תחנת כוח בגז טבעי, צילום אילוסטרציה Zybr78 depositphotos.com

בעקבות הדיון במועצה: העירייה שוקלת להצטרף לעתירה לבג"צ נגד תחנת הכוח קסם

חברת המועצה, ענת זנזורי, שהגישה הצעה לסדר, הביעה שביעות רצון מהשינוי בעמדת העירייה. פעיל הציבור יעקב אברמוביץ: "העירייה בחרה בצעד לא מספיק ברור, מגיע לנו שהעירייה תעתור בשמנו בכל הכוח"

פורסם בתאריך: 26.6.23 13:49

לאחר דיון במועצת העיר שהתקיים אתמול (ראשון) בערב, בעקבות הצעה לסדר שהגישה חברת המועצה ענת זנזורי, החליט ראש העירייה, רמי גרינברג לבחון את האפשרות להצטרף לאחת מהעתירות שתוגש לבג"צ נגד הקמת התחנה בצומת קסם. זנזורי, מצדה, רואה בכך ניצחון אישי שלה לאחר שהצליחה לגרום לראש העירייה לשנות את דעתו הקודמת שלא להצטרף לעתירה לבג"צ. במקביל, מעיריית ראש העין מסרו כי הם נערכים להגשת בג"צ.

כזכור, בסוף מאי, לאחר מאבק של מספר ראשי רשויות שאף עלו לשם כך לכנסת, החליטה הממשלה לבטל את התכנית להקמת תחנת הכוח שתוכננה להיבנות בדרום השרון, ממזרח לכפר סבא, בסמוך ליישובים רבים, בין כפר סבא לג'לג'וליה וליישובי גוש חורשים. לעומת זאת, אושרה התכנית להקמת תחנת הכוח בצומת קסם. זה היה שיאו של מאבק בן כחמש שנים. בראש העין ובכפר קאסם החליטו להמשיך במאבק ולהגיש בג"צ. לעומת זאת, עיריית פתח תקוה בחרה שלא להמשיך במאבק. לאור זאת הגישה זנזורי הצעה לסדר ובה ביקשה, בין השאר, "לא לאפשר את הקמת תחנת הגז במחלף קסם ולהגיש בג"צ על החלטה זו כנגד החלטת הממשלה. ניתן גם לחבור לראשי ערים נוספים אשר החליטו להילחם עבור תושביהם כנגד ההחלטה וליצור אפקט משמעותי יותר".

כאמור, בעקבות הדיון במועצה החליט גרינברג לשקול הצטרפות לבג"צ. מהעירייה נמסר: "הודגש כי נכון לעכשיו לא הוגשו עתירות לבג"צ מטעם הרשויות הרלוונטיות ובימים אלו הרשות בוחנת את הצטרפותה לאחת מהעתירות שתוגש בנושא וקיים תיאום בין כל הלשכות המשפטיות ופתח תקוה בתוכן. כאמור, אף רשות לא הגישה עתירה לבג"צ על החלטת הממשלה והעתירה היחידה שהוגשה על ידי עיריית ראש העין בעבר נדחתה על ידי בית המשפט משום שלא הוגשה בזמנה. כמו כן, ראש העירייה שיקף את האמת לגבי התחנה העתידה לקום בצומת קסם, מתוך מסמכים רשמיים מטעם ועדת התשתיות ומתוך הדיונים סביב החששות השונים אשר נדחו על ידי החוקר הממונה מטעם הוועדה. ראש העירייה הקריא את ההתנגדויות שהוגשו מטעם העירייה במהלך השנים האחרונות אשר במסגרתן התקבלה עמדת הרשות ונמנעה הצבת מיכלי הסולר בתחומי העיר. הדברים הוצגו בהרחבה מתוך מסמכים רשמיים וסתרו את מרבית הטענות שמופצות בנושא ללא בסיס אמיתי, לרבות המרחקים בין התחנה לבין שכונות שונות בעיר המראים באופן ברור כי מיקום התחנה מרוחק מן העיר".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


עוד נמסר מהעירייה: "כזכור, כחלק מההיערכות של משק החשמל, למניעת הפסקות חשמל, המדינה החליטה לקדם מס' פתרונות ובתוכם גם את הקמת תחנת הכוח בקסם שאמור לתת מענה גם בזמני קיצון ולמנוע מצב של הפסקות חשמל יזומות. כאמור, תחנת הכוח רחוקה מהעיר פתח תקוה, התחנה פועלת על גז ולא על פחם או סולר, משטר הרוחות הוא מזרחי – מכיוון הים למזרח, ולא לכיוון פתח תקוה שנמצאת מערבית לתחנת הכוח. לצד האמור לעיל העירייה והעומד בראשה ימשיכו לפעול בנושא יחד עם הרשויות הרלוונטיות ולהבטחת האינטרסים של העיר בנושא".

זנזורי אמרה: "אני שמחה שהצלחתי להגיע להישג גדול עבור התושבים. הצלחתי לכופף את ראש העיר ולהוביל אותו להתחייב על כך שהעירייה תגיש בג"צ נגד תחנת הכוח קסם. עם זאת, צריך לקחת בחשבון את העובדה שראש העירייה אמר שהוא יצטרף לעתירה קיימת ולא יגיש לבד. לכן אסור להוריד את הרגל מהגז ולראות שאכן ההבטחה הזאת, להבדיל מאחרות, יוצאת לפועל. בינתיים צוות המאבק בנושא הולך וגדל וכבר חצה את קו ה-400 איש. ביום שישי אנחנו מתכוונים לארגן הפגנה בנושא".

יעקב אברמוביץ, פעיל ציבור תושב אם המושבות, וממובילי ההתנגדות לתחנת קסם, אמר: "ממש כשם שאין חצי היריון, כך גם אין חצי עתירה לבג"צ. במקום לשנות את הכיוון של התנגדות להגשת עתירה לבג"צ ולהוביל מהלך חד-משמעי להגשת עתירה כזו, העירייה בחרה בצעד לא מספיק ברור. מצד אחד, מודיעה על כוונתה להגיש עתירה לבג"צ, אך, מצד שני, מתנה זאת בהצטרפות לאחת העתירות שיגישו הרשויות המקומיות מהסביבה. מדוע נדרשת ההתניה הזו? האם למאות אלפי תושבי העיר לא מגיע שהעירייה שלהם, אחת הגדולות והחזקות בישראל, תעתור בשמם בכל הכוח והעוצמה האפשריים? נשמח לברך את העירייה על המוגמר אם היא תגיש עתירה לבג"צ, אלא שנכון לעכשיו זה עדיין לא קרה. ההחלטה הותירה סימני שאלה רבים לגבי ההמשך ולנו, התושבים, לא נותר אלא להמשיך ולדרוש הגשת עתירה כנגד תחנת כוח מזהמת שתפגע בבריאות התושבים ובסביבה. העירייה חייבת להבין שהציבור לא יסלח לה אם תפקיר אותו באחת המערכות הקשות והחשובות שהיו כאן – במאבק נגד תחנת כוח מזהמת שמאיימת על בתינו".

מעיריית ראש העין נמסר: "העירייה הציבה כנושא מרכזי לטיפולה את המאבק כנגד התכנית להקמת תחנת הכוח. במסגרת המאבק נערכו פעולות רבות הכוללות העסקת אנשי מקצוע, ליווי משפטי באמצעות משרד עורכי דין מוביל, העסקת חברת לובינג, שיתוף פעולה עם רשויות מקומיות ומועצות אזוריות, פגישות עם הדרג הפוליטי ועם גורמי ממשל לרבות שרים וחברי כנסת, איסוף נתונים והגשת התנגדות לוועדות התכנון הארציות, ארגון הפגנות מול מקבלי ההחלטות, שיתוף פעולה עם מטה מאבק התושבים ועוד. לצערנו, ממשלת ישראל קיבלה החלטה לאשר את תכנית תחנת הכוח קסם, וכעת העירייה נערכת להגשת עתירה לבג"צ. אנו תקווה כי בג"צ יקבל את עמדתנו ויבטל את התכנית המסוכנת הזאת, ובכל מקרה העירייה תמשיך לפעול בנחישות ובכל הכלים העומדים לרשותה במטרה למנוע את הקמת תחנת הכוח במיקום זה".

מחברת קסם אנרגיה נמסר: "התוכנית להקמת תחנת הכוח קסם אושרה על ידי ממשלת ישראל וגופי התכנון בהתאם לחוק. תוכנית זו נחוצה עד מאוד למשק האנרגיה הלאומי, שרק לפני 3 שבועות קרס בשעה שמדינה שלמה לא יכלה להפעיל מזגן בשיא גל חום, בשל מחסור בחשמל. אין לנו אלא להצר על שתוכנית לאומית זו הפכה למוקד התגוששות בפוליטיקה המקומית. בניגוד לטענות של בעלי עניין, התוכנית אינה פוגעת במים והשפעתה על איכות האוויר בפתח תקווה ובראש העין שולית עד אפסית. אנו סמוכים ובטוחים שבשל נחיצות התוכנית וחוקיות הליך אישורה, העתירות נגדה יידחו".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר