נרות שבת. צילום זאב שטרן
נרות שבת. צילום זאב שטרן

שבת שלום: זמני כניסת ויציאת השבת בפתח תקוה

הרב משה חיים הר-נוי מספר על פרשת השבוע, פרשת ויצא

פורסם בתאריך: 27.11.20 07:48

כניסת השבת בפתח תקוה: 16:15
יציאת השבת: 17:18

הרב משה חיים הר-נוי צילום זאב שטרן

הרב משה חיים הר-נוי צילום זאב שטרן

הרב משה חיים הר-נוי על פרשת השבוע, פרשת ויצא:

המדרש מספר כי רחל הצליחה לשכנע את הקב"ה שלא לחסל את עם ישראל בעת החורבן. היא הצליחה במקום שבו לא הצליחו אברהם, יצחק ויעקב ואפילו משה רבינו. רחל פנתה לקב"ה ואמרה כי לפני החתונה שלה עם יעקב, בהכירה את אביה הרמאי, קבעו יעקב והיא סימנים כדי שלבן לא יצליח לחתן את לאה עם יעקב. אלא, "מספרת" רחל לקב"ה, לא רציתי שאחותי תתבייש ולכן גיליתי לה את הסימנים וויתרתי על יעקב אבינו (היא לא ידעה שיעקב יעבוד עוד שבע שנים כדי להתחתן גם איתה). ואז פנתה רחל לקב"ה ואמרה : "אם אני בשר ודם, הצלחתי להתגבר על עצמי ולעזור לאחותי, אתה מלך העולם בטח יכול להתגבר ולא להשמיד את עם ישראל כי עבדו עבודה זרה בבית המקדש).
אנו כולנו מתפעלים מעוז רוחה של רחל אמנו אך אני מבקש להוסיף עוד נדבך אחד המכפיל ומשלש את עוז רוחה. ביום מן הימים רחל מבקשת מלאה מעט מן הדודאים שהביא בנה ראובן מן השדה ואז לאה אומרת לה את המשפט הלא- ייאמן הבא: "המעט קחתך את אישי ולקחת גם את דודאי בני?". ואננו עומדים ותמהים איזו חוצפה להגיד לאחותה שמסרה לה את הסימנים "המעט קחתך את אישי?" מי לקח למי את יעקב, הלא היא לאה לקחה לרחל?
אלא כותב הרב משה לוין זצ"ל (היה רב העיר נתניה), התשובה היא כי רחל כלל לא סיפרה ללאה את כל סיפור הסימנים. היא אמרה לה ערב החתונה כי ישנם דברים שכל כלה צריכה לדעת טרם כניסתה לחופה ואז כבדרך אגב מסרה לה את הסימנים תוך כדי "שיעור ההכנה לחתונה".
רחל לא רק שגילתה ללאה את הסימנים וויתרה על יעקב, אלא עשתה זאת גם בדרך עדינה ודיסקרטית כדי שאחותה לא תתבייש משום כיוון אפשרי. ועכשיו ברור לנו מדוע בשביל רחל מחל הקב"ה לעם ישראל. המדרש מספר כי רחל הצליחה לשכנע את הקב"ה שלא לחסל את עם ישראל בעת החורבן. היא הצליחה במקום שבו לא הצליחו אברהם, יצחק ויעקב ואפילו משה רבינו. רחל פנתה לקב"ה ואמרה כי לפני החתונה שלה עם יעקב , בהכירה את אביה הרמאי, קבעו יעקב והיא סימנים כדי לבן לא יצליח לחתן את לאה עם יעקב. אלא , "מספרת" רחל לקב"ה, לא רציתי שאחותי תתבייש ולכן גיליתי לה את הסימנים וויתרתי על יעקב אבינו (היא לא ידעה שיעקב יעבוד עוד שבע שנים כדי להתחתן גם איתה). ואז פנתה רחל לקב"ה ואמרה : "אם אני בשר ודם, הצלחתי להתגבר על עצמי ולעזור לאחותי, אתה מלך העולם בטח יכול להתגבר ולא להשמיד את עם ישראל כי עבדו עבודה זרה בבית המקדש).
אנו כולנו מתפעלים מעוז רוחה של רחל אמנו אך אני מבקש להוסיף עוד נדבך אחד המכפיל ומשלש את עוז רוחה. ביום מן הימים רחל מבקשת מלאה מעט מן הדודאים שהביא בנה ראובן מן השדה ואז לאה אומרת לה את המשפט הלא- ייאמן הבא: "המעט קחתך את אישי ולקחת גם את דודאי בני?" . ואננו עומדים ותמהים איזו חוצפה להגיד לאחותה שמסרה לה את הסימנים "המעט קחתך את אישי?" מי לקח למי את יעקב, הלא היא לאה לקחה לרחל?
אלא כותב הרב משה לוין זצ"ל (היה רב העיר נתניה) התשובה היא כי רחל כלל לא סיפרה ללאה את כל סיפור הסימנים. היא אמרה לה ערב החתונה כי ישנם דברים שכל כלה צריכה לדעת טרם כניסתה לחופה ואז כבדרך אגב מסרה לה את הסימנים תוך כדי "שיעור ההכנה לחתונה".
רחל לא רק שגילתה ללאה את הסימנים וויתרה על יעקב, אלא עשתה זאת גם בדרך עדינה ודיסקרטית כדי שאחותה לא תתבייש משום כיוון אפשרי. ועכשיו ברור לנו מדוע בשביל רחל מחל הקב"ה לעם ישראל.

# הרב משה חיים הר-נוי הוא רב קהילתי שכונת אם המושבות, מרצה ועורך חופות.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר