ד"ר עופר בן בסט ואורן חפץ

הראשונים שיגיעו: מיזם מציל חיים של אנשי רפואה תושבי אם המושבות ונווה גן

זה קרה לפני כשבוע: רופא הגיע תוך דקות לדירה בה התקשתה תינוקת לנשום והיה חשש לחנק. את ההודעה הוא קיבל בקבוצת וואטסאפ שקטה שהקים אורן חפץ

פורסם בתאריך: 20.8.21 11:13

זה היה באחד מהימים באמצע השבוע, יום שגרתי, שעת ערב מאוחרת. באחד הבניינים בשכונת בניינים גדולה וצפופה, הבחינו הוריה של תינוקת כי היא מתקשה בנשימה. ההורים המודאגים הזעיקו את כוחות ההצלה, כאשר החשש הגדול שלהם היה מחנק. בתוך פחות מדקה התייצב במקום רופא אשר וידא שהתינוקת חוזרת לנשום.

המקרה הזה לא לקוח מתוך תשדיר שירות או פרסומת, או סדרה בענייני רפואה. מדובר במקרה אמיתי שארע בשבוע שעבר באם המושבות. ללא ההיענות המהירה בקבוצת הוואטסאפ "אנשי רפואה בשכונה", ייתכן והיה נגמר אחרת לגמרי.

מדובר בקבוצה המונה כיום כ-50 חברים, שהמשותף לכולם הוא הכשרתם הרפואית והעובדה כי כולם מתגוררים בשכונות  אם המושבות הוותיקה, אם המושבות החדשה ונווה גן. מי שהקים את הקבוצה ועומד מאחורי היוזמה החברתית החשובה הזו ומצילת החיים הוא חבר המועצה לשעבר ומתנדב איחוד הצלה בהווה – אורן חפץ.

אורן חפץ

חפץ מסביר כי הרעיון לקבוצה נולד מתוך ניסיונו בהקמת משמר השכונה ב-2012, שבמסגרתו התושבים מתנדבים להגן על השכונה בחסות המשטרה. "כמתנדב באיחוד הצלה, שזה ארגון ששם לעצמו למטרה להגיע ולתת מענה ראשוני תוך 90 שניות, שמתי לב שבשכונת מגדלים כמו שלנו קיימת בעיה – יכול להיות מקרה רפואי חמור בבניין שלך ואיש הרפואה שנמצא בבית השכן ויכול לסייע, בכלל לא יידע מהמקרה", מסביר חפץ. "כשאני מקבל את הקריאה ממד"א או מאיחוד הצלה, אני מעמיס ציוד ורץ או נוסע לטפל במקרה וכמוני יש עוד אולי 7-8 מתנדבים בשכונה. לעומת זאת, סטטיסטית בכל בניין יש לפחות אדם אחד עם הכשרה רפואית, שיכול להקדים אותי לאירוע ולתת מענה ראשוני מהיר יותר".

לדבריו, לפני מספר חודשים החליט לכתוב פוסט בקבוצת הפייסבוק השכונתית, שקורא לאנשי הרפואה בשכונה להצטרף לקבוצת וואטסאפ שקטה, שבה הוא מתכוון לפרסם מקרי חירום של החייאה או חנק בלבד. בתגובה לאותו הפוסט הצטרפו כ-20 אנשי רפואה משכונות אם המושבות החדשה, הוותיקה ומנווה גן הסמוכה. אחד מהם הוא ד"ר עופר בן בסט, רופא פנימאי וגסטרואנטרולוג בבית החולים ברזילי באשקלון, אשר מתגורר בשכונה.

ד"ר עופר בן בסט

ד"ר בן בסט ראה את הפוסט שפירסם חפץ, ביקש להצטרף לקבוצה ו"שכח מזה". ביום רביעי שעבר, התכוון ד"ר בן בסט להקפיץ את בתו המתבגרת לתל אביב, אלא שקריאה חריגה בקבוצה שינתה את התוכניות. בשיחה עם מלאבס שיחזר ד"ר בן בסט את השתלשלות העניינים: "יצאתי עם בתי מרפאל איתן לכיוון תל אביב. כשהגענו לצומת הרחובות בן חור ושרגא רפאלי, בתי שהתעסקה עם הטלפון הנייד שלי, כדי לשמוע מוזיקה, פתאום קראה בפליאה 'מה זה חנק תינוק?'", הוא מספר. "הסתכלתי בטלפון וראיתי שזו קריאה שהגיעה מהקבוצה, עם פרטי המקרה והמיקום המדויק, שהיה ממש לידנו. עניתי מיד שאני נמצא ממש ליד הבניין ומגיע למקום, ובמקום לפנות לכיוון תל אביב פנינו חזרה. עצרתי את האוטו בכניסה לבניין, סובבתי את השלט 'רופא בתפקיד' שמלווה אותי מימי הסגרים ועלינו לקומה, תוך כדי שכל העת אני מדווח על צעדיי בקבוצה. במקביל ביקשתי להזניק למקום נט"ן, ליתר ביטחון, למקרה שיהיה צורך באינטובציה".

מה גילית כשהגעת למקום?
"כשנכנסתי לדירה, ההורים היו די רגועים. הם החזיקו בידיים תינוקת בת חודש, שככל הנראה פלטה את הארוחה ששתתה רגע לפני ומעט ביעבעה. בדקתי שהתינוקת לא כחולה ולא צריכה הנשמה מפה לפה, הפכתי אותה על הזרוע ופיניתי את הפה משאריות האוכל ומה שהפריע לה לנשום והיא התאוששה במהרה. תוך דקה נכנס מתנדב איחוד הצלה עם הציוד ומיד אחריו גם מד"א. הכל תקתק בצורה ממש חלקה וטובה – ממש כמו רשת קשר מבצעית".

ד"ר בן בסט מספר שמאז המקרה, שגם פורסם בשכונה, הוא שם לב לכך שהקבוצה חיה ונושמת ואליה הצטרפו עוד עשרות אנשי רפואה. "חשוב שתהיה קבוצה כזו", הוא אומר, "בטח בשכונה גדולה וצפופה כשלנו. יש פה המון ילדים והרבה מבוגרים ומקרי חירום קורים. יש הרבה אנשי רפואה בשכונה, אז זה רק מבורך ששכנים בעלי הכשרה מתאימה יוכלו לתת מענה ראשוני מיידי ומהיר. באופן אישי אני מצייד את האוטו שלי בציוד עזרה ראשונה ומאמין שיש להתנהל בצורה דומה לתחנת מוניות – מי שקרוב לוקח".

חפץ מסכם ואומר כי הוא מקווה שיוזמות מסוג זה יוקמו גם בשכונות נוספות בעיר. "אני מקווה שתושבים אחרים ירימו את הכפפה ויזמו קבוצות כאלה ברחבי העיר ובכלל בארץ", הוא מציין, "זה ממש פשוט להקים דבר כזה והעובדה היא שזה מציל חיים".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר