המרחב המוגן והמרחב הלא מוגן בבית הספר נווה עוז צילומים מורן עזריה
המרחב המוגן והמרחב הלא מוגן בבית הספר נווה עוז צילומים מורן עזריה

תלמידים רבים לא הגיעו לבתי ספר בהם אין מספיק מרחבים מוגנים: "אמרו לנו להיצמד לקיר"

"לא רוצים לחכות חלילה למסקנות ועדת החקירה שאחרי אסון אפשרי, אלא למנוע זאת", אומרים ההורים. העירייה: "פועלים להדביק פער של שנים רבות בנוגע למקלטים בשכונות הוותיקות"

פורסם בתאריך: 11.5.23 15:31

מבצע "מגן וחץ" ברצועת עזה נמשך גם היום במקביל לירי רקטות לעבר יישובי הדרום בשלב זה. בתוך כך, החליטו הורים בכמה בתי ספר בעיר (חמישי) שלא לשלוח את ילדיהם ללימודים. הסיבה לכך היא שבבתי הספר המדוברים אין מספיק מרחבים מוגנים וההורים חוששים לביטחון ילדיהם ולכן העדיפו שיישארו בבית. בעירייה אומרים: "אנחנו פועלים בשנים האחרונות כדי להדביק פער של שנים רבות בנוגע למקלטים בשכונות הוותיקות בעיר, לרבות במוסדות החינוך".

בין בתי הספר הוותיקים שבהם אין מספיק מרחבים מוגנים, אפשר לציין את חטיבת בן גוריון ואת בית ספר נווה עוז. בשל החוסר במרחבים מוגנים בבית הספר, בחטיבת בן גוריון הנחו את התלמידים שבמקרה של אזעקה עליהם להיצמד לקיר המרוחק מחלון או להיכנס מתחת לשולחן. בתגובה לכך, חלק מהורי התלמידים, או אפילו תלמידים בעצמם החליטו שלא להגיע לבית הספר והיום כ-50 אחוז מהתלמידים לא הגיעו ללימודים.

"מה זו השטות הזאת להיצמד לקיר אם יורים עלי טיל?", אומרת תלמידה בבן גוריון. "אני לא מרגישה מוגנת בצורה כזו. לי נראה שהטיל יכול להיכנס מהחלון ולעוף ישר עד הקיר שאני נצמדת אליו. לא הרגשתי בטוחה ללכת לבית הספר במצב הזה ואמרתי להורים שלי שאני לא הולכת ללמוד כי אני מפחדת והם לא התווכחו איתי".

בבית הספר נוה עוז, בית ספר יסודי שנבנה לפני למעלה מ-80 שנה, המצב היה גרוע יותר. כ-40 אחוז מהתלמידים לא הגיעו היום ללימודים כי הוריהם המודאגים חששו לשלוח את ילדיהם לבית ספר שאין בו מספיק מרחבים מוגנים לא יכול לשמש מרחב מוגן עבורם. בבית הספר לומדים 583 תלמידים אשר מתפצלים למרחבים מוגנים שונים, לפי מידת הקירבה שלהם לכיתות הלימוד ומידת היכולת של אותם מרחבים להכיל את התלמידים. אולם, כך טוענים ההורים, לא כל המרחבים המוגנים של בית הספר הם באמת מרחבים מוגנים.

"יש בבית הספר מקום שנקרא חדר החלומות והוא מקלט מוגן", מספרת יו"ר ההנהגה הבית ספרית, מורן עזריה. "הוא יכול להכיל 250 תלמידים ומכניסים אליו את שכבות א' ו-ב'שתי כיתות ג'. יש עוד מקלט שאליו מנתבים שתי כיתות ו' מתוך השלוש שקיימות בשכבה. כל שאר הילדים הולכים למקום שאנחנו קוראים לו החדר הרע למרות שהעירייה קוראת לו מרחב מוגן. זהו מקום שקיים כבר 80 שנה, הקירות שלו מתפוררים וכל שנה צריכים לשפץ אותו מחדש, כשזה בעצם רק לשים פלסטר. אבל מה שהכי גרוע זה שמדובר באולם על פני הקרקע עם חלונות רגילים. כך שאני לא מבינה מה בדיוק מוגן בו. הייתי היום בתרגיל שהיה בבית הספר. לדעתי, הילדים לא מוגנים בשום צורה וממש פחדתי שאם ייפול טיל על הבניין הישן הזה הוא יקרוס עליהם".

עדי אופיר, נציגת ועדת תקשורת בוועד ההורים הבית ספרי: "נשמח אם יבואו מפיקוד העורף ויגידו שהאולם הזה הוא מרחב מוגן תקני כי אנחנו לא רואות את זה כך. אנחנו רוצות שלכל הילדים יהיה מקום בטוח להיות בו. ראש העירייה עושה הרבה דברים טובים בעיר והוא צריך לדאוג גם למיגון בבתי הספר".

 


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


עזריה: "היום הרבה הורים לא שלחו את הילדים לבית הספר כי הם פחדו. המבנים פה מאוד ישנים וזה חוזר על עצמו בכל מבצע, שיש כל שנה בממוצע. אני ועוד הורים מפסידים ימי עבודה כי אנחנו נשארים עם הילדים בבית. לא ייתכן שהילדים האלה לא יהיו בטוחים בבית הספר שלהם. אנחנו לא רוצים לחכות חלילה למסקנות ועדת החקירה שאחרי אסון אפשרי אלא רוצים למנוע זאת. אנחנו קוראות לראש העירייה לקחת על עצמו משימה לקראת הבחירות, לעזור לנו ולהפוך את בית הספר למקום בטוח עבור הילדים שלנו".

מדוברות העירייה נמסר: "העירייה פועלת בשנים האחרונות כדי להדביק פער של שנים רבות בנוגע למקלטים בשכונות הוותיקות בעיר, לרבות במוסדות החינוך. בהתאם לכך, הוקמו 30 מקלטים עד כה ובהמשך יוקמו נוספים, במסגרת התכנית לפריסת מקלטים בעיר. כדי למנוע בלבול בנושא, חשוב להבין כי המיגוניות (כפי שהוצבו בעוטף עזה) מותאמות לפצמ"רים ולא לירי ארוך טווח, ולכן אינן רלוונטיות לעיר. במקביל, העירייה פועלת על פי הנחיות פיקוד העורף, לפיהם, יש לפעול בנוהל 'הכי מוגן שיש' האומר שבמידה ואין מקלט יש למצוא חדרים פנימיים כמו מסדרון ולהתרחק מחלונות ולשבת בצמוד לקיר. לאורך כל השנה נעשים בעיר, לרבות בבתי הספר, תרגולים לשעת חירום ולאורך כל השנה העירייה ופיקוד העורף מקיימים הסברה ותרגולים בנושא. יודגש כי מדיניות ההתגוננות על פי פקע"ר באזור המרכז היא ללא שינוי ואין שום מגבלות על לימודים".

ראש העירייה, רמי גרינברג, ציין: "בשנים האחרונות אנחנו מקדמים תכנית להקמת מקלטים במרחבים הציבוריים ובמוסדות החינוך הוותיקים, במטרה לגשר על פער של שנים בנושא. השקענו עשרות מיליוני שקלים ואנחנו נמשיך להשקיע בנושא עד להשלמת התכנית".

יו"ר הנהגת ההורים העירונית, אנה נבות, אמרה: "במדינת ישראל עובדים לפי תקנים ישנים, הצפיפות המוכרת במספר הילדים בכיתה מתבטאת גם כאן בכל הנוגע למקלטים וממ"דים. מצד אחד יש אישורי בטיחות לכל בתי הספר אך הם ניתנים על פי קריטריונים והנחיות של פיקוד העורף והוא רחוק מלהיות מיגון אופטימלי. יש לציין שסוגיית המקלטים במוסדות חינוך מתאפיינת בחוסר בהירות מאז ומתמיד, גוף אחד מטיל אחריות על השני והפער ניכר בין מוסדות החינוך. ברור לכולם שלא יבנו כאן מהיום למחר מקלטים ומבני מיגון אך המציאות מחייבת לפעול למציאת פתרון מהיום".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר