מימין : בני מטס, חיה מימון , אירית שטרן ,שי לביא , אביבה בן דוד וזאב שטרן. צילום אמיר בן חיים

הפתעה על הבמה: כך נולד בפתח תקוה מופע חדש דווקא בתקופת הקורונה | קבלו טעימה

שי לביא כבר עשה לא מעט דברים בתחום התרבות, אבל גם הוא לא שיער שמופע חד פעמי מצומצם ששודר מההיכל יהפוך לסיפור הצלחה דווקא עכשיו. ראיון על ההופעות בבתי דיור מוגן, על הלהקות שמושבתות בפתח תקוה ועל העתיד של התרבות בארץ

פורסם בתאריך: 18.12.20 10:41

איך קורה שדווקא בתקופת הקורונה נולד לו מופע חדש? הכל התחיל לפני כחודש וחצי. שי לביא הוזמן להופיע בהיכל התרבות במסגרת אירוע שקיים ההיכל עם אמנים ותיקים ושודר לתושבי העיר. לביא ביקש לצרף להופעה גם את להקת 'המדרחוב' אותה הוא מנהל אמנותית, אך נאמר לו שלאור מגבלות הקורונה לא יכולים להיות על הבמה יותר משישה אנשים. בלב כבד נאלץ לביא לבחור צוות מצומצם. "התגובות שקיבלנו על ההופעה היו מדהימות", הוא מספר. "בסוף ההופעה בהיכל התחלנו לקבל תגובות מאנשים שראו את המופע ולא הפסיקו להחמיא על הכתיבה, על המוזיקה ועל הביצוע וביקשו להזמין אותנו להופיע והנה אנחנו כאן, עם מופע חדש".
ללביא יש כובעים רבים בתחום התרבות. הוא זמר, יוצר, פזמונאי, מלחין, כותב, במאי וכוריאוגרף. למופע הבידורי החדש קוראים 'המופע של שי לביא- שיהיה לנו טוב'. "מדובר במופע בידורי ומאוד ססגוני שכולל שירים מקוריים שלי לצד שירים לועזים פופולאריים בתרגום חופשי שלי", הוא מסביר. "בנוסף, המופע משלב גם תנועה, ריקוד וסיפורים אותם אני מספר לקהל. בתקופת הקורונה לא הפסקתי לכתוב, אני תמיד כותב, אבל בתקופה הזו יצאו לי שירים חדשים על התקופה הלא פשוטה ולא מעט תובנות. בד בבד התחלתי להקליט שירים ולעלות לערוץ היוטיוב שלי והתגובות הטובות לא איחרו להגיע. יחד עם התגובות למופע בהיכל, זה הביא אותי להחלטה לצאת במופע. אנחנו מופיעים הרבה בבתי דיור מוגן שיש להם במות".
איך זה מסתדר עם מגבלות הקורונה?
"זה מחייב אותנו כל שבועיים לעשות בדיקת קורונה, על מנת לוודא שאנחנו נקיים ואנחנו גם מגיעים למקומות נקיים, שגם שם עושים בדיקות על בסיס קבוע ולכן אין חשש. דיירי הדיור המוגן הם בעצם כמו משפחה גרעינית, הם לא יוצאים. במופעים מחלקים אותם לקפסולות".
מה לדעתך צפוי למופע לאחר הקורונה?
"אני חושב שהתוכנית אפילו תצליח יותר אחרי הקורונה ואפילו נוכל למכור כרטיסים. הנושאים של השירים הם אישיים שנוגעים בחיים של כל אחד מאיתנו, על אהבות, על כך שאין גיל לאהבה ואפשר לאהוב גם בגיל 80, 90 ו-100 וזו אהבה לא פחות גדולה מאהבה של הגילאים הצעירים".

צפו בהם על הבמה:

מהו הקהל הפוטנציאלי של המופע?
"הקהל שלנו יכול להיות מגוון, החל מגמלאים שמזדהים עם התוכנית וגם אנשים צעירים שמחפשים היום תכנים קצת יותר רגשיים ויותר עשירים ממה שיש היום. לאנשים נמאס ממוסיקה שמדברת על 'העיניים שלך והשפתיים שלך', אנשים רוצים לשמוע שירים עמוקים גם מבחינת התוכן שלהם, שירים קצת יותר אינטליגנטיים".
איך בחרת את צוות המופע?
"זה צרוף מקרים. קיבלתי את ההזמנה של ההיכל להופיע וביקשתי לצרף את להקת 'מדרחוב'. נאמר לי על ידי המארגנים שאין מקום ללהקה כזו גדולה והמקסימום שאפשרי זה אני ועוד חמישה. לכן החלטתי לקחת חמישה חברים מלהקת המדרחוב: אביבה בן דוד, אירית שטרן, בני מטס, זאב שטרן וחיה מימון. אך אני חייב לציין שאין לזה קשר ללהקת מדרחוב וזה מופע פרטי שלי ולא של הלהקה. המפתח היה שהם יהיו זמינים לחזרות בצורה בלתי מוגבלת. בתוך כחודש הכנו את כל המופע ועבדנו ערב ערב, לא כולם מסוגלים לעמוד בהתחייבות כזו. וכמובן שהיה חשוב מאוד שתהיה להם יכולת שירה, תנועה וריקוד".

מימין חיה מימון, אירית שטרן, בני מטס, שי לביא, אביבה בן דוד וזאב שטרן. צילום אמיר בן חיים

"אני חושב שהתוכנית תצליח יותר אחרי הקורונה ונוכל למכור כרטיסים. הנושאים של השירים נוגעים בחיים של כל אחד, על כך שאין גיל לאהבה ואפשר לאהוב גם בגיל 80, 90 ו-100 וזו אהבה לא פחות גדולה מאהבה של הצעירים"

# # #
מעבר להיותו זמר ויוצר, לביא מוכר גם כבמאי של להקות רבות בארץ וביניהן כמובן להקת 'מדרחוב' והלהקה של מתנ"ס עולמות בפתח תקוה. אך בעוד כל הלהקות אותן הוא מביים ברחבי הארץ ממשיכות לפעול בהתאם לתו הסגול, בפתח תקוה הוחלט להקפיא את עבודת הלהקות, דבר שלביא לא ממש מבין. "אני לא מצליח להבין למה בפתח תקוה עצרו את החזרות של להקת מדרחוב, אני פשוט לא מסוגל להבין", הוא אומר בתסכול. "אני חושב שהחזרות והלהקות בכלל הן מאוד חשובות לעיר. גם ככה מדובר בתקופה קשה והתרבות מחזיק את המורל. אם אין תרבות, שירה ומוסיקה, אז מה תהיה השמחה בליבו של האדם?", הוא שואל. "אני לא מדבר בשם כל הלהקות שנמצאות בארץ, אבל בשם להקת מדרחוב אני כן יכול לדבר והם כן היו יכולים להמשיך לקיים חזרות. מדובר באנשים מבוגרים, ששומרים על הכללים, שבאים עם מסכות ולא מתקרבים אחד לשני. מדובר בלהקה של 20-22 אנשים שיכולים לעשות חזרות באולם גדול ולשמור על הכללים ולא להתקרב אחד לשני ולכן לא מובן לי מה הבעיה להמשיך בפעילות. צריך להבין שאסור להפסיק את העשייה התרבותית, אחרת אנשים נכנסים לדיכאון ומרגישים בדידות".
מה אתה חושב על סגירת כל אולמות התרבות בארץ?
"יש לי הרגשה לא טובה עם סגירת התרבות בארץ ואני לא מצליח להבין את זה. אני מבין שהקורונה היא דבר מאוד מסוכן, אבל זה לא משהו שהולך להיפרד מאיתנו לצערנו בזמן הקרוב וגם אם יעשו חיסונים, המחלה הזו היא כמו שפעת והיא כל הזמן תהיה נוכחת. אז מה, נעצור את הפעילות התרבותית שלנו לכל החיים? צריך למצוא דרך לקיים את הפעילות התרבותית לצד לצד מסכות, ניקיון ידיים וכל מה שצריך".

"כרגע אין הופעות, אך אני נפגש עם הלהקות, עושה חזרות, עובדים על חומרים חדשים. זו חגיגה גדולה לנפש כשאנשים מגיעים לחזרות שיש בהן מוזיקה, שמחה וריקוד, זה כמו חיסון לנפש"

# # #
לביא נולד גדל ומתגורר בפתח תקוה, והוא אב לארבעה ילדים. "ההורים שלי זיכרונם לברכה עלו לפתח תקווה בשנת 1933 מרומניה ומאז המשפחה שלי בעיר", הוא מציין. "אחותי ואחי אומנם לא מתגוררים כבר בפתח תקוה, אבל כל הילדים שלי נשארו בעיר".
את דרכו המקצועית החל לביא כבמאי וכוריאוגרף של מחזות זמר, להקות צבאיות, מופעים ולהקות רבות שאחת הידועות ביניהן היא להקת מגפיים. הוא הפיק וביים עשרות אירועים וחגיגות וביניהם 100 שנה לפתח תקוה, ואירועים משמעותיים בראשון לציון, בחדרה, בדרה ועוד.
בשנים האחרונות רץ לביא עם המופע "טיפוס אורבני", מופע קאנטרי בו הוא שר ומנגן עם תזמורת של חמישה נגנים ועם שלוש זמרות ליווי. את העיבודים וההפקה המוסיקלית עשה הגיטריסט והמוסיקאי נתן סלומון שגם מופיע לצידו. לאורך השנים הוציא לביא שני אלבומים: "כותב תכנית" אותו הפיק מוסיקלית אילן וירצברג, ו-"טיפוס אורבני" אותו הפיק מוסיקלית נתן סלומון. בימים אלה הוא שוקד על אלבום שלישי.
לפני משבר הקורונה הלו"ז שלו היה עמוס בהופעות. "הכל בוטל", הוא מספר, "אני מופיע בדרך כלל בבית היוצר בתל אביב, בצוותא ובשבלול עם נגנים ואני בעצמי מנגן על אקורדיון, פסנתר וגיטרה חשמלית, ומאחר וסגרו את כל האולמות והתיאטראות הכל נעצר. אני חושב שזו הגזמה ושחייבים לראות איך מחזירים את התרבות. יש עשרות אלפי אנשים שמתפרנסים מהענף הזה ויושבים בבית".
אתה נפגעת מבחינה כלכלית?
"לא. למזלי הרב, אני בנאדם מאוד מחושב ואחראי ואני מודה לעצמי ומודה לנחישות שלי שאני לא צריך אף אחד שיעזור לי. אני מסודר וגאה על כך. אני ממשיך לעבוד גם בתקופת הקורונה, מלבד הלהקות בפתח תקווה שהושבתו. כרגע אין הופעות, אך אני נפגש עם הלהקות, עושה חזרות, עובדים על חומרים חדשים. זו חגיגה גדולה לנפש כשאנשים מגיעים לחזרות שיש בהן מוזיקה, שמחה וריקוד, זה כמו חיסון לנפש".
עשית המון בחיים, מה עוד היית רוצה להשיג?
"אני כותב מוסיקה ויש לי הרבה מאוד שירים, ואני שמח בחלקי ולא הייתי רוצה לעשות שום דבר מעבר למה שאני עושה עכשיו. מה שכן, אני רוצה שיחזירו את ההופעות, שלא תהיה קורונה ובעיקר ליצור הרבה. אין לי שאיפות גדולות, עשיתי כל כך הרבה ואני שמח בחלקי".

מדוברות העירייה נמסר בנוגע לפעילות הלהקות: "עיריית פתח תקוה מאפשרת ללהקות לפעול בהתאם להנחיות משרד הבריאות. יתירה מזו, העירייה סיבסדה את 17 הלהקות המדוברות גם בשנה החולפת שבה הפעילות צומצמה בשל המשבר וכן מקצה עבורן מתקנים עירוניים".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר