תמונה מתוך הקונצרט הקודם "כינורות השואה" בדצמבר 2020 בתמונה כיתות האמן הבינלאומיות, תלמידי קונסרבטוריון, הכנר אייל שילוח צילום גידי לויתן

מצמרר: יצירות התזמורת של אושוויץ ינוגנו כאן לפי תווים שנמצאו בפולין

קונצרט מיוחד יתקיים השבוע בפתח תקוה: הסיפור המרגש הזה החל לפני 22 שנה, כאשר אישה פולניה בכפר קטן מסרה את התווים לראש משלחת מישראל

פורסם בתאריך: 18.10.21 08:14

את המנגינה הזו אי אפשר להפסיק: התווים של תזמורת הכינורות של אושוויץ נדדו מפולין לפתח תקוה והפכו לקונצרט מרגש. השבוע, לאחר שנדחה בעבר בטעמי קורונה, יתקיים בהיכל התרבות בעיר קונצרט שני תחת הכותרת "חזרת התזמורת", בו יעובדו יצירות נוספות מתוך אותם תווים. זאת לאור הצלחתו של הקונצרט הראשון שהתקיים בדצמבר אשתקד.

הסיפור שמאחורי המנגינה: לפני 22 שנה, אישה פולניה מהכפר רוסקו הסמוך למחנה ההשמדה אושוויץ העבירה למוטי מלאכי, שהיה אז ראש מטה משלחות הנוער לפולין, יותר מ-150 דפי נגינה, אשר הכילו תווים השייכים לתזמורת הכינורות של אושוויץ. התווים נרכשו והובאו לישראל. כעבור זמן מה, באחת מנסיעותיו לפולין, ליווה מוטי קבוצת מוזיקאים סלוניקאים לאושוויץ והציג בפניהם את התווים. ז'ק סטרומה, ז"ל שהיה חבר המשלחת, זיהה מיד את התווים מהם ניגנה תזמורת כלי הקשת של אושוויץ מאחר והוא היה אחד הנגנים בתזמורת, שקיבלה את פני הבאים בשער המחנה וניגנה בעת שהאסירים נשלחו למותם והנעימה את זמנם של הסוהרים הגרמנים.

לפני כשלוש שנים וחצי, מסר מלאכי את התווים למיכל אשר, מנהלת המרכז העירוני להנצחת השואה ע"ש רות טטרקו. אשר, ביחד עם אריה ימיני, מנכ״ל היכל התרבות, יצרו קשר עם הכנר אייל שילוח. שילוח, המלמד ומרכז את כיתות האמן הבינלאומיות "היסטוריה, מוזיקה וזיכרון" בחסות בית טרזין שבגבעת חיים, וכן מרכז את הוראת כלי הקשת בקונסרבטוריון העירוני של פתח תקוה, הפך את התווים הנדירים לקונצרט מיוחד, תוך שהוא מגייס למשימה גם את הפסנתרן והמלחין ד"ר יורי ברנר, אשר עיבד יצירה אחת מבין כל היצירות.

כאמור, בדצמבר אשתקד התקיים הקונצרט הראשון והמרגש "כינורות מהשואה", אשר נולד מתוך התווים הללו. בעקבות אותו קונצרט, יצרו קשר עם המרכז העירוני להנצחת השואה מספר משפחות שקרוביהן ניגנו בתזמורת ובשבוע הבא, בתאריך 20.10.21 בשעה 19:00 יתקיים הקונצרט השני, אליו הוזמנו המשפחות.

ראש העירייה, רמי גרינברג: "אין לי ספק כי המנגינות שיושמעו בערב יעלו זיכרונות קשים בקרב רבים אך ניצחון הרוח, ניצחון העם היהודי הוא שצריך לחזק את השורדים ואת כלל המאזינים. עיריית פתח תקוה לאורך כל השנה מקיימת אירועים וטקסים לזכר הנספים בשואה ונמצאת בקשר הדוק עם ניצולי השואה המתגוררים בעיר. עם אותם שורדים אשר בכוחותיהם האחרונים הצליחו לשקם את חייהם ולבנות בית כאן בארץ ישראל. אני מודה לבית טרזין ולכיתות האמן הבינלאומיות על שיתוף פעולה יוצא דופן, לצוות המרכז להנצחת השואה ולמשה פלדמר, יו״ר המרכז, ומאחל לכל השורדים והשורדות, בריאות, אריכות ימים, חיים בכבוד ונחת".

משה פלדמר יו"ר המרכז העירוני להנצחת השואה: "הציווי 'לזכור ולא לשכוח' מלווה אותנו כל השנה ומחובתנו למצוא את הדרכים השונות לקיים זאת. ההזדמנות להחיות מחדש יצירות מקוריות שבוצעו והולחנו על ידי אסירים יהודיים במחנות ההשמדה ולהביא זאת בפני הציבור הרחב באמצעות מוזיקאים ישראליים צעירים המפיחים רוח חיים באותן היצירות, הינה דרך נוספת להנצחת מאורעות השואה".

הקונצרט ללא עלות אך יש להירשם מראש: המרכז העירוני להנצחת השואה (מיכל) 03-9113669, [email protected]. בית טרזין 04-6369515.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר