ד"ר מיכל כהן. צילום: דוברות בילינסון
ד"ר מיכל כהן. צילום: דוברות בילינסון

רופאה מומחית: כל מה שרציתם לדעת על כבד שומני ולא העזתם לשאול

מה כדאי לשנות בתזונה ולאלו תופעות כדאי לשים לב: ד”ר מיכל כהן, מומחית למחלות כבד בבית החולים בילינסון, מספקת מידע חשוב על מחלת הכבד השומני

פורסם בתאריך: 18.6.17 01:03

ד”ר מיכל כהן היא מומחית לגסטרואנטרולוגיה ולמחלות כבד, ולרפואה פנימית. כהן היא גם רופאה בכירה במכון הארצי למחלות כבד בבית החולים בלינסון. ד”ר כהן היא בוגרת בית הספר לרפואה ע”ש ברוך רפפורט בטכניון. כיום, מלבד עבודתה השוטפת, היא עובדת כמדריכה בפקולטה לרפואה ע”ש סקלר באוניברסיטת תל אביב.
עם סיום לימודיה היא עברה התמחות במחלקה פנימית ד’ בבילינסון, בהנהלת פרופ’ רן טור-כספא. כמו כן סיימה בהצלחה התמחות על בגסטרואנטרולוגיה ובמחלות כבד בבילינסון. בעבר עסקה במשך שנתיים במחקר בנושא סרטן כבד (HCC) בבית חולים Mount Sinai School of Medicine בניו יורק.
“המכון בבילינסון, נחשב לאחד המכונים הגדולים בארץ לטיפול במחלות כבד לסוגיהן, מחולים שהמחלה שלהם כרגע יציבה ועד חולים שמחלתם מתקדמת, החולים בשחמת ואי ספיקת כבד, מחלות ויראליות וסרטן כבד", מסבירה ד”ר כהן, “כיום אנחנו רואים שיש עליה בשכיחות מחלת כבד שומני וכמות החולים הולכת ועולה. אחד מגורמי הסיכון לכך זה השמנת יתר, סכרת ויתר לחץ דם. זה קורה בהרבה ארצות מפותחות, זו אחת מתוצאות עולם השפע, אלו דברים שמובילים לא רק למחלות לב, מוח וכלי דם, אלא גם לפגיעה בכבד”.
עוד היא מציינת שהפגיעה בכבד לא פעם מובילה להתפתחות מחלות נוספות: “מבחינתנו כמומחים לכבד, הכבד השומני זה האויב השקט והרבה פעמים החולים מגיעים לאשפוז רק אחרי דימום קשה. הכבד הופך להיות שחמתי והוא מצטלק ומתפתחת שחמת. לא פעם זה שלב שהחולים כבר מיועדים להשתלה”.
מה הסימנים לכך שיש פגיעה בכבד?
“עייפות, חולשה, דימום, נוזלים בטניים ועוד”.
ואיך ניתן לעלות על כך?
“אין הרבה סימפטומים לכך. מה שכן, כיום מרבית האנשים עושים בדיקות שגרתיות ושם ניתן לראות האם יש בעיה ואז אפשר להתחיל לטפל. אבל צריך להבין שהטיפול הכי נכון והכי חשוב נמצא בידיים של המטופל וזה ירידה במשקל ופעילות גופנית. כיום התרופות שנמצאות בשוק, הן במסגרת מחקרית ואין היום עדיין תרופה שפותרת את הבעיה”
מבחינת אוכל, על מה הכי חשוב לוותר?
“עדיף להוריד סוכרים פשוטים כגון סוכר, קמח לבן, עוגות, עוגיות, פירות כגון בננה, אפרסק ועוד. מדובר בהגבלות שדי דומות לחולי סוכרת”.
ד”ר כהן מסבירה שלא פעם כבד שומני, הוא עניין תורשתי ומי שיש לו פוטנציאל לפתח אותו, חייב לשים לב למשקל שלו על מנת שהמצב שלו לא ידרדר ואיכות החיים לא תיפגע: “גם אנשים שכבר מיועדים להיכנס להשתלת כבד, חייבים לשים לב למשקל שלהם, מאחר וההחלמה שלהם תהיה הרבה יותר מהירה, כשהמשקל נמוך”, היא מסכמת.

המדור רופאה מומחית הוא מדור מקודם הנעשה בשיתוף עם בית החולים "בילינסון"

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר