בית הכנסת בכפר גנים ג': השופט הוציא צו ביניים נגד ההריסה וחייב את העירייה בהוצאות

ביוני החלה העירייה בהריסת חלק מהמבנה, בית המשפט קיבל השבוע את עתירת מתפללי בית הכנסת

פורסם בתאריך: 3.9.20 12:35

השופט צבי דותן מבית המשפט המחוזי לוד, עצר את הריסת בית הכנסת הספרדי 'מרגלית' ברחוב אויערבך בכפר גנים ג' וטען שהעירייה ביצעה פעולה לא חוקית כשפעלה ללא צו שיפוטי או מינהלי. בית המשפט הוציא צו ביניים המונע את ההריסה. מנגד טוענים בעירייה, כי הקרקע שעליה עומד בית הכנסת הישן היא זמנית ואחרי בניית בית הכנסת החדש במקום, יש להרוס את המבנה הישן.

כפי שנכתב לראשונה במלאבס בחודש יולי, ב- 24/6 גילו מתפללי בית הכנסת שעיריית פתח תקווה החלה בהריסת המבנה ולמקום נשלחו טרקטורים להרוס את בית הכנסת. התושבים שראו את הטרקטורים על השטח, הזעיקו למקום את עורך הדין אסף כהן, שהוציא צו ארעי להפסקת הריסת המבנה. עו"ד כהן טען שחרף צו המניעה, הספיקה העירייה להרוס חלק מהתוספת של המבנה וטען שהעירייה פעלה בצורה בריונית.
כאמור, השבוע התקיים הסיבוב השני וביום ראשון השבוע קבע השופט דותן כי העירייה ביצעה פעולה לא חוקית כאשר פעלה ללא צו שיפוטי או מנהלי ולאור כך הוציא צו ביניים המונע את הריסת המבנה ואף חייב את העירייה בהוצאות.
לדברי העירייה החלקה שעליה נמצא בית הכנסת, נמצאת בבעלותה ואת הבקשה לצו ביניים הגיש דוד שמש, אשר טען בעתירה כי קיבל את הקרקע ואת המבנה מהעירייה באמצעות מי שהיה ראש העיר באותה תקופה, איציק אוחיון ז"ל ומנכ"ל העירייה דאז דני סויסה למטרת הקמת בית כנסת והמבנה הוקם בחסות העירייה ובמימון משותף של המתפללים שנרשמו כעמותת "מרגלית עזרא". בשנת 2014, החליטה העירייה להקצות חלקה אחרת סמוכה שבבעלותה לעמותה למטרת הקמת מבנה קבע לבית הכנסת. בדיון, הכחישה העירייה את טענותיו של שמש וטענה, כי אכן אישרה בעבר הצבת מבנה יביל והאישור היה לתקופת זמן מוגבלת לצורך שימוש זמני כבית כנסת, עד להשלמת בניית בית הספר הקבוע בחלקה הסמוכה.
במהלך שנת 2018 הסתיימה הבניה של בית הכנסת הקבוע והעמותה והמתפללים החלו לעשות בו שימוש קבוע כבית כנסת. ב- 15.5.19, פנתה העירייה אל העמותה והסבירה שהם צריכים להוציא טופס 4 למבנה הקבע והתנאי לכך, זה להרוס את המבנה היביל שבו נעשה שימוש עד לבניית מבנה הקבע ונדרשו לפנות אותו תוך 14 יום. לטענת שמש, העירייה החלה להפעיל לחץ עליו ועל המתפללים לפנות את בית הכנסת במבנה היביל, מאחר והיא רוצה לבנות במקום חניון ואף קיבל איום על הריסת המבנה.
ב- 24/6 החלו קבלני הריסה מטעם העירייה להרוס את המבנה וזאת ללא כל צו שיפוט או מינהלי ושמש פנה לבית המשפט על ידי עורך הדין להוציא צו ארעי למניעת הריסת המבנה. שבוע לאחר מכן ביום ה-1/7, הוציא מנהל מחלקת מבנים מסוכנים בעירייה, "התראה על מבנה מסוכן לתיקון", שנשלחה אל בעל הנכס ובתיאור המפגעים שהופכים את הנכס למסוכן נכתב – "מבנה שנהרס בחלקו, יש מפגעים ברצפת המבנה ובתוך המבנה, יש להרוס את המבנה או לחזק בהתאם לתוכנית מהנדס מבנים".  שמש טוען שעל פי חוות דעת של מהנדס בניין, הוא אינו מסוכן.
עורך הדין פנה למחלקה המשפטי של העירייה בהשגה על צו ההריסה ומשלא ניתנה תשובה מטעם העירייה להשגה, הוגשה עתירה ובקשה לצו ביניים ובו ביקש לבטל את צו ההריסה. בדיון טענה העירייה כי המבנה מצוי בקרקע שבבעלותה המלאה ורשום על שמה ולכן אין למבקש כל זכות להחזיק בה או במבנה והוא פולש למקרקעין שבבעלות העירייה.
בדיון קבע השופט דותן, כי העירייה שלחה טרקטור ופועלים להרוס את המבנה וזאת ללא כל צו שיפוטי או צו מינהלי או אסמכתא חוקית מכל סוג שהוא, כשעד היום לא ברור מי נתן את ההוראה. בהמשך מציין השופט כי העירייה "ביצעה פעולה בלתי חוקית של הריסת מבנה ללא צו שיפוטי או מינהלי" והוסיף שהנסיבות בתיק הזה הן לא רגילות והמבנה היביל עומד על תלו כבר שנים רבות וככל הידוע מעולם לא היה מסוכן ולא היתה טענה כי הוא מסוכן והסכנה נובעת אך ורק מעבודות ההריסה הבלתי חוקיות שבוצעו על ידי העירייה.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. חילוני מקופח בעיר

    אם קיבלו על חשבון הציבור כולו קרקע לצרכים שלהם, למה הם צריכים את הקרקע עם המבנה הישן?

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר