יודגש כי בשל התנגדותו העקרונית של ראש העיר לכריתת עצים, צומצם היקף רחב של עצים אשר היו מיועדים לכריתה במסגרת הבניה בסרקין עצמה. עוד יודגש כי במסגרת ההליך, נידון גם ההתנגדות אותה הגישה עיריית פתח תקוה נגד קידום תכנית סירקין. לצד זאת יש להבין כי לאור פעילות ראש העיר בנושא, היקף כריתת העצים צומצם באופן משמעותי מהתכנון המקורי שגובש בקדנציה העירונית הקודמת וכן כביש עוקף 40 צפוי לאפשר פתרון תנועתי מיטבי לאזור המתפתח. כביש זה נועד לשרת בעיקר את תושבי השכונות דדו ויוספטל והעובדה כי הוא יעבור מתחת לפני הקרקע תאפשר רצף של ריאה ירוקה ותמנע זיהום אוויר ובעיות בטיחות בתוך השכונות. העירייה תמשיך להיאבק על כל עץ ותפעל בשיתוף פעולה עם התושבים בתוך מכלול הנסיבות שפורטו לעיל".

ממינהל התכנון נמסר: "בניגוד לנטען, סימון העצים המיועדים לכריתה באזור חורשת דדו אינו נועד לצורך שטח התארגנות, אלא כדי לאפשר מעבר של קווי תשתיות שלא ניתן היה להעביר במקום אחר. התוכנית קודמה תוך מירב המאמצים לצמצום הפגיעה בחורשת העצים וחלק מקווי התשתית יועברו מתחת לפני השטח, באופן שמאפשר לשמור על מרבית העצים בחורשה. אולם, חלק מקווי התשתית לא ניתן להעביר בדרך זו, ומצריכים פתיחה של הקרקע לצורך הנחת התשתית. הוועדה אף החליטה להוסיף להוראות התוכנית הוראה, לפיה הנחת התשתיות בתחום החורשה תבוצע ככל הניתן תוך צמצום הפגיעה בעצים והמליצה להרחיב את גבול התוכנית כך שתתאפשר בדיקת התווית קווי התשתית במינימום פגיעה בעצים".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. אור

    לשקם את המקום. לנקות אותו ולעשות ממנו שמורת טבע קטנה ומוגנת עד שיש פינה כזאת?! אם היה יותר נקי היינו הולכים לשם הרבה יותר. לא הבנתי עד היום מה הסיבה להזנחת המקום המהממם הזה. קצץ טבע לילדים אין שום מקום בפתח תקווה שמספק אזור טבעי אמיתי כמו שגדלנו עם שדות ופרדסים.

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר